معاون سازمان آب و برق خوزستان:
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم خالی پشت سد مارون حدود 60 ، سد گتوند علیا 550 ، سد کرخه بین 190 تا 200 و سد دز 280 میلیون مترمکعب در ثانیه است و ظرفیت خالی سدهای کارون بسیار زیاد است.
کد خبر: ۷۲۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ 28 March 2019

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با وضعیت حجم ذخیره‌سازی پشت سدها، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی و هماهنگی که در کل استان و همچنین پیش‌بینی هواشناسی صورت گرفت سعی کردیم ذخیره مخازن پشت سدها را به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا در صورت سیلاب هم بتوان ذخیره کرد و هم سیلاب را مدیریت کنیم.

وی بابیان اینکه در اکثر مخازن از قبل یکسری را ایجاد کردیم تا با سیلاب مواجه نشویم، افزود: حجم خالی پشت سدهای مارون با وضعیت فعلی سیلاب حدود 60 میلیون مترمکعب بر ثانیه، سد گتوند علیا 550 میلیون مترمکعب در ثانیه، ظرفیت خالی کارون بسیار زیاد است، سد کرخه بین 190 تا 200 میلیون مترمکعب در ثانیه و سد دز 280 میلیون مترمکعب درثانیه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در رودخانه دز سیلاب نزدیک به 6 هزار میلیون مترمکعب در ثانیه را داشتیم اما حجم خروجی در این سد 800 میلیون مترمکعب است، در سد مارون میزان ورودی 3500 میلیون مترمکعب و خروجی 430 میلیون مترمکعب، در سد کرخه حجم سیلاب ورودی تا 6 هزار میلیون مترمکعب رسیده اما خروجی 550 میلیون مترمکعب است.

لشکری بیان کرد: در رودخانه‌های فصلی سازه نداریم تا آب را کنترل یا ذخیره کنیم اما در شاخه‌های اصلی که سد داریم به‌راحتی می‌توانیم جریان آب را کنترل کنیم.

وی در رابطه با اجازه کشت تابستانه در خوزستان، عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت مخازن پُر یا نزدیک به پُر است و برای کشت تابستانه مشکلی نداریم؛ کشت تابستانه معمولاً با هماهنگی‌هایی که با جهاد کشاورزی بر اساس حجم آب و الگویی کشتی که جهاد مشخص می‌کند انجام می‌شود.

لشکری بیان کرد: در کشت تابستانه امسال چیزی به‌عنوان ممنوعیت کشت نخواهیم داشت؛ صدور مجوز کشت برخی محصولات طبق برخی سیاست‌ها در سطح کلان و در استان به‌واسطه جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امور کشت تعیین تکلیف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ منابع آبی امسال مشکل خاصی نداریم، گفت: یکی از مسائل مهم ما در حوزه کشت برنامه‌ریزی‌هایی است که سازمان جهاد تعیین و بر اساس آن آب موردنیاز برای کشت را تأمین می‌کنند.

پدیده خشک‌سالی در سال آبی 97-96 تأمین آب شرب و بخش کشاورزی در شهرهای استان را با آسیب جدی مواجه کرد بر همین اساس کشت تابستانه در برخی حوضه‌های کارون، مارون، زهره و جراحی ممنوع اعلام شد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار