بررسی تعطیلات رسمی
طبق آمارهای رسمی حاکی از این است که هر روز تعطیلی در ایران به منزله از دست دادن ۳۲۰۰ میلیارد تومان در تولید ناخالص داخلی کشور است
کد خبر: ۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹ 24 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ؛بنابر نظر کار‌شناسان بعد از چند روز کاری استراحت و تفریح نیاز ضروری و مبرم فرد و خانواده‌ها است تا با انرژی بیشتر به کار و زندگی روزمره ادامه دهند. اما تعطیلات زیاد نیز دارای مضراتی هم برای کارمندان و هم برای اقتصاد کشور میباشد.

تعطیلات زیاد قشر کاری را از کار جدی و تلاش مداوم باز میدارد و نوعی رکود و رخوت در روحیه کارکنان و قشر فعال جامعه ایجاد میکند.از طرف دیگر در بعد اقتصادی کشور با هر روز تعطیلی متحمل خسارت زیادی در بخش اقتصادی میشود.

طبق آمارهای محاسباتی رسمی حاکی از این است که هر روز تعطیلی در ایران به منزله از دست دادن ۳۲۰۰ میلیارد تومان در تولید ناخالص داخلی کشور است. با احتساب ۷۶ روز تعطیلی در سال آینده اقتصاد ایران فرصت کسب ۲۴۳ هزار میلیارد تومان را از دست خواهد داد.

در سال ۱۳۹۲ و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ایران با داشتن ۷۴ روز تعطیلی، تولید ناخالص داخلی ۹۴۲ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است(طبق اعلام بانک مرکزی).

این موضوع با در نظر گرفتن تعطیلی‌های سال ۱۳۹۴ هم به نظر تکرار می‌شود. اگر بنا را برای سال ۱۳۹۴، بر همان رقم تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۲ قرار دهیم، مجددا این فرآیند ممکن است تکرار شود.

بنابراین گزارش، در سال ۱۳۹۲ اقتصاد ایران با کسر روزهای تعطیل، روزانه نزدیک به ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که محاسبه مفید تولید ناخالص داخلی را به رقم ۹۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رساند. در سال ۱۳۹۲ با داشتن ۲۹۱ روز کاری و ۷۴ روز تعطیل، به نظر از این جهت هزینه‌های زیادی به تولید ناخالص داخلی ایران وارد شده است.

این در حالیست که سال ۱۳۹۴ هم به همین صورت پیگیری می‌شود. بر اساس آمار در همین سال، ۷۶ روز از ۳۶۵ روز، تعطیل است و با همان محاسبه تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۳۹۲ می‌توان به عدد مشابهی برای سال ۱۳۹۴ دست پیدا کرد. بدین ترتیب می‌توان گفت با تعطیلی ۷۶ روز سال آینده اقتصاد ایران فرصت به دست آوردن ۲۴۳ هزار میلیارد تومان را از دست خواهد داد.

در مقایسه آمار تعطیلی کشورمان با سایر کشورها به میزان بالای تعطیلی بیشتر پی برده میشود.

تعطيلات رسمی سالانه در ايران ۲۴ روز (به جز جمعه‌ها) يعنی سه برابر تعطيلات سالانه انگلستان و ۲.۵ برابر تعطيلات رسمی فرانسه و آلمان است.

این در حالیست که ميزان تعطيلات رسمی در مغولستان پنج روز، در هند هفت روز، در پاكستان و مراكش هشت روز، در آمريكا، ايرلند ، ايسلند و قطر ۹ روز ، در لسوتو (آفريقا) ۱۰ روز، در استراليا ۱۱ روز ، در آمريكای جنوبی، ايتاليا، فرانسه، اردن، تركيه و مصر ۱۲ روز ، در اتريش و گويانا (آمريكای جنوبی) ۱۳ روز و در ژاپن ۱۴ روز است.

با این مقایسه و شرایط ذکر شده بهتر است دولت با همکاری دستگاه مقننه برای اقتصاد کشور که اکنون با مشکلات جدی روبروست فکری کرده و نسبت به کاهش معقول و اصولی تعطیلات اقدام نماید.تا بار دیگر شور و نشاط حاصل از کار بر جامعه و قشر فعال حاکم گردد. طبق روایتی از حضرت علی (ع) بهترین تفریح کار است.

کار و تلاش در جامعه ایی که با مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین معظل بیکاری جوانان روبروست همانند داروی شفابخشی عمل خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار