معاون‌وزیر نیرو : در کشوری که آب و هوای آن گرم و خشک است و همچنین تغییر اقلیم رخ داده است، قطعا مجددا سیلاب رخ خواهد داد.
کد خبر: ۷۹۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 12 November 2019

فرهاد ایزدجو پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ در اهواز اظهار کرد: سیلاب سال ۹۸-۹۷ که در استان خوزستان شاهد آن بودیم، سیلاب بزرگی بود که با هماهنگی بین دستگاه ها و مدیریت آن، موجب شد که تا حد ممکن آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با اینکه شهرهای ما در استان توسط این سیلاب تهدید می شد اما با هماهنگی بین بخشی، توانستیم روند پیشروی سیل به مناطق شهری را متوقف کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان با اشاره به برگزاری این همایش دو روزه بیان کرد: امید می رود با این چنین نشست هایی، موجب آمادگی بیشتر دستگاه ها برای مقابله با این چنین حوادث باشند.

ایزدجو عنوان کرد: اکنون وضعیت رودخانه های ما در خوزستان مناسب نیست و باید با اجرای طرح های مقابله ای درصد احتمال سیل مجدد را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه ۱۳ میلیارد ۳۰۰ میلیون مترمکعب کل حجم رودخانه های استان خوزستان فعال است، گفت: در فروردین ماه سال جاری ۱۸۶ میلی‌متر حجم بارندگی بود و ۱۵ میلیارد ۲۲۳ میلیون مترمکعب آورده در سدهای استان وارد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان تصریح کرد: در ایام سیل علاوه بر حجم سیلاب، بحث سد دز و کرخه بود که برای نخستین بار، آب با تراز بالا وارد آن شده بود.

ایزدجو با بیان اینکه وضعیت تاب آوری رودخانه های استان نامناسب است، گفت: ظرفیت رودخانه کرخه ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است و با ورودی بیشتر دچار آب گرفتگی می شود و در سال بارندگی نرمال ۱۰ درصد، امکان سیل وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت ورودی رودخانه دز افزود: ظرفیت ورودی آب به رودخانه دز، هزار مترمکعب است که در سال بارندگی نرمال ۴۰ درصد امکان سیل در این منطقه وجود دارد.

مدیرعامل آب و برق استان خوزستان بیان کرد: باید در راستای کاهش احتمال وقوع سیل طرح های مقابله ای مانند سیل بند، لایروبی و کانال انحراف سیلاب راه اندازی شود.

ایزدجو از تشکیل کارگروه مشورتی در این راستا خبر داد و گفت: این کارگروه متشکل از متخصصان، نخبگان و صاحب نظران این حوزه است.

همچنین قاسم تقی‌زاده‌خامسی در این همایش با اشاره به سیل اخیر خوزستان، اظهار کرد: خوشبختانه سیل اخیر خوزستان هیچ خسارات جانی نداشت با وجودی که در سال‌های قبل از احداث سدهای خوزستان، در یک سیل ۳ هزار نفر جان باختند.

وی افزود: سیلاب‌ها و همایش‌های زیادی در سال‌های اخیر برگزار و به کتاب‌های مفیدی برای دانش‌آموزان تبدیل شده است اما به ندرت نتایج عملی از این سمینارها استخراج شد. امیدوارم در پایان این همایش ملی حداقل یک آموزه عملیاتی استخراج شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: اگر حاصل این جلسه این باشد که دستگاه‌های اجرایی بتوانند از این آموزه‌ها استفاده عملیاتی کنند، به هدف مورد نظرمان رسیده‌ایم.

تقی‌زاده خامسی عنوان کرد: قطعا این سیلاب تکرار خواهد شد و در کشوری که آب و هوای آن گرم و خشک و همچنین تغییر اقلیم رخ داده است، قطعا مجددا این اتفاق رخ خواهد داد. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که سیل را پیش‌بینی می‌کند.

وی ادامه داد: تاریخ خوزستان نشان داده است که همیشه در خوزستان سیل رخ داده است و به همین منظور این سدها در خوزستان احداث شده‌اند؛ بنابراین از همه کسانی که در احداث این سدها اقدام کردند، تشکر می‌کنم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: راهی جزء همزیستی با سیل در کشور و خوزستان نداریم و باید از آموزه‌های جهانی در زمینه سیل عبرت بگیریم.

تقی‌زاده خامسی بیان کرد: کشورهای توسعه یافته تا سال ۱۹۲۷ تنها با سیل‌بند به مقابله با سیل می‌رفتند اما بعد از سیل می‌سی سی‌پی و کشته شدن ۵۰۰ نفر و خسارت یک میلیارد دلاری، این کار را به ارتش واگذار کردند. ارتش پس از بررسی نتیجه گرفت که سدها برای مدیریت سیلاب استفاده شوند.

وی ادامه داد: در سیل می‌سی سی‌پی، اهمیت هماهنگی در حوضه‌های آبریز نخستین آموزه بود ولی ما هنوز نه‌تنها از این کار استفاده نکردیم، بلکه در دهه گذشته با استانی کردن آب‌های منطقه‌ای، آن را به هم زدیم و اکنون به دنبال مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در سال ۱۹۳۶ در یکی از نقاط جهان سیلی رخ داد و تعدادی از مردم کشته شدند که در پی این سیل، ضرورت تقویت مسئولیت دولت محلی به عنوان آموزه شناخته شد. همچنین در سیل ۱۹۵۳ اروپا که دو هزار و ۱۰۰ کشته و ۵۰۰ میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت، آموزه ضرورت تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌های روشن و افزایش کارایی سامانه‌های هشدار سیل مطرح و شناخته شد که ما هنوز در این دو مؤلفه گرفتار هستیم.

تقی‌زاده‌خامسی گفت: در سیل ۱۹۹۳ -که به عنوان سیلاب قرن آمریکا از لحاظ اقتصادی معروف است و ۱۵ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت- مدیریت ریسک سیلاب به عنوان یک آموزه شناخته شد. همچنین سونامی ۲۰۰۴ آسیا در اقیانوس هند نیز ۲۳۰ هزار کشته و ۱۵ میلیارد دلار خسارت در پی داشت که آموزه آن، اهمیت هشدار حتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.

وی ادامه داد: اکنون در سطح جهان مشاهده می‌کنیم که در مناطقی که سیستم‌های هشدار وجود ندارد، به مردم آموزش داده‌اند که در صورت مشاهده کوچک‌ترین آثار سیل، سریعا این وضعیت گزارش داده شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: درست است که سیل خوزستان بحران بود اما این بحران خوب بود و مدیرانی که درک بالایی دارند، از یک بحران، خوب استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند بحران به مساله تبدیل شود.

تقی‌زاده‌خامسی گفت: در سال ۱۹۸۵ در سوئیس فلسفه جدیدی در زمینه ایمنی سدها منتشر شد. همچنین در سال ۱۹۹۹ کمیته ملی آبیاری و زهکشی، روش‌های غیرسازه‌ای را برای مدیریت سیلاب در کنار سازه مطرح کرد. یونسکو نیز در سال ۲۰۰۱ روش‌های غیرسازه‌ای را توصیه کرد.

وی بیان کرد: همچنین ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۴ مدیریت تطبیقی را برای سیل توصیه کرد که این مورد بسیار مهم است و ما نیز باید در مدیریت تطبیقی بپذیریم که موضوع سیلاب میان‌بخشی است. در سیل تنها یک تا دو دستگاه مسئول نیستند و همانطور که دیدیم در سیل اخیر خوزستان، اگر همه دستگاه‌ها پای کار نمی‌آمدند، سیل مدیریت نمی‌شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تصمیمات افزایش خروجی سدها در زمان سیل خوزستان، تصریح کرد: برای افزایش خروجی سد کرخه از ۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه، بحث‌های زیادی شد و مسئولان عالی رتبه زیادی توصیه کردند که سد کرخه تا تراز نهایی آبگیری نشود ولی ما ریسک را پذیرفتیم و این سد تا ۲۲۴.۵ متر آبگیری شد؛ اگر این اقدام انجام نمی‌شد، نصف اهواز زیر آب می‌رفت.

تقی‌زاده‌خامسی تصریح کرد: پیک ۸ هزار مترمکعب بر ثانیه در سیلاب اخیر کرخه بی‌سابقه بود اما در این شرایط بحرانی تعدادی از افراد عملکرد مدیران را زیر سوال می‌بردند، در حالی که باید مدیر در چنین شرایطی ریسک کند؛ این اقدام نشان می‌دهد این افراد هیچ چیزی از مدیریت ریسک نمی‌دانند.

وی بیان کرد: تاریخ شفاهی این سیل باید نوشته شود تا نشان داده شود در این دوره چه گذشت و چه اقداماتی انجام شد.

تقی‌زاده‌خامسی افزود: اطلاعات مردم در مورد سیل بسیار کم است، در حالی که سیل خسارت‌بارترین حادثه غیرمترقبه در جهان است.

وی با اشاره به درخواست استاندار خوزستان جهت تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: تخصیص آب برای اراضی فاز دوم این طرح قطعی است اما باید جدول و جزئیات ریز این طرح تهیه شود که باید این بحث کارشناسی به نتیجه برسد.

در ادامه امیر دریادار حبیب‌الله سیاری اظهار داشت: با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و فراوانی بلایای طبیعی درس آموخته‌هایی از طبیعت داریم و باید تغییرات اقلیمی، بارش‌های تند و سیل‌آسا و وقوع سیلاب را بپذیریم و وضعیت رودخانه‌های خود و روند تغییرات آنها را بشناسیم.

وی با تاکید بر تجهیز و آمادگی سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران، افزود: سازمان‌های ذیربط و مجموعه شورای بحران باید یادبگیرند که ساختار جامع و کامل برای مقابله و مدیریت بحران داشته باشند زیرا با یک ساختار ناقص نمی‌توانند وظایف خود را به انجام برسانند.

سیاری اضافه کرد: سازمان‌های مرتبط با بحران باید از نظر اعتباری تقویت شده و اقداماتی انجام دهند که به هیچ وجه غافلگیر نشوند.

وی تاکید کرد: در این سیل همه آموختیم که به حریم رودخانه‌ها تجاوز نکنیم و مسیر رودخانه‌ها را آزاد کنیم و در مسیر رودخانه‌ها خانه سازی نکنیم، به طور نمونه در شیراز در مسیر رودخانه خشک ساخت و ساز شده بود.

سیاری با بیان اینکه هماهنگی کامل در شهر و روستاها و هماهنگی با هسته تصمیم‌گیری و جلوگیری از موازی کاری رعایت شود، افزود: همه آحاد ملت باید برای آمادگی در مقابل سیل آموزش ببینند و به تجربه مردم در زیستگاه خود باید توجه شود، به طور مثال در بستان و رفیع هر چه می‌خواستیم تخلیه منازل را انجام دهیم مردم مقاومت می‌کردند، بعد مشخص شد که حرف آنها درست است.

وی اظهار داشت: صبر و حوصله متناسب با بحران را باید در خودمان تقویت و احترام متقابل را حفظ کنیم زیرا در بحران‌ها با مردم آسیب دیده مواجه هستیم.

سیاری اظهار امیدواری کرد که آموخته‌های سیل به نحوی بکارگیری شود که در جریان خدمات رسانی کمترین آسیب به مردم وارد شود.

فرمانده قرارگاه ذوالفقار ارتش در سیل خوزستان، همچنین گفت: هشت هزار نفر از نیروهای ارتش در سیل اخیر در خوزستان همکاری کردند و ۹۶ روستا با کمک ارتش تخلیه شده است.

وی ماموریت ارتش را حفظ تمامیت ارضی، حفظ استقلال و حفظ نظام جمهوری اسلامی دانست که باید برای آنها آمادگی کامل داشته باشد تا ضمن حفظ توان رزمی برای مقابله با تهدیدات وارد میدان شود.

سیاری، مردم یاری را بعد دیگری از مسئولیت‌های ارتش دانست و افزود: ارتش در زلزله‌های کشور، سیل و سقوط هواپیما نقش خود را ایفا کرده و و افتخار می‌کند که گامی مثبت برای کمک به مردم بردارد به ویژه برای مردم خوزستان که سابقه مقاومت هشت ساله در جنگ دارد.

معاون هماهنگ کننده فرمانده ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: با توجه به گستردگی حضور قرارگاه‌ها و پادگان‌های ارتش در خوزستان انتظار مردم این است که در زمان بحران‌ها، ارتش به کمک بیاید.

وی نخستین گام در کمک‌رسانی را تخلیه مناطق مسکونی و جلوگیری از تلفات عنوان کرد و گفت: در سیل اخیر همه امکانات ارتش اعم از ماشین آلات، بالگرد و پهپاد برای کمک رسانی بکار گرفته شد و در زمینه تخلیه مناطق روستایی و اسکان، ترابری، کمک به ساخت سیل بند، بهداشت و کمک به انتقال دام‌ها اقدام کرد.

به گفته وی در بحث اطلاع‌رسانی برخط نیز از سدها تا پایین‌ترین نقطه خوزستان رصد می‌شد و هماهنگی با استاندار و فرمانداران و شورای تامین، هلال احمر و سپاه و بسیج اهمیت داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار