رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه مطر کرد:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه در ادامه با اشاره به اهميت كشت‌ های گلخانه‌ ای در بهره‌ برداری درست از منابع آبی گفت: توسعه وسيع كشت‌هاي گلخانه‌ای در دستور كار اين سازمان بوده و در اين خصوص ۲ شهرك كشاورزی در حال ايجاد و ۸ شهرك ديگر نيز در دست مطالعه است.
کد خبر: ۷۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 11 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، علی اشرف منصوری اظهار داشت: در راستای مصرف بهينه آب در بخش كشاورزی، كارهای اساسی در دستور كار اين سازمان قرار داشته و طی ۵ سال اخير حدود ۳۲ هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان به  سيستم‌های نوين آبياری تحت فشار مجهز شده‌اند.

وی مهمترين عوامل كاهش آبهای زيرزمينی، سطحی و تالابها در استان كرمانشاه را خشكسالی مداوم سال‌های اخير، برداشت بی رويه و عدم بهره‌ وری مصرف آب اعلام كرد.

منصوری افزود: سازمان جهاد كشاورزی به منظور افزايش بهره‌ وری و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی برنامه‌ ها و پروژه‌های مختلفی را اجرا كرده و يا در دست اقدام دارد.

وی از اقدام دولت تدبير و اميد برای تهيه لايحه الگوی كشت و ارايه آن به مجلس خبر داد و تصريح كرد: در راستای كاهش مصرف آب در اراضی كشاورزی در ۲ سال اخير كشت ذرت به عنوان محصولی با نیاز آبی بالا به نصف رسيده و حدود ۲۴ هزار هكتار كاهش يافته و به جای آن محصولاتی همچون كلزا، آفتابگردان و... با راندمان آبياری بالاتر و توجيه اقتصادی مناسب‌تر نسبت به ذرت را به عنوان كشت جايگزين به كشاورزان معرفی كرده‌ ايم.

منصوری افزود: در سال ۹۲ سطح زیر کشت ذرت استان حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده، اما با اطلاع رسانی که از طريق اين سازمان و شركت آب منطقه‌ای به‌عمل آمد در دو سال اخير سطح زیر کشت ذرت به شدت کاهش يافت.

رئيس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در ادامه با اشاره به چرايی مصرف بيشتر  آب در بخش كشاورزی نسبت به ساير بخشها تصريح كرد: طبيعی است كه در همه دنيا مصرف آب در بخش كشاورزی بيشتر بوده و نمی توان آن را تعطيل كرد، زيرا اصلی ترين نياز هر جامعه‌ای تامين غذا بوده و تمام اين نياز از بخش كشاورزی تامين می شود.

اجرای سيستم‌های نوين آبياری در ۱۸ هزار هكتار از اراضی پايين دست

وی خاطرنشان كرد: برای مصرف بهينه آب در بخش كشاورزی اقدامات متعددی را انجام داده‌ايم از جمله  برای مهار آبهای سطحی در نظر داريم در سال جاری سيستم‌های نوين آبياری را در ۱۸ هزار هكتار از اراضی پايين دست سدهای استان اجرايی كنيم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان كرمانشاه در اجرای شبكه‌ های آبياری و زهكشی پايين دست سدها پيشرو بوده و هم اكنون استان به يك كارگاه بزرگ اجرايی در اين زمينه تبديل شده است.

منصوری در ادامه با اشاره به پیگیری اجرای طرح سامانه‌ گرمسیری به عنوان یک پروژه مهم و تاثیرگذار در تولید و ایجاد اشتغال گفت: به زودی فعالیت‌ ها در پایین دست شبکه‌های اصلی سامانه گرمسیری برای احیای اراضی ملی و تبدیل اراضی دیم به آبی آغاز می شود كه اجرای اين طرح‌ ها باعث افزایش راندمان در محصولات کشاورزی خواهد شد

این مسئول با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از فعاليت‌های پيشگيرانه برای كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی نيازمند هزينه كردن منابع اعتباری زيادی است، افزود: برای اجرای طرح‌ های آب و خاک، سازمان جهاد كشاورزی استان کرمانشاه منابع تسهيلاتی و اعتباری خوبی برای تسريع در اين پروژه‌ها به‌كار گرفته و كشاورزان را برای بهینه سازی مصرف آب حمايت می کند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه در ادامه با اشاره به اهميت كشت‌ های گلخانه‌ ای در بهره‌ برداری درست از منابع آبی گفت: توسعه وسيع كشت‌هاي گلخانه‌ای در دستور كار اين سازمان بوده و در اين خصوص ۲ شهرك كشاورزی در حال ايجاد و ۸ شهرك ديگر نيز در دست مطالعه است.

وی گفت: همه بايد در زمينه برون رفت از بحران آب به عنوان يك وظيفه عمل كرده و تلاش كنيم منابع آب به عنوان ذخايری ارزشمند درست مصرف شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار