یکی از آیین‌های ماندگار در استان اردبیل که با گذر زمان رنگ نباخته و در روستاهای خلخال همچنان این رسم زنده است، آیین قوودالمه است.
کد خبر: ۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ 24 February 2015

به گزارش فارس، استان اردبیل دارای آیین‌های خاص بومی و سنتی در روستاهای خود است و یکی از آیین‌های که هنوز با گذر زمان و پیشرفت جوامع اجتماعی رنگ نباخته آیین سنتی قوودالمه در روستاهای شهرستان خلخال است.

این آیین که در بیش از 15 روستای خلخال در طول سه هفته از اواخر بهمن‌ماه تا هفته اول اسفندماه برگزار می‌شود، الفت و مهرجویی را در بین خانواده‌ها تقویت می‌کند و جایگاه‌ ویژه‌ای در بین اهالی روستا دارد و مردم با برگزار کردن این آیین سنتی و قدیمی این فرهنگ را به نسل آینده انتقال می‌دهند.

در سه هفته گذشته در شهرستان خلخال در بیشترین این مراسمات آیینی در روستاهای خوجین، زاویه سادات و بلیل و اندبیل برگزار شد که این رسم طبق سنت قدیمی در بین سید‌ها، ملا‌ها و غیر سیدها برگزار می‌شود.

البته اصلی‌ترین هدف از برگزاری این رسم به گفته اهالی روستای اندبیل تقویت وحدت، محبت و حل مشکلات اهالی با همدلی هم بوده است.

در این رسم قدیمی گندم، عدس و کنجد را پس از شستشو در روی ساج برشته کرده و سپس به آسیاب برده و آن را با هم مخلوط می‌کنند که مخلوط قوت تشکیل می‌شود که پس از برگزاری مراسم شام برای اقوام و خویشان آن را با الک مخصوصی الک کرده و نذر می‌کنند.

نذرهای اهالی اکثرا با موضوع دعا کردن برای مریض‌ها و درخواست شفا برای آنها از درگاه خداوند، خانه‌دار شدن و ازدواج جوانان و خوشبختی جوان‌هاست و بیکاران را برای یافتن شغل مناسب دعا می‌کنند.

البته باید گفت که مخلوط قوت فردای شب قوودالمه توسط صاحب خانه و یا کسی که این رسم را برگزار کرده بین اهالی تقسیم می‌شود و اهالی نیز به نیت دلخوشی و سپاسگذاری از اینکه همسایه‌ها به یاد هم هستند به جای ظرف قوت یک جفت جوراب یا بسته‌ای شیرینی و تنقلات را به صاحب خانه یا فردی که قوت را به در خانه همسایه برده‌، می‌دهد.

فریدون بابایی که یکی از اهالی روستاهای هواشانق خلخال است و هم اکنون فرماندار شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی است در خانه پدری خود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به یک عامل مهم اشاره کرد و گفت: با این همه که ما تلاش می‌کنیم که این رسم قدیمی از منطقه حذف نشود ولی مسئولان نیز باید تلاش کنند که این رسوم قدیمی از بین نرود.

وی افزود: در قدیم‌الایام که تلویزیون و این همه تجهیزات سمعی و بصیر و امکانات زندگی به این حد نبود مردم با این‌گونه مراسمات خود را مشغول ‌می‌کردند.

البته شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل که جزء مناطق سردسیر و کوهستانی است این رسم و رسومات بیشتر در این مناطق رایج است.

آیین قوودالمه سوز و گداز شب‌های سرد زمستانی اهالی خلخال را به محیط گرم و آرامش دور کرسی‌ها دعوت کرده و آنان را علاوه بر با خبر شدن از حال و هوای همدیگر انس و الفت دیرینه بخشیده و تا یک سال این دلخوشی در یاد آنها ماندگار می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار