کد خبر: ۷۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 17 August 2015
بعداز مصوب کردن ماده ای موسوم به ماده 180، به نمایندگان مجلس این اختیار را می‌دهد که بودجه ای از طرف دولت با آنان تفویض اختیار شده و بر اساس آن منابع و اعتباراتی برای پروژه های استانی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد، استان خوزستان نیز برای پرکردن خلاهای مالی در اجرای پروژه های نیمه کاره و یا در دست اجرا چشم امیدی به این ماده قانونی داشت سوالی که این روزها باید پرسیده شود و نمایندگان و مسئولان استان به صورت شفاف آن را پاسخ بدهند این است که  اعتبارات ماده 180 در کجا خرج شده است؟                                                                      

سال گذشته 2 درصد کل بودجه عمومی دولت به اعتبارات ماده 180 تعلق می‌گرفت و امسال 3 درصد کل بودجه عمومی کشور به این اعتبارات تعلق گرفته است از آنجا که بودجه سال 94 در حدود ۲۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده است 6هزار و 560 میلیون تومان بودجه ماده 180 خواهد بود که باید دید به خوزستات چقدر تعلق گرفته است؟


ماده 180 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور
در راستاي تحقق اصل 48 قانون اساسي، سياست‌هاي كلي و براي حصول به اهداف چشم‌انداز و براي استفاده متوازن از امكان‌هاي كشور و توزيع عادلانه و رفع تبعيض و ارتقاي سطح مناطق كمتر توسعه‌يافته و تحقق پيشرفت و عدالت، دولت مكلف است در توزيع منابع عمومي و يارانه سود تسهيلات به نحوي عمل كند كه فاصله شاخص برخورداري شهرستان‌هاي با كمتر از سطح متوسط كشور در پايان برنامه چهارم در بخش‌هاي اقتصادي اجتماعي فرهنگي زيربنايي و امنيتي در هر سال برنامه حداقل ده درصد (10%) به سطح يادشده نزديك شود.

 معادل دو درصد (2%) از اعتبارات بودجه عمومي دولت در قالب رديف‌هاي مشخصي براي مصارف معين در بودجه سنواتي در اختيار معاونت قرار مي‌گيرد تا در راستاي تحقق اهداف يادشده توزيع و هزينه شود.

گفتنی است نمایندگان مجلس مکرر در تذکرات خود به رییس جمهور خواستار لزوم رعایت عدالت در پرداخت اعتبارات ماده 180 قانون برنامه 5 ساله توسعه و تبصره 22 قانون بودجه سال 1393 شده اند.

 اعتبار ماده 180 برای کارهای معمول و پروژه­هایی است که نیمه تمام هستند 
استاندار خوزستان در خصوص ماده 180 می گوید اعتبار ماده 180 برای کارهای معمول و پروژه­هایی است که نیمه تمام هستند و باید تکمیل شوند و این پروژه ها باید با هدف افزایش شاخص های توسعه شهرهای استان و رسیدن به میانگین کشوری باشد. 

 با نگاه به شاخص‌های عمومی ماده 180 قانون برنامه توسعه که بیانگر رتبه استان‌ها در بین شاخص‌های عمومی توسعه است، خوزستان وضعیت مناسبی نسبت به استان‌های دیگر ندارد. 
اعتبارات ماده 180  هنوز پرداخت نشده است
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفته است:اعتبارات ماده 180 و سایر اعتبارات دستگاههای اجرایی هنوز پرداخت نشده که انتظار می رود استاندار خوزستان در این زمینه اقدام کند.
 
دخالت نمایندگان مجلس در امر بودجه شائبه سیاسی دارد
یکی از اشکلات اساسی که به این موضوع وارد می شود این است که برخی از کارشناسان معتقد هستند دادن بودجه زیر نظر نمایندگان یک روند منطقی نیست.

آنها می گویند  توزیع بودجه مربوط به این ماده قانونی زیر نظر نمایندگان و با هماهنگی آنها نه در قانون برنامه پنجم توسعه و نه در تبصره 22 قانون بودجه امسال مورد اشاره قرار نگرفته است.

کارشناسان معتقدند هستند دخالت نمایندگان مجلس در امر بودجه شائبه سیاسی را به دنبال دارد.

200  میلیارد تومان از سهم استانی اعتبارات ماده  180 ابلاغ شده است
امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفته است  200  میلیارد تومان از سهم استانی اعتبارات ماده  180 ابلاغ شده اما سهم ملی ابلاغ نشده است که نیاز به پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد. 

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در خصوص شبهاتی که در مورد توزیع این اعتبارات وجود دارد گفت: اعتبارات ماده 180 یک فرایند کاملا مشخصی را دارا است و توزیع و تعیین پروژه ها کاملا توسط ضوابط انجام شده است. 

وی ادامه داد:فرایند آن نیز به این شکل بود که پروژه های پیشنهادی را از نمایندگان تحویل گرفته  و در چهارچوب ضوابطی که از معاونت  برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهور به ما ابلاغ شده بود تغییر می دادیم.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان ادامه داد: اگر پروژه هایی که در اختیار معاونت برنامه ریزی استان خوزستان قرار می گرفت در چهار چوبی که ذکر شد، بود، آن ها را می پذیرفتیم و اگر اینگونه نبود پروژه های جایگزینی که در شهرستان از نظر توسعه در درجه اهمیت بیشتری بوده قرار خواهد گرفت. در شورا برنامه ریزی استان خوزستان اعتبارات را مشخص کرده و به معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهور برای اخذ تأییدیه ارسال می شود و فقط پروژه هایی که از طریق معاونت برنامه ریزی به استان ابلاغ شده مورد تأیید و ابلاغ قرار می گیرند.

حاجتی بیان کرد: کلیه طرح ها و اعتباراتی که به استان داده می شود زیر نظر معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهور است و این گونه نیست که هر اعتباری که به استان داده شود به هر شکلی خرج شود و کاملا فرایند آن در نظام بودجه و برنامه ریزی تعریف شده است.


باید بر هزینه اعتبارات ماده 180 نظارت شود
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از ادارات شهرستان، اعتبارات ماده 180 را جذب کرده‌اند اما اینکه چطور آن را هزینه می‌کنند نیاز به نظارت دارد.

سید حسین دهدشتی  با بیان اینکه اعتبارات ماده 180 برای مناطق محروم به میزان نسبتا قابل‌ توجهی دریافت شده است، اظهار کرد: مدیران و مسئولان در حوزه‌های مختلفی از جمله آب و فاضلاب و بهداشت و درمان که اعتبارات برای آن‌ها جذب شده، باید برای هزینه کردن این اعتبارات جدیت به خرج دهند و برنامه‌ریزی مناسبی برای این منظور داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه بررسی‌های ما در حوزه فرهنگ و هنر یعنی در اداره فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری نشان می‌دهد که این کار به خوبی انجام نشده، اما در بعضی حوزه‌های دیگر عملکرد خوبی در این زمینه مشاهده می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش نمایندگان در جهت تخصیص این اعتبارات به شهرستان، گفت: این اعتبارات بر اساس نیازهای اساسی و برنامه‌هایی که هر دستگاه می‌تواند در حوزه مربوط به خود انجام دهد، جذب می‌شوند اما شاهدیم که در برخی دستگاه‌ها به دلیل مشکلات مدیریتی این اتفاق نمی‌افتد.

لازم به ذکر است سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری به به وزیر ارشاد مراتب شکایت خود را به سبب بی تدبیری در جذب اعتبارات ماده 180 در حوزه فرهنگ و هنر را اعلام کرد.

انتظار می رود مسئولین استان و نمایندگان استان خورستان گزارشی روشن و شفاف از ماده 180 را برای مردم بیان کنند تا صاحبان اصلی این پول نیز در کم و کیف این اعتبارات قرار بگیرند و شک و شبهه ای برای کسی باقی نماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار