مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خوزستان گفت: در جریان وقوع سیل فروردین‌ماه امسال در خوزستان به ۱۱۳ مدرسه در این استان آسیب وارد شد.
کد خبر: ۷۶۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 25 July 2019

سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز در بیست‌ویکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خوزستان، ضمن اشاره به اینکه تعلیم و تربیتِ با کیفیت نیازمند سه نوع استاندارد است، اظهار کرد: اگر این سه نوع استاندارد محقق نشوند ما با تعلیم و تربیت کیفی تمام ساحتی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است دست پیدا نخواهیم کرد.

به گزارش"تابناک"؛ حسینی عنوان کرد: معلمان کلید توسعه جامعه هستند بنابراین استانداردسازی منابع انسانی کاملا درست است لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران و در این دولت به درستی هدف‌گذاری شده است که تنها راه دریافت و فرستادن معلم به کلاس درس، فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی افزود: ما معتقدیم معلم کلید توسعه است و معلمی باید به کلاس درس برود که دوره‌های آموزشی، مهارتی، حرفه‌ای و تربیتی را گذرانده است و امروز دانشگاه فرهنگیان است که چنین جایگاهی دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نیروهای خرید خدمت راه اضطرار برای حل مشکل آموزش و پرورش هستند اما ما اگر از نیروی خرید خدمت هم استفاده کنیم باید صلاحیت‌ها رعایت شود.

وی در تشریح مشخصات نیروهای آموزش و پرورش افزود: بومی، متخصص و موردنیاز آموزش و پرورش، متعهد به نظام تعلیم و تربیت و بدون گذراندن دوره‌های نظام تعلیم و تربیت وارد کلاس درس نشوند و باید در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های کوتاه مدت را طی کنند. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای امسال بیش از 20هزار نیرو از دانشگاه فرهنگیان و نیروهای ماده 28 که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند اما دوره‌های یکساله دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی را گذرانده‌اند به نظام تعلیم و تربیت خواهند پیوست.

وی افزود: از سال 95 تا 97، 618 مدرسه با تعداد 2500کلاس درس و با زیربنای بیش از 427مترمربع در استان خوزستان پهناور احداث شده است؛ تنها در سال 97، 337 مدرسه با 1385کلاس و با زیربنای بیش از 213 مترمربع احداث شده است.

حسینی بیان کرد: ما قول داده‌ایم که در اول مهر، 3 جشن را برگزار کنیم: 1-جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی در سراسر ایران 2-جشن استاندارد شدن وسایل حرارتی آموزش و پرورش و کلاس‌های درس 3-جشن برچیدن کلاس‌های کانکسی.

وی افزود: مدرسه جعبه سیاه جامعه است، هر اندازه بتوانیم مدارس استانداردتر و کیفی‌تری بسازیم، بیمارستان‌های کوچک‌تر و زندان‌های کمتری خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد نیز اظهار کرد: اگر از دوران طفولیت به فرزندان توجه و میان مردم، مدرسه و اولیای دانش آموزان گره بخورد؛ اگر این ارتباط بین اولیا، دانش آموزان و حتی مسجد تقویت شود، قطعاً بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: عمده مشکلات و معضلات اجتماعی از جمله طلاق به آموزش‌وپرورش برمی‌گردد که نیازمند توجه ویژه است

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان تصریح کرد: در استان خوزستان توقع و انتظاری داریم از وزارت آموزش‌وپرورش که جایگاه علمی این استان را ارتقا دهد تا خوزستان مانند همیشه حرف اول را بزند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد با تأکید بر لزوم رفع دغدغه معلمان به‌منظور تقویت آموزش‌وپرورش بیان کرد: در زمینه تربیت‌معلم یک دانشگاه در مرکز استان داریم که با مشکلات عدیده‌ای دارند که باید آنها را رفع و بستر لازم برای فعالیت آنها فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شریان حیاتی کشور از استان خوزستان عبور می‌کند، یادآور شد: باید زمینه را در استان خوزستان به‌گونه‌ای فراهم کرد که همچنان توجه خیران مدرسه‌ساز به این استان متمرکز باشد چون بیش از ۱۰۰ مدرسه در سیلاب آسیب دیدند.

در ادامه علی قربانی  اظهار کرد: 547 پروژه آموزشی در قالب 2291 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد تومان در استان در حال احداث است که 112 پروژه در قالب 527 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 105 میلیارد تومان نیز تا مهرماه به آموزش و پرورش تحویل خواهیم داد. همچنین 249 پروژه در قالب یک هزار و 172 کلاس درس تا پایان امسال به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شوند.

وی افزود: در سیل اخیر 113 مدرسه در استان آسیب دیدند که از این تعداد نیز 35 مدرسه در قالب 121 کلاس درس باید به طور کامل تخریب می‌شدند که این کار انجام شد و هزینه احداث آن‌ها 30 میلیارد تومان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: 78 مدرسه در قالب 328 کلاس درس با اعتبار 31 میلیارد تومان باید تعمیر می‌شدند. برای این کار گام اول تامین اعتبار بود. با توجه به ضرورت موضوع با یک کار شبانه‌روزی حتی قبل از تامین اعتبار، اقدامات خود را شروع کردیم. در حال حاضر بیش از 100 پروژه فعال در خصوص سیل در استان داریم.

قربانی گفت: در بحث تامین اعتبارات نیز 15 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه و 10 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس از طرف سازمان نوسازی به ما ابلاغ شد. همچنین با پیگیری استاندار و کمک وزارت نفت، بیش از 50 میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: نهم اردیبهشت ماه نیز همایش خیرین مدرسه‌ساز برای سه استان سیل‌زده کشور برگزار شد که در این مراسم طی یک شب، 210 میلیارد تومان برای این سه استان جمع‌آوری شد. در طول سه ماه گذشته نیز بیش از 70 میلیارد تومان تفاهم‌نامه با خیرین امضا کرده‌ایم و بیش از 100 پروژه تعمیراتی و احداثی را تا پیش از مهرماه تحویل خواهیم داد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان تاکید کرد: در مناطق سیل‌زده علاوه بر این که مدارس قدیمی در حال ساخت هستند، مدارس جدیدی نیز در این مناطق ساخته شده‌اند. در حال حاضر بیش از 140 پروژه در قالب 193 کلاس درس را در این مناطق شروع کرده‌ایم و می‌توانیم ادعا کنیم در مناطق سیل‌زده، وضعیت مدارس تا اوسط بهمن‌ماه در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار