مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان گفت: باید نیازهای زیست محیطی را مورد توجه قرار دهیم و با رعایت ظرفیت تحمل هر یک از حوضه‌ها برنامه ریزی لازم را انجام دهیم. یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، مساله استفاده از آب‌های غیرمتعارف است.
کد خبر: ۷۱۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 19 February 2019

حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه انتقال آب طی چند سال گذشته بیش از اینکه موضوع تخصصی باشد به یک موضوع اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است، اظهار کرد: مساله انتقال آب علاوه بر جنبه عمرانی و فنی، جنبه اجتماعی نیز پیدا کرده است.

به گزارش"تابناک" وی با تأکید بر حرکت به سوی مدیریت علمی، آبیاری نوین در حوزه کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر حتی یک قطره آب نیز از استان منتقل نشود، نمی‌ توانیم کشاورزی خود را به صورت سنتی انجام دهیم و حرکت به سمت آبیاری نوین باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه مخالفت برای انتقال آب به منزله اداره کشور به صورت ملوک‌ الطوایفی و بخشی‌ نگری نیست، تصریح کرد: دانش آموز ما در کنار منابع عظیم نفت و گاز در استان، باید ۱۵ کیلومتر راه را با پای پیاده طی کند تا به مدرسه برود و این مسائل تلخ است.

حجت الاسلام حسن‌ زاده بیان کرد: پیشرفت و آبادانی در دیگر استان‌ ها با درآمد کم ممکن بود اما حالا باید در خوزستان با هزینه ‌های بسیار بالا، به سطح این استان‌ ها برسیم و در نهایت گفته می شود بیشترین بودجه به خوزستان اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه خوزستان به یک نگاه منصفانه نیاز دارد، اظهار کرد: وقتی گفته می‌ شود در تخصیص بودجه، بیشترین بودجه به خوزستان داده می ‌شود، باید دید با این بودجه این استان به کجا می رسد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به جذب بیشترین اعتبار توسط سازمان آب و برق خوزستان در چندسال گذشته، از تلاش های مدیرعامل سابق سازمان آب و برق خوزستان تشکر کرد.

قاسم ساعدی همچنین اظهار کرد: طرح غدیر طرح مبارکی بود که اولین فاز این طرح افتتاح شد اما از شهریورماه به بعد طرح آب غدیر با مشکل مواجه شد. گفته می‌شود پمپاژ این طرح که در ام‌الدبس است، خشک است. دلیل آن نیز مشکل پیدا کردن کانال آب آن است. انتظار داریم این طرح در اولویت‌های پیگیری شما قرار گیرد.
 
وی افزود: بحث آب شرب یکی از معضلات روزمره استان است. آب شرب یک ماده حیاتی است و باید در لوله‌ها جاری باشد.
 
ساعدی خطاب به مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزسنان تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌های دز، کارون و کرخه که در معرض سیلاب هستند، باید در برنامه‌های شما باشند. در کرخه می‌بینیم از اینکه سی یا چهل سال گذشته سیل یا آب زیادی وارد آن نشده رسوبات آن بالا آمده و این مساله موجب ایجاد مشکلاتی برای پایین‌دست شده است. 

وی ادامه داد: سیل‌بندها نیز باید ترمیم شوند. راه حل ها و محورهایی که پیشنهاد شده قابل تحسین است اگر این برنامه‌ها اجرایی شوند بخش زیادی از مشکلات خوزستان مرتفع می‌شود. 

ساعدی گفت: فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیز امیدواریم شروع شود. چشم کشاورزان به این مساله است. پیگیری‌های لازم انجام شده و چیزی که باقی مانده، تامین اعتبار است که امیدواریم این مساله نیز تامین شود.

وی در خصوص مساله فاضلاب در استان تصریح کرد: این مساله در خوزستان یک چالش بسیار مهم است و نیاز به تأمین اعتبار دارد تا این مشکل نیز در استان رفع شود. 

ساعدی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما مساله تخصیص اعتبارات اصلاح شبکه‌های برق روستایی در خوزستان است، از زمان جنگ تاکنون در وزارت نیرو سابقه نداشته که اعتباری برای شبکه‌های فرسوده و آسیب‌دیده از جنگ تأمین شود. امیدواریم اعتبارات لازم برای اصلاح شبکه‌های برق بخصوص در بخش روستایی تأمین شود.
 
در ادامه حجت الاسلام عبدالمجید ناصری نژاد با بیان اینکه 33 درصد از آب های سطحی کشور سدها، نیروگاه های برق آبی و رودخانه های خوزستان است از بکار گرفته نشدن نیروهای متخصص این استان در جایگاه های ارشد مدیریتی حوضه آب انتقاد کرد.
 
وی خطاب به وزیر نیرو با اشاره به اینکه این رویکرد نشان دهنده آن است که به وعده های گفته شده در زمان رای اعتماد عمل نشده ، اظهارداشت: بیشترین وقت مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین به مسائل مرتبط با آب و مشکلات مربوط به انتقال آب، ریزگردها و سوء مدیریت در این حوزه اختصاص پیدا کرده است که نمونه آن در جلسه مجلس بود که مجبور شدیم سخنرانی رئیس جمهور را معطل کنیم تا به موضوع آب بپردازیم.
 
وی با اشاره به اینکه در این باره با سران و مسئولان کشور جلسات و نشست های متعددی برگزار شده ، گفت: با این وجود هنوز مدیریت صحیحی در خصوص موضوع آب اعمال نشده است.
 
این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال طرح آب غدیر افتتاح شد اما شهرستان شادگان عملا به دلایلی که گفته می شود ریزش کانال ام الدبس است طی دو ماه گذشته از این خط آبگیری نمی کند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا باید چنین طرحی که تبلیغات وسیعی درباره آن شد به چنین سرنوشتی دچار شود، گفت: در صورتی که مسائل این چنینی می تواند با مدیریت صحیح حل شوند.
 
وی ادامه داد: 25 کیلومتر لوله انتقال آب در شادگان سه سال است که نیمه کاره مانده و اگر بحث توان کاری است باید برای همه جا این توان وجود داشته باشد.

ناصری نژاد با بیان اینکه مدیریت آب و ساماندهی آن در استان برای ما نمایندگان و مردم نگران کننده شده است، گفت: موضوع نگران کننده دیگری که باید به آن اشاره شود بحث سیلاب های خوزستان است که شاید مقدمه و بهانه ای برای انتقال آب کارون باشد.
 
وی با بیان اینکه اخطار می دهیم به هیچ وجه اجازه اجرای طرح جدیدی برای انتقال آب کارون را نخواهیم داد، گفت: این موضوع برای استان از اهمیت ویژه برخوردار است و از آن کوتاه نخواهیم آمد.
 
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر نیرو موضوع عدم انتقال آب کارون را پذیرفته، بیان داشت: از وزیر نیرو می خواهیم در این سفر قول بدهند آب منتقل نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت تالاب شادگان گفت: نحوه تامین حقابه در خوزستان به یک اختلاف نظر تبدیل شده است.
 
وی گفت: ورود فاضلاب و انواع پساب های کشاورزی که با سموم مختلفی همراه است به عنوان حقابه تالاب، قابل قبول نیست و اگر امروز آبی در تالاب های خوزستان جاری شده به دلیل سیلاب است.
 
ناصری نژاد با اشاره به اینکه خوزستان به دلیل کم کاری سازمان آب و برق استان در لایروبی رودخانه ها با سیلاب درگیر است، گفت: نیاز است تالاب ها و رودخانه های استان ساماندهی شوند .
 
عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آستانه تحمل مردم خوزستان بخاطر کیفیت پایین آب شرب پایین آمده است گفت: اگر این مردم ولایتمدار نبودند به هیچ وجه این شرایط را تحمل نمی کردند.
 
به گزارش تابناک: علی‌عسگر ظاهری اظهار کرد: قدمت سازمان آب و برق خوزستان از وزارت نیرو بالاتر است و یکی از سازمان‌های بسیار با اهمیت است. در خوزستان بزرگ‌ترین رودخانه‌ها وجود دارند و 7510 مگاوات برق در استان تولید می‌شود. که بیشتر از مجموعه کشور است. انتظار می‌رود که سازمان آب و برق در حوزه مدیریت بسیار توانمند باشد.

وی افزود: یکی از آفت‌های مدیریتی ما این است که مدیران ما می‌ترسند تصمیم بگیرند. بخشی از این مساله به این برمی‌گردد که نمی‌دانند چقدر از منابع آن‌ها تحقق پیدا می‌کند. شاید نظارت‌های غیر ضروری و وارد شدن به این حوزه جسارت تصمیم‌گیری مدیران را کاهش داده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم به سرمایه اصلی این سازمان که نیروی انسانی است، توجه کنید. کیفیت آب شرب نیز به خصوص در شهرهای پایین‌دست یکی از دغدغه‌های همه ما خوزستانی‌ها است. باید تلاش شود تا این مطالبه به حق مردم حل شود.

ظاهری خاطرنشان کرد: رودخانه‌های بزرگ کشور یعنی کارون، کرخه، دز، مارون در خوزستان هستند. باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم و برنامه‌های مفصل لایروبی و ... باید انجام شوند تا این سرمایه ها بتوانند همیشه زنده بمانند.

وی گفت: خواسته ما از وزیر این است که مدیریت سازمان آب و برق تقویت و پشتیبانی شود تا مدیریت اختیارات و منابع لازم را داشته باشد. صاحب رودخانه کارون سه نفر هستند انتظار داریم برای رودخانه کارون نیز یک مدیریت واحد تعریف کنید که اختیار پاسخگویی در این زمینه را داشته باشد.

در ادامه این مراسم فرهاد ایزدجو مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان نیز اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان در پنج محور شامل آب و محیط زیست، برق و انرژی، مشارکت در کنترل و کاهش آلودگی ناشی از ریزگردها، ارتقا علم و فناوری و مدیریت تامین منبع مالی به عنوان یکی از نیازهای ضروری توسعه باید مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم با کمک یکدیگر با فعالیت‌های هدفمند و ضابطه‌مند به عنوان الگو برای سایر سازمان‌های کشور فعالیت کنیم. 

وی افزود: برنامه 27 صفحه‌ای خود را در زمینه‌های مختلف آماده کردم و به وزیر نیرو ارائه دادم. در این مدت تلاش می‌کنم این برنامه را دنبال کنیم. یکی از نکاتی که باید در نظر گرفته شود مساله مدیریت یکپارچه و جامع حوضه‌های آبریز است. با توجه به شرایط موجود و شرایط خشکسالی و ترسالی باید برنامه‌هایی را تدوین کنیم تا خسارت ناشی از ابن شرایط را بتوانیم حذف کنیم و تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

 مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان گفت: باید نیازهای زیست محیطی را مورد توجه قرار دهیم و با رعایت ظرفیت تحمل هر یک از حوضه‌ها برنامه ریزی لازم را انجام دهیم. یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، مساله استفاده از آب‌های غیرمتعارف است. در برخی گزینه‌ها استفاده از این آب‌ها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. باید به درخواست‌های جامعه توجه کنیم. باید ارتباط ما با مردم یک ارتباط مناسب باشد و باید تلاش کنیم آگاهی عمومی را ارتقاء دهیم. از سازمان‌های مردم نهاد باید استفاده کنیم. این مساله برای جذب سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت‌های مردمی به ما کمک می‌کند.

ایزدجو خاطرنشان کرد: در خصوص پژوهش، نوآوری و فناوری باید از ظرفیت‌های استانی و کشوری استفاده کنیم. باید ارتباط خوبی با سایر صنایع داشته باشیم و از تکنولوژی‌های به روز استفاده کنیم. از بخش خصوصی نیز باید به صورت موثر استفاده کنیم. همچنین در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم و در تدوین شیوه‌نامه‌ها شفافیت را افزایش داده و سلامت اداری باید به عنوان یکی از اولویت‌های ما مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به بالا بودن گردش مالی سازمان آب و برق تصریح کرد: باید بتوانیم معاملات سازمان را به صورت شفاف انجام دهیم و این اطمینان را به وجود بیاوریم که کار با سلامت کامل ادامه پیدا می‌کند. باید در قبال روش‌های اجرایی پاسخگو باشیم و به نحوی عمل کنیم که موجب افزایش پویایی و بهره‌وری و انگیزه همکاران خود در سازمان آب و برق شویم. یکی از کارهای مهمی که باید مدنظر قرار دهیم، ایجاد کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر است. باید با یک خرد جمعی کارها را پیش ببریم و سخت مشارکت ذینفعان را در کارها افزایش دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار