سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: تکمیل و بهره برداری از کارخانه قند شهدای دزفول با اشتغالزایی غیرمستقیم برای هفت هزار نفر همراه خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹ 28 October 2019

محمد حیدری در جریان بازدید دبیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) از روند اجرایی کارخانه قند شهدای دزفول به خبرنگار ایرنا گفت: محصول شکر در فائو( سازمان خواروبار جهانی) یکی از محصولات استراتژیک تعریف شده و همه کشورها در تلاشند در تولید این محصول خودکفا باشند و این محصول را در داخل تولید کنند.

وی با بیان اینکه تولید نیشکر نیازمند آب فراوان و هوای مساعد است افزود: نیشکر حاصل مناطق سردسیر است که کشورمان نیز که کشور چهارفصلی است محدودیتی برای کشت این محصول ندارد ولی به علت قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک باید در مصرف منابع آبی مدیریت داشته باشد. 

حیدری اظهار داشت: کارخانه قند شهدای دزفول همه مجوزهای لازم برای ساخت را از مراجع قضایی کسب کرده و قرار است در ۹۳ هکتار در آزادراه دزفول به شوشتر ساخته شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه بیشتر تاسیسات فنی و صنعتی در این مجموعه قرار خواهند گرفت، افزود: تاکنون در محل اجرای طرح، بیش از ۲ میلیون تن خاک برداری شده و ۹۰ دستگاه و ماشین آلات به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. 

وی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام ۱۰۰ درصد سهام دار این کارخانه است ضمن اینکه همکاری هایی با شرکت BMI آلمان نیز وجود دارد که اطلاعات فنی و مهارت های لازم برای ساخت این کارخانه را در اختیار متخصصان ایرانی قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: کارخانه قند شهدای دزفول جزو برترین کارخانه های خاورمیانه و دارای آخرین تکنولوژی روز دنیا است و می تواند روزانه ۱۰ هزار تن چغندرقند را تحویل گرفته و به یک هزار و ۳۰۰ تن شکر تبدیل کند که این میزان تولید نقطه عطفی در تامین نیازهای کشور است .

حیدری گفت: مصرف داخلی شکر در کشور ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵ میلیون تن در داخل تولید و بقیه آن وارد می شود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول افزود: با توجه به شرایط کنونی در روابط بین المللی و تنگناهایی که برای کشورمان ایجاد شده بی نیاز بودن از واردات ضروری است و باید تا حد امکان این وابستگی کم شود .

 وی اظهار داشت: ساخت این کارخانه با چنین ظرفیتی در راستای کاهش وابستگی ایران به واردات شکر خواهد بود و سهم بزرگی در کاهش این وابستگی ایفا دارد.

حیدری ادامه داد: کشت چغندرقند در مناطق سردسیر انجام می شود که تغییر روش کاشت، داشت و برداشت این محصول در استان خوزستان مستلزم دانش فنی نوین است و مدیران اجرایی و کشاورزان باید در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: خوزستان از نظر کارآمدی تجربه خوبی در کشت چغندرقند دارد و اکنون حدود ۱۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان به زیر کشت نیشکر رفته است.

وی افزود: شهرستان دزفول نیز با توانمندی های که در زمینه کشاورزی، آبیاری تحت شبکه و خاک حاصلخیز دارد می تواند کمک خوبی به استان خوزستان داشته باشد و کمبودهای موجود را جبران کند.

حیدری از تلاش دبیر ستاد اجرایی فرمان امام برای مکان یابی این کارخانه در دزفول تقدیر کرد و گفت: افزون بر هفت هزار شغل غیر مستقیم و ۳۰۰ شغل مستقیم با ساخت این کارخانه در دزفول ایجاد خواهد شد و هزاران هکتار از زمین های کشاورزی دزفول، خوزستان و سایر استان ها به زیر کشت چغندرقند خواهند رفت که انقلابی در حوزه کشاورزی منطقه خواهد بود .

وی گفت: این کارخانه می تواند محصول چغندرقند به شعاع ۳۰۰ کیلومتر فاصله را خریداری و در منطقه رونق اقتصادی ایجاد کند .

حیدری افزود: حجم سرمایه گذاری انجام شده در حوزه ریالی و ارزی برای این کارخانه بالا است که با توجه به شرایط موجود نوساناتی در آن ایجاد شده و پیش بینی ها را با مشکل مواجه کرده است ولی امیدواریم با تامین منابع مالی از طریق صندوق توسعه ملی خللی در اجرای این پروژه ملی ایجاد نشود .

وی افزود: قرار است این کارخانه در ۳۰ ماه به مرحله بهره برداری برسد که با افتتاح آن شاهد شکوفایی اقتصادی در استان خوزستان خواهیم بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار