تابناک: مدیر طرح رصدخانه ملی گفت: به محض تامین اعتبار لازم، طرح رصدخانه ملی به انجام رسیده و تلسکوپ نورگیری می شود.
کد خبر: ۷۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 04 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رضا منصوری اظهار داشت: به خاطر نبود اعتبار، سالهای اخیر 90 درصد کارها در روند اجرای طرح رصدخانه تعطیل شد که با همت دولت، امسال دوباره ادامه یافت.

وی افزود: پس از بازدید معاون علمی رییس جمهوری از روند اجرای طرح و مشاهده پیشرفت در بخش های مختلف رصدخانه، مقرر شد بخش عمده ای از نیاز اعتباری امسال ما با حمایت وی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همکاری وزارت علوم فراهم شود.

منصوری گفت: در قبال این حمایت ها سه بخش عمده طرح که در سال گذشته تعطیل شده بود فعال شده و در حال مراوده با شرکت های سازنده برای خرید آینه ثانویه تلسکوپ که دارای پیچیدگی های فنی خاصی است، هستیم.

مدیر طرح رصدخانه ملی تاکید کرد: تیم فنی مهندسی طرح آماده انعقاد قرارداد با شرکت های سازنده است و تا پایان پاییز امسال تلاش دارد قراردادها برای انجام بخش های متوقف شده امضا شود.

به گفته وی با امضای قرارداد ها بدنه اصلی تلسکوپ نیز که یک سامانه نگهدارنده و فنی ترین قسمت تلسکوپ است بعلاوه ضمائم سازه ای مکانیکی آن ساخته خواهد شد.

منصوری به ساخت سازه بسیار دقیق فلزی چرخان پیچیده برای تلسکوپ اشاره کرد و گفت: راه سازی رصدخانه نیز که سال گذشته متوقف شده بود امسال با حمایت های دولتی ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه 930 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از طرح لازم است، تصریح کرد: امسال نخستین سالی است که دولت برای حمایت های مالی از طرح قول قطعی داده و به محض تامین اعتبارات، تلسکوپ تحویل و نورگیری انجام خواهد شد.

رصدخانه ملی ایران که هم اکنون در دست طراحی و احداث است، در ارتفاع سه هزار و 600 متری قله گرکش کامو در حوالی شهر قمصر کاشان واقع است.

پیشنهاد ساخت یک رصدخانه بزرگ در مقیاس جهانی برای کشور بعنوان یک آزمایشگاه علمی ملی، بطور جدی و رسمی، در سال 1377 مطرح شد و در این سال رصدخانه ملی بعنوان یکی از دو طرح کلان پژوهشی در شورای پژوهش های علمی مطرح و تصویب و در سال 1378 مرحله مکان یابی این رصدخانه در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی آغاز شد.

در روزهای پایانی سال 1382 طرح رصدخانه ملی ایران بعنوان یک طرح علمی با بودجه مستقل در هیات دولت تصویب شد ولی به دلایل مختلف، بودجه ای در سال بعد به آن اختصاص نیافت، با روی کار آمدن دولت نهم این طرح متوقف شد تا اینکه با دستور رهبر معظم انقلاب و تخصیص مقداری از اعتبار لازم در سال 1388 کار طراحی و ساخت و ساز رصدخانه در عمل آغاز شد.

در شهریور 1393 به دلیل عدم تامین بودجه، ادامه ساخت رصد خانه متوقف شد، اما آینه تلسکوپ ملی در سوم اسفند 1393 وارد کشور شد و در مراسمی باحضور رضا منصوری مدیر طرح، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه بنیادی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در محل پژوهشگاه دانش های بنیادی رونمایی شد.

تلســکوپ ملــی ایــران بــا نــام INO340 ازنوع تلسکوپ های انعکاســی و دارای آینه اولیه با قطر 4/3 متر است و در رده تلسکوپ های چهارمتــری جهــان قــرار می گیرد.

در بهار امسال سورنا ستاری معاون علمی و فناوری دکتر روحانی و محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه بنیادی از روند ادامه طرح رصدخانه در قله گرگش بازدید کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار