رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: روند بازار به سوی کوچکتر شدن بازار جهانی فرش دستباف و استفاده بیشتر از سایر کف پوش هاست و از این رو، رونق کف پوش ها صادرات این کالای فرهنگی و هنری را تهدید می کند.
کد خبر: ۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱ 23 February 2015
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، علی همتی در آیین آغاز به کار دوره آموزشی تربیت ناظران فنی فرش دستباف استان فارس در شیراز افزود:شناخت بهتر بازارهای وارداتی فرش دستباف و آشنایی با سلایق و نیازهای خریداران و حرکت برای برآورده کردن آنها می تواند در افزایش سهم بازار و رشد و توسعه صنعت فرش دستباف این استان و کشور تاثیرگذار باشد.

وی از اشتغالزایی، ارزآوری و کمک به بهبود اقتصاد روستاها و شهرها به عنوان ویژگی های صنعت فرش دستباف یاد کرد و گفت: امروزه رقبای فرش دستباف ایران با بهره گیری از مزیت های رقابتی خود و همچنین تقلید از نقشه های فرش ایران محصولات خود را به بازار جهانی عرضه و عرصه رقابت را برای صنعت فرش دستباف کشور بسیار تنگ کرده اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار کرد: وابستگی شدید اقتصاد ایران به صادرات نفت و ناپایداری این منبع درآمدی، لزوم توجه ویژه به صادرات غیرنفتی را نشان می دهد.

وی بیان کرد:توسعه و تعمیق هنر و صنعت فرش دستباف علاوه بر این که می تواند به ارزآوری وایجاداشتغال پایدار کمک کند، می تواند معرف فرهنگ و هویت ملی ایران اسلامی در سطح بین الملل باشد.

همتی گفت:حفظ موقعیت برتر ایران در بازار جهانی فرش دستباف علاوه بر شناخت روند حرکتی بازار و بررسی موقعیت ایران در بین رقبا، نیازمند بررسی مهمترین بازارهای وارداتی و شناخت نیاز خریداران و تلاش برای برآورده کردن این نیازهاست

وی ادامه داد:با توجه به اعلام مرکز آمار ایران، فرش دستباف ایران حدود یک تا یک و نیم درصد از تولید ناخالصی ملی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است که باید با اتخاذ تدابیری این روند را حفظ و جایگاه ایران را در بازار جهانی فرش دستباف تقویت کرد.

دوره آموزشی تربیت ناظران فنی و چله کش های فرش دستباف استان فارس با حضور 40 هنرمند آشنا به بافت و دانش آموخته در رشته های مرتبط با فرش که از سوی اداره های شهرستان ها معرفی شده بودند برگزار شد.

این دوره آموزشی به مدت دو روز در محل اتحادیه تعاونی های روستایی استان فارس با همکاری سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس و کمیته امداد برگزار شد.

این دوره مشتمل بر هشت سرفصل آموزشی در قالب کلیات، مواد اولیه، ابزار و وسایل قالیبافی، نقشه فرش، چله کشی (یا چله دوانی)، بافت و تولید فرش، اصول بهداشتی و ایمنی و آشنایی با حقوق اجتماعی بافندگان بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار