کد خبر: ۷۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ 09 August 2015
مراسم گرامیداشت روز خبرنگار شامگاه شنبه (17 مرداد 94) با مدیریت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در محل گیت بوستان اهواز برگزار شد.

همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار کرد: این روز را که با یاد و نام شهدای رسانه و خبرنگار تلاقی پیدا کرده تبریک عرض می‌نمایم. امیدوارم راه، مسیر و هدفی که شهدا برای رسالت کار رسانه و تعهدی که نسبت به حوزه خبر داشتند همان مسیر را خبرنگاران ما با صداقت، تعهد و پیگیری مستمر در فضای صمیمانه و همدلانه در جهت بهبود توسعه فضای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، و امنیت جامعه استان و کشور طی کنند و امیدواریم که خداوند همه ما را در این مسیر هدایت کند و کمک کند تا با مردم، مسوولان و تک تک آحاد جامعه از روی صداقت و  مسوولیت کارها را انجام دهیم.

 او گفت: امروز روزی است که همه خبرنگاران و اهالی رسانه گرد هم آمدند تا از تک تک کسانی که در  این حوزه فعالیت می‌کنند تقدیر و تشکر شود. هر جامعه‌ای که میزان اطلاع‌رسانی، خبر‌رسانی و  تحلیل خبر آن به دقت، سرعت و صحت انجام شود جامعه‌ای آگاه‌تر و داناتر از دیگر جوامع است. جامعه‌ای است که ضعف‌ها و قوت‌ها را بهتر می‌تواند تشخیص دهد و این مسیری است که به مدیران برای برنامه‌ریزی بهتر و به مردم برای داشتن درک بهتر نسبت به چالش‌های مختلفی که در جامعه است کمک می‌کند. همچنین مسیر سالم‌تری و اجتماعی‌تری را برای رساندن پیام خودشان ایجاد می‌کند.

  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته در استان خوزستان در حوزه رسانه وجود آمده است. یکی از این تفاوت‌ها حجم فعالیت‌هایی است که در حوزه رسمی رسانه‌ای صورت گرفت.

 وی ادامه داد: در سال گذشته 2 پایگاه رسمی و دارای مجوز در استان  خوزستان بود که امسال تعداد‌ آن‌ها تاکنون 29 پایگاه خبری دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این اتفاق بسیار خوب و مبارکی برای حوزه خبری است. همچنین امسال 22 هفته‌نامه، روزنامه و ماهنامه،‌ دو هفته‌نامه و فصل‌نامه به مطبوعات استان اضافه شده است که نشان دهنده علاقه‌مندی نخبگان، فرهیختگان و مردم در زمینه خبر است و نشان می‌دهد رابطه‌ای  مستقیم بین تولید خبر و دریافت خبر از سوی مردم وجود دارد.

 قنواتی با اشاره به نحوه شکل‌گیری خانه مطبوعات در استان خوزستان گفت: با اصلاح اساس‌نامه و تثبیت آن و برگزاری جلسات مختلف 24 مرداد امسال با توجه به این که اعضای ثبت نام کرده‌اند و عضوگیری صورت گرفته است شاهد شکل‌گیری هیات مدیره جدید در خانه مطبوعات خواهیم بود که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به خانه مطبوعات، پیگیری مسایل صنفی و موارد مختلف با مدیران و مسؤولان از این طریق انجام خواهد شد.

 او تصریح کرد: امیدوارم همه ما در این زمان به مسایلی که در استان است و به کاستی‌ها، ضعف‌ها و قدرت‌ها با دقت بیشتر نگاه کنیم و منافع ملی و منافع جمعی را بر هر چیزی ارجح بدانیم.

  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین یاد همه خبرنگارانی که در کنار ما بوده‌اند و برای کسب خبر جان خود را از دست داده‌اند به ویژه عکاس جوان و هنرمند علی هویسی عزیز که استعدادی عظیم و هنرمندی بالفطره بود گرامی‌ می‌داریم.

 در ادامه فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و درگذشت عکاس جوان خوزستانی علی هویسی گفت: روز خبرنگار را تبریک می‌گویم و از زحمات همه کسانی که در عرصه پرخطر رسانه مشغول کار هستند تشکر می‌کنم. این عرصه، عرصه ساده‌ای نیست. کارکردن، قلم زدن، رنج بردن، زحمت کشیدن ، عرق ریختن و متهم شدن همه و همه در ارتباط با اصحاب رسانه صدق می‌کند.

 او توضیح داد: تصور کنید ما یک روز بی‌خبر را در دنیا داشته باشیم. یعنی در آن روز نباید حیاتی وجود داشته باشد. وقتی زندگی جریان دارد خبر هم هست. وقتی خبر باشد خبرنگار هم هست. بنابراین خبرنگار به نبض زندگی متصل است.

 معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: وقتی نبض زندگی می‌تپد خبرنگار هم کار می‌کند. شاید در گذشته‌ که به صورت امروز رسانه‌ها مطرح نبودند بعضی وقت‌ها اعلامیه‌ای به دیوار چسبیده می‌شد یا یک جارچی خبری را اعلام می‌کرد اما هر چه روابط اجتماعی پیچیده‌تر شد ضرورت خبررسانی بیشتر شد و هر چه رو به جلو آمدیم کار تخصصی‌تر شد.

 او تاکید کرد: الان دیگر اصحاب رسانه باید تخصصی کار کنند. مطمئنا کسی که خبر اجتماعی را نقد می‌کند و در این زمینه تخصص دارد ممکن است نتواند اخبار فرهنگی را به درستی منتقل کند. کسی که در حوزه اقتصاد کار می‌کند نمی‌تواند در حوزه‌های مهندسی دست به نقد بزند. بنابراین اهمیت تخصص در کنار خبر و خبرنگاری کاملا مشخص است.

 خبیر بیان کرد: خوشحالیم در استانی زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها روز به روز قوی‌تر می‌شوند. امروز دیگر هیچ چیز از دیده‌گان مردم پنهان نیست. می‌توان گفت خیلی از مردم خودشان هم جزو اصحاب رسانه هستند و اخبار را نقد می‌کنند. فضای مجازی با این گستردگی اخبار را چه درست و نادرست منتقل می‌کند. بنابراین کار کردن در این زمانه ساده نیست و بسیار مشکل است و نقل خبر هم امانت‌دار بودن و هم صداقت را می‌طلبد چراکه خبرنگار هیچ تحلیلی راجع به خبر نمی‌کند و رسالتش نقل خبر است. تحیل و تفسیر خبر کار اشخاص دیگر است که اخبار را کنار هم قرار می‌دهند و برداشت‌های خودشان را نسبت به یک موضوع و مساله‌ای که در جامعه وجود دارد برای مردم بیان می‌کنند.

 او گفت: خوشحالیم که استان خوزستان جزو استان‌های پیشرو در زمینه خبر و در حال رشد است. امیدواریم خبرنگاران با کسب آگاهی‌ها و تجربه بیشتر حرکت کنند و در این مسیر ممارست داشته باشند. البته امکان دارد در ابتدای راه اشتباهاتی به وجود بیاید اما این اشتباهات اتفاق می‌افتد و به تعبیری می‌گویند دیکته نانوشته غلط ندارد. البته از سوی دیگر خوشحالیم که اشتباهات در این عرصه بسیار پایین و قابل اغماض است. امیدواریم با کسب بینش و آگاهی شرایطی را ایجاد کنیم که رسانه‌های کیفی‌تری را در استان خوزستان شاهد باشیم و خبرنگاران ما به عرصه‌ای وارد شوند که شاهد باشیم تعدادی از خبرنگاران برجسته کشور و کسانی که در عرصه خبر‌رسانی کار می‌کند از استان خوزستان هستند و این هم ممکن است.

 او گفت: امسال با همکاری ارشاد و همکاران در رسانه‌ها در حال پیگیری هستیم تا در سال جاری کارگاه‌های متعدد آموزشی را با تخصص‌های مختلف برای خبرنگاران برگزار کنیم و اعتبارات آن نیز در حال تامین است و تا پایان امسال آغاز می‌شود. امیدواریم همه دستگاه‌های اجرایی به این نهاد نوپایی که در حال رشد است کمک کنند.

 سپس از خانواده خبرنگاران شهید شامل خانواده شهید رستگاری، شهید رهبر و شهید فریدون سگوند تجلیل شد. همچنین از خانواده‌های مرحوم علی هویسی، مرحوم منصور دهداری، مرحوم محمدحسین موسوی‌نسب، حسین زراعت‌کار، مرحوم علی ریاحی، مرحوم محمدجواد میان‌آبی، مرحوم کاظم کوهگی، مرحوم عبدالمهدی جمیلی و مرحوم مصطفی حیدری نیز تکریم به عمل آمد.

 پیش از مراسم تقدیر از دو عکاس پیشکسوت به نام‌های مرتضی دهداری و وهاب کروشاوی تقدیر شد همچنین از خانواده‌های مرحوم نادر دریابان و مرحوم احمد قدیریانی تقدیر شد.

 سپس از محسن حسین‌نژادیان، مسوول چاپخانه نور خوزستان، وحید اسدی، مسوول چاپخانه فرهنگ جنوب و عباس بدوی، علی راکی، حمزه حسینی به عنوان کیوسک‌دار نمونه و از آقای داراب‌پور به عنوان مسوول توزیع تقدیر شد.

 در پایان برنامه از خبرنگاران برگزیده به شرح زیر تقدیر شد:

 در بخش خبر رتبه سوم به صورت مشترک به آمنه سواری خبرنگار مهر و فائزه دوست‌علی‌وند خبرنگار کیهان تعلق گرفت. رتبه اول و دوم  این بخش به کسی داده نشد.

 در بخش مصاحبه از ثریا زندیار از نشریه روزان تقدیر شد و رتبه دوم این بخش به طور مشترک به اکبر بهادری از تسنیم و قاسم منصور آل‌کثیر از مهر و رتبه سوم به پدرام طاهری‌پور از آستانه پارس تعلق گرفت. داوران هیچ کدام از آثار را برای رتبه اول انتخاب نکردند.

 در بخش مقالات کسی شایسته تقدیر نشد و رتبه سوم این بخش به هوشنگ نوبخت از آستانه پارس داده شد.

 در بخش سرمقاله و یادداشت اثر سید محمد طاهر‌زاده از نور خوزستان شایسته تقدیر شناخته شد.

 رتبه اول این بخش به امید حلالی از فرهنگ جنوب، رتبه دوم به رسول عوده‌زاده از همشهری و رتبه سوم به علی میلاسی از آستانه پارس تعلق گرفت.

 در بخش طراحی و صفحه‌آرایی از طیبه بزرگ‌نیا و اکرم گودرزی تقدیر شدند. این بخش نیز رتبه اول، دوم و سوم نداشت.

در بخش ویژه با موضوع اربعین مریم خبازی از فارس قابل تقدیر شناخته شد و مهدی بهرامی‌پور از خبرگزاری مهر برگزیده این بخش شناخته شد.

 در بخش گزارش عبدالکریم کعب‌عمیر از خبرگزاری مهر شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین رتبه اول به عباس سلامات از روزنامه هشهری، رتبه دوم به ثریا زندیار از روزنامه روزان و رتبه سوم به شهرزاد امیری از روزنامه اقتصاد خوزستان داده شد.

 در بخش محیط زیست از امیر خان‌زاده  از خبرگزاری ایرنا تقدیر شد و معصومه صالحی برگزیده این بخش شناخته شد.

 در بخش عکس از کوروش صالحی تقدیر شد و رتبه اول به مهران پدرام‌خو از خوزنیوز تعلق گرفت. رتبه دوم به طول مشترک به سید مدیار شجاعی‌فر از خوزنیوز و محمدامین غفاری تقدیم شد و رتبه سوم به طور مشترک به میلاد اسماعیلی از ایسنا و روح‌الله پورسامانی داده شد.

 در بخش مدافعان حرم نیز سید علی‌رضا شریعتی از خبرگزاری تسنیم قابل تقدیر شناخته شد و فاطمه زوروند از روزنامه کیهان برگزیده این بخش بود. در بخش ویژه شعار سال فاضل حیدری از روزنامه چشم‌انداز  شایسته تقدیر شناخته شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار