به مناسبت روز ملی موزه:
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آبادان گفت: به مناسبت روز ملی موزه ها، بازدید از ۳ موزه و یک اثر تاریخی در آبادان رایگان شد.
کد خبر: ۷۴۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸ 19 May 2019

جمال عامری نسب از موزه پمپ بنزین خانه، موزه کارآموزان و موزه تاریخ آبادان و مسجد رنگونی ها به عنوان مراکزی نام برد که بازدید از آنان برای علاقمندان به مدت یک هفته رایگان است.

وی افزود: علاقمندان می‌توانند از روز شنبه و به مدت یک هفته صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای بازدید به این اماکن مراجعه کنند.

موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد، این موزه در محله بوارده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی یک هزار و ۸۰۰ مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

موزه بنزین خانه آبادان نخستین موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت است که در سال ۱۳۹۵ گشایش یافت، این موزه جایگاه سوخت قدیم آبادان بوده که براساس سوابق تاریخی این جایگاه سوخت در ایران در سال ۱۳۰۶ خورشیدی در مرکز شهر تأسیس شده، این مکان در ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های پر شده از مواد نفتی در آن به فروش می‌رسید.

پس از گذشت مدت زمانی که اتومبیل وارد ایران شد، این جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد و هنگام سوخت گیری در این پمپ بنزین، ابتدا فرآورده‌های نفتی در مخازن پرچ شده نگهداری می‌شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل داده می‌شد.

موزه کارآموزان یا تکنیکال اسکول آبادان نخستین مدرسه فنی برای تربیت تکنسین در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید که از قدمتی ۱۰۰ ساله برخوردار است و وسایل و ادوات به کار گرفته شده در آن منحصر به فرد است، برخی از وسایل و تجهیزات آموزشگاه فنی از مناطق مختلف کشور جمع آوری و در محل این آموزشگاه نصب شده است، این موزه ۱۱ هزار متر مربع وسعت دارد. شیرهای نفت به عنوان یکی از نمادها و شاخص‌های مهم صنعت نفت، میزهای کارگاهی و مخازن جوشیِ دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است، سیر تحولات انرژی و نفت در ایران، خاورمیانه و جهان و احداث مسیر گردشگری ویژه نابینایان را از ویژگی‌های بارز موزه نفت کارآموزان آبادان است، این موزه یا همان تکنیکال اسکول آبادان ۲۳ هزار دانشجو و هنرجو صنعت نفت را تربیت کرده که بیشتر آنها هم اینک از مدیران ارشد صنعت نفت ایران هستند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار