مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:
مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان اینکه رابطه دانشجو و استاد نباید محدود به دانش آموخته ها و مفاد و مباحث علمی باشد، گفت: با محبت به جوانان می توان آن ها را در مسیر درست زندگی حرکت داد.
کد خبر: ۷۴۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ 06 May 2019

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در آیین تجلیل از استادان نمونه آموزشی، استادان بازنشسته و گروه‌های آموزشی ممتاز دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز، دوشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان فرصت و تنفسی در تنوع برنامه‌های یکنواخت روزانه است. از این یک ماه اگر به درستی استفاده شود، یک ماه می‌تواند تحول آفرین باشد.

وی ضمن تاکید بر رابطه پدری اساتید با شاگردان، افزود: پدری به معنای کلی و فارغ از جنسیت معنا نمی‌شود. از گذشته رابطه معلم و متعلم تنها محدود به دانش و آموخته ها و مباحث علمی و درسی نبوده، بلکه ارتباطی شکل می گرفته که دایره این ارتباط فراتر از بحث های علمی بوده است و یک استاد، راهنما و راهور بوده است و سلوک و روش و منش او برای شاگرد، هدایت آفرین بود. البته این با پیش نیازی معنا پیدا می کرد که باور به استاد در قلب و وجود شاگرد بوده است.

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: در زندگی خانوادگی نیز همین طور است. باید دید فرزندان ما، ما را تحمل می کنند یا ما را باور کرده اند؟ باید دید فرزندان ما با ما کنار آمده اند یا ما را با همه وجود پذیرفته اند؟ این مسائل در خروجی بسیار تاثیرگذار است. نمونه رابطه بین مرحوم امام و فرزند ایشان سیداحمد اقا است، این رابطه و احساسات در نامه ها محسوس است.

شفیعی تصریح کرد: این نوع رابطه برای شاگرد و استاد ضروری است. نباید رابطه این دو در حد کتاب و دفتر بماند، شاگرد باید بداند او را دوست داریم، به او دلبسته ایم، او را تحمل نمی کنیم بلکه اورا باور کرده ایم. گاهی شاگرد از ما چیزی می بیند که خلاف باور او است. گاهی در تعامل، تصحیح برگه امتحانی و رسیدگی به اعتراض دانشجو در نمرات، در تکلیفی که انجام داده یا نداده نمی تواند رفتار ما را بپذیرد، ولو به غلط تصور می کند که با او با بی عدالتی رفتار کردیم. این مساله کار را سخت می کند و راه را می بندد و حتی در حوزه مسائل آموزشی هم تاثیر منفی دارد و باریکه ارتباط را قطع می کند.

وی افزود: جنس کار انبیا همینطور بوده است. در توصیف سلوک پیامبر نسبت به اصحاب نقل شده در حلقه محضر پیامبر هر کدام از نگاه پیامبر آنطور تصور می کرد که از بقیه برای پیامبر عزیزتر است. این روابط باعث می شد که به پیامبر عشق بورزند و خود هم در سلوک اینطور رفتار کنند. این رفتار و توجه از استاد مورد انتظار است.

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: شاید سخت ترین کار در حرفه معلمی به ویژه در دانشگاه های امروز این باشد که مجموعه ای از جوانان با تربیت و عواطف مختلف را تحویل می گیریم و چندان زمان نداریم که آن ها را بشناسیم و برای هر یک پرونده ای تشکیل دهیم و حسابی باز کنیم و ناچار هستیم کلیاتی را برای همه دانشجویان اعمال کنیم.

شفیعی افزود: جوان امروز با همه دانایی، دانش و اشراف به مسائل مختلف، تشنه محبت است و این را می شود به سادگی دریافت، این چیزی است که دوستان غیر صادق از آن استفاده می کنند. راهزنان جوانان ما تظاهر به محبت می کنند و نتیجه می گیرند. به طور قطع با محبت واقعی می شود جوانان را بیمه کرد، آن ها را حفظ کرد و در مسیر درست زندگی حرکت داد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار