مجری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی:
مجري فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي: با اصلاح فرايندهاي مديريتي و ايجاد تمركز در تامين منابع مالي شاهد پيشرفت در روند توسعه فازهاي 15 و 16 بوديم؛ به گونه اي كه ميزان پيشرفت اين طرح گازي طي دو سال گذشته تاكنون به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و پروژه را در مدار بهره برداري قرار داده است.
کد خبر: ۷۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 16 August 2015

تابناک بوشهر: این دو فاز از دو سكوي‌ حفاري‌ توليد هركدام شامل‌ 11 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله32 اينچ‌ دريايي‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقريبي 115 ‌كيلومتر، دو خط‌ لوله‌ 4.5 اينچي‌ انتقال‌ محلول‌ گلايكول‌ به‌ طول‌ تقريبي‌ 115 كيلومتر، واحدهاي‌ شيرين‌سازي‌ گاز و سرويسهاي‌ وابسته تشکیل شده است‌. عملیات اجرایی این فازها ، تیرماه سال 1386 با حضور ریاست جمهوری وقت آغاز گردید.

این پروژ قرار بود در پاییز سال 89 افتتاح گردد  اما با گذر از مرداد سال 91 نیز خبری از افتتاح نشد و در نهایت مسئولان وزارت نفت اعلام کردند این فازها در 22 بهمن ماه همان سال به بهره برداری خواهند رسید. پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از آن بود که روشن شدن مشعل های پالایشگاه این دو فاز نیز به دلیل تزریق گاز از دیگر فازهای پارس جنوبی بوده است و چاه های این دو فاز آماده بهره برداری قرار نگرفته اند است.

با شروع به کار دولت تدبیر و امید بیژن زنگنه وزیرنفت با تجربه این دولت، تکمیل تمام فازهای پارس جنوبی را اولین اولویت این وزارت خانه قرارداد.

امروز  مهندس رضا فروزش در كنفرانس مطبوعاتي خود با خبرنگاران رسانه هاي گروهي از تكميل چرخه بسياري از محورهاي عمده اجرايي توسعه فازهاي 15 و 16 خبر داد و افزود: با توجه به آماده سازي بخش هاي دريايي و پالايشگاهي اين پروژه آمادگي دارد تا به زودي به به شركت مجتمع پارس جنوبي ( بهره بردار طرح هاي گازي پارس جنوبي) تحويل شود .

وي گفت: با راه اندازي واحدهاي اصلي فرايندي اين پروژه توليدي نظير واحدهاي شيرين سازي،‌ توليد ال پي جي، تصفيه ميعانات و توليد گوگرد اين امكان فراهم آمده است تا با تكميل سرويس هاي باقيمانده در بخش هاي خشكي و دريايي، توليد گاز و ميعانات گازي پيش بيني شده اين بخش از مخزن مشترك پارس جنوبي انجام گيرد .

 فروزش با اشاره به تاثير اولويت بندي اجراي طرح هاي گازي پارس جنوبي افزود: خوشبختانه با اصلاح فرايندهاي مديريتي و ايجاد تمركز در تامين منابع مالي شاهد پيشرفت در روند توسعه فازهاي 15 و 16 بوديم؛ به گونه اي كه ميزان پيشرفت اين طرح گازي طي دو سال گذشته تاكنون به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و پروژه را در مدار بهره برداري قرار داده است .

مجري فازهاي 15 و 16 ميدان گازي پارس جنوبي گستره اقدامات انجام شده در توسعه اين طرح را وسيع دانست و گفت: در بخش پالايشگاهي اين پروژه، چهار رديف شيرين سازي هر يك به ظرفيت 12.5 ميليون مترمكعب، دو ترين توليد اتان به ظرفيت روزانه 2750 تن در روز جهت تامين نياز مجتمع هاي پتروشيمي و دو واحد توليد LPG به ظرفيت روزانه 2900 تن در روز به منظور توليد پروپان و بوتان با گريد صادراتي شامل چهار مخزن LPG ( دو مخزن به ظرفيت هر يك 35 هزار متر مكعب و دومخزن به ظرفيت هر يك 45 هزار متر مكعب) به اجرا درآمده است .

وي پیشرفت بخش خشکی این فاز را ٩٧,٧ درصد عنوان کرد و گفت: هم اکنون با دستيبابي به راه اندازي چهار ردیف شیرین سازی این پالایشگاه ، چرخه بهره برداري از سرويس هاي توليد تكميل شده است .

فروزش با اشاره به پیشرفت بخش فراساحل فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی، پیشرفت سکوهای این دو فاز را به ترتیب ٩٨ و ٩٨,٢ درصد ذكر کرد و گفت: بخش فراساحل اين طرح طي كمتر از يك ماه آينده تحويل بهره بردار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی طی یک سال گذشته ١١ میلیارد متر مکعب گاز و ٦,٧ میلیون بشکه ميعانات گازی از فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس جنوبی برداشت شده است.

وی توليد كنوني گاز در فازهاي ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را فراتر از ٣٦,٧ میلیون مترمکعب عنوان كرد و گفت، با توجه به نهایی شدن عملیات حفاری چاه های دریایی، به زودی شاهد افزایش تولید در این فازها خواهیم بود.

او گفت: با بهره برداری کامل از این پروژه، سالانه ٦ میلیارد دلار به مجموع درآمدهای کشور افزود خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار