دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور گفت: به منظور توزیع شیر رایگان در مدارس سراسر کشور در سال تحصیلی آینده چهار هزار میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه ها و یک هزار و 500 میلیارد ریال به عنوان بودجه دولتی اختصاص یافته است.
کد خبر: ۷۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 14 August 2015
دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور گفت: به منظور توزیع شیر رایگان در مدارس سراسر کشور در سال تحصیلی آینده چهار هزار میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه ها و یک هزار و 500 میلیارد ریال به عنوان بودجه دولتی اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا؛محمد جعفر آبادی درگردهمایی کارشناسان تغذیه شیر مدارس استان همدان در نهاوند افزود: دولت برای تامین شیر رایگان مدارس عزم جدی دارد و برای این منظور امسال برای نخستین بار با تامین اعتبارات لازم و پرداخت یک هزار و 600 میلیارد ریال بدهی کارخانجات شیر را پرداخت نموده است.

وی گفت: در سال تحصیلی گذشته 550 میلیون پاکت شیر به صورت رایگان با میانگین 70 نوبت طی مدت شش ماه بین دانش آموزان سراسر کشور توزیع شده است.

وی بابیان اینکه امسال نیز در نظر است این میزان افزایش داشته باشد گفت: توزیع شیر سال گذشته از آبان ماه در مدارس راهنمایی و ابتدایی شروع شد و به مدت شش ماه ادامه داشت که امسال در نظر است دانش آموزان دبیرستانها نیز مشمول توزیع رایگان شیر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بحث نظارت برکیفیت و توزیع شیر مدارس از جمله مباحث مهمی است که ما روی آن تاکید داریم افزود: در سال تحصیلی گذشته یکصد هزار تن شیر یعنی دو درصد مجموع شیر تولیدی کشور در مدارس توزیع شد که بجز در یکی از شهرهای استان بوشهر و کرمانشاه مورد حادی گزارش نشده است اما ما با استفاده از تجارب سالهای گذشته به همراه ستاد تنظیم بازار به دنبال تشدید نظارت و اصلاح برخی مشکلات می باشیم.

وی افزود: در این راستا سال گذشته در کل کشور هفت هزار و 913 مورد بازدید از مدارس، 283 بازدید از کارخانه ها و یک هزار و 581 مورد بازدید از آزمایشگاهها داشته ایم که از تمامی بازدیدهای به عمل 107 مورد اشکال وجود داشته که مورد حادی در بین آنها وجود نداشته است.

جعفر آبادی هدف از توزیع شیر در مدارس را فرهنگ سازی درزمینه مصرف شیر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر درسبد مصرف خانوارهای ایرانی بسیار پائین می باشد لذا برای اصلاح این مشکل نیاز به فرهنگ سازی می باشد که توزیع شیر در بین دانش آموزان می تواند این فرهنگ سازی را در بین آنان بوجود آورد ضمن آنکه دولت قصد دارد با توزیع شیر مدارس به کارخانجات کمک نماید اما آنها نیز باید کیفیت شیر مدارس را بالا ببرند.

وی با اعلام قیمتهای شیر خریداری شده توسط ادارت کل از کارخانجات شیر افزود: در سال تحصیلی گذشته کمترین قیمت شیراستریل خریداری شده با قیمت چهار هزار و 510 ریال مربوط به استان کهکیلویه و بیشترین قیمت با پنج هزار و 850 ریال مربوط به استان گیلان بوده است.

وی افزود: در زمینه خرید شیر پاستوریزه نیز کمترین قیمت مربوط به استان خراسان شمالی با سه هزار و 570 ریال و بالاترین قیمت مربوط به استان اردبیل با چهار هزار و 980 میلیون ریال بوده است .

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور با برشمردن وضعیت توزیع شیر در مدارس استان همدان گفت: استان همدان به لحاظ خرید شیر پاستوریزه به قیمت سه هزار و 950 ریال رتبه چهارم کشور را داشته و در زمنیه توزیع شیر استریل جایگاه دهم کشور را دارا می باشد.

وی افزود: در زمینه توزیع شیر نیز این استان با توزیع 55 نوبت در طول شش ماه رتبه چهارم را بدست آورده است ضمن اینکه تمامی شیرهای توزیعی صنعتی بوده و شیر سنتی در فرایند توزیع وجود نداشته است.

وی از شروع برنامه های اجرایی برای اجرای توزیع شیر در مدارس گفت: از هفته آینده دستورالعمل اجرایی را اعلام می کنیم که در این زمینه لازم است ادارات کل از هم اکنون قرارد اد و مناقصه با کارخانجات را آغاز نمایند تا ما بتوانیم از مهر ماه تا اسفند سال جاری برنامه توزیع شیر رایگان را در سطح مدارس به اجرا بگذاریم .

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه شیر پاستوریزه به لحاظ کیفیت از شیر استریلیزه بهتر می باشد لذا سعی ما بر این است در سطح شهر ها شیر پاستوریزه و در سطح مناطق دور دست که نیاز به ماندگاری زیادی وجود دارد از شیر استریلیزه استفاده نمائیم که البته باید دقت شود در شیر پاستوریزه درصد آب استاندارد بوده و آب زیادی وارد آن نشود.

برنامه توزیع شیر رایگان بین دانش آموزان از برنامه های ملی دولت برای فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف شیر و همچنین کمک به تولید کارخانجات انجام می شود.

در شهرستان نهاوند نزدیک به 25 هزار دانش آموز در سال تحصیلی گذشته به تحصیل اشتغال داشتند که از این تعداد 17 هزار نفر در دو دوره ابتدایی و راهنمایی مشغول به تحصیل می باشند که از مزایای شیر رایگان برخوردار می باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار