به گزارش تابناک یزددکتر سعید شیرکوند، معاون سرمایهگذاری و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفتوگو با هفته نامه «تجارت فردا» با بیان اظهارات فوق افزود: «اگر واقعبينانه به اين مساله نگاه کنيم، دولت چنين بودجهاي در اختيار ندارد که براي مثال 100 نفر از استادان دانشگاه، روزنامهنگاران، صاحبنظران فرهنگي، هواپيماداران و هتلداران از کشورهاي مختلف را به ايران دعوت کند که کشورمان را از نزديک ببينند و در کشور خود براي سفر به ايران تبليغ کنند؛ حتی دولت در شرايطي نيست که بتواند بودجهای را برای حضور در نمایشگاهها اختصاص دهد.» وی در خصوص ورود بخش خصوصی برای پوشش خلأهای ناشی از عدم حضور دولت بهدلیل کمبود بودجه در حوزه گردشگری تصریح کرد: «سالهاي سال است که دولت در اقتصاد ایران تعيينکننده بوده و خود تصديگري را برعهده داشته است.
به همين سبب مردم نسبت به افزايش قيمتها در یک اقتصاد آزاد و رقابتی واکنش نشان میدهند.» او اضافه کرد: «اقتصاد ايران هنوز به اين سطح از آزادي نرسيده که فعالان اقتصادي در حوزه گردشگري اجازه داشته باشند، قيمت کالاها و محصولات خود را بر اساس عرضه و تقاضا تعيين کنند امااميدواريم صنعت گردشگري در ايران آنقدر جان بگيرد که با استانداردهاي خود اداره شود.» معاون سرمایهگذاری سازمان گردشگری اما مشکل گردشگری در ایران را بسیار ریشهایتر از آن دانست که یک اقتصاد دولتی بتواند توضیحدهنده آن باشد.
شیرکوند ضعف صنعت گردشگری را در واقع نتیجه نگاه حاشیهای نسبت به آن دانست و گفت: «در گذشته، هيچگاه، صنعت گردشگري در اقتصاد ايران، جايگاه درخوري به دست نياورده و به همين دليل گردشگري در ايران بهعنوان يک سرگرمي و تفنن تلقي ميشده است، نه يک صنعت؛ بنابراین اين يک حقيقت است که زيرساختهاي صنعت گردشگري کشور بالغ نيستند.» وی تاکید کرد: «گردشگري حوزهاي حاشيهاي است و ميخواهد وارد ادبيات اقتصادي کشور شود، از اینرو دولت وظيفه دارد که بخش خصوصي را مورد حمايت قرار دهد و زيرساختها را فراهم کند. البته بخش خصوصي هم بايد خود را تقويت کند.»
منبع: دنیای اقتصاد