مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه به دلیل بافت قدیمی و نامناسب اطراف حرم رضوی، امکان امدادرسانی در مواقع بحرانی و وقوع حریق و حادثه در این محدوده بسیار محدود است، معتقد است با توجه به شمار بالای زائران مقیم در اطراف حرم مطهر نیاز به ارائه خدمت در این منطقه بیشتر از سایر نقاط سطح شهر است.
کد خبر: ۷۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸ 03 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی آتشپاد دوم حسن جعفری در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: در اغلب مناطق اطراف حرم مطهر و مراکز اقامتی و ساختمان‌های آن محدوده، امکان ورود و به‌کارگیری خودروهای سنگین آتش‌نشانی وجود ندارد.وی معابر کم‌عرض را مهم‌ترین مشکل بافت اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) می‌داند و می‌افزاید: همین معابر کم‌عرض نیز به توقفگاهی برای خودروها تبدیل شده‌اند که هنگام امدادرسانی مشکل را دوچندان می‌کند.

دودگرفتگی علت ٧٠ درصد فوت‌های ناشی از آتش‌سوزی

جعفری همچنین تأکید می‌کند: طول نردبان‌های سازمان آتش‌نشانی برای عملیات امداد و نجات حدود ٢٠ متر است لذا امکان استفاده از این نردبان‌ها در معابر باریک بافت پیرامونی حرم مطهر اصلاً وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد همچنین دودگرفتگی را علت بیش از ٧٠ درصد فوتی‌های ناشی از آتش‌سوزی اعلام و تأکید می‌کند: این رقم ارتباط مستقیم با امکان استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی و زود رسیدن به محل حادثه دارد.

صخره‌نوردان و موتورسواران امدادی

آتشپاد جعفری می‌گوید: دیر رسیدن به محل حادثه ممکن است فاجعه‌ای بزرگ به بار آورد لذا سازمان آتش‌نشانی مشهد برای کاهش خسارات ناشی از حوادث در این مناطق یک گروه کار در ارتفاع متشکل از صخره‌نوردان را سازمان‌دهی و تشکیل داده است.وی ادامه می‌دهد: همچنین سعی می‌شود در حریق و حوادث رخ‌داده در مناطق اطراف حرم و بافت فرسوده از موتور امدادی و خودروهای سبک استفاده شود که البته این تمهیدات تنها مسکنی بیش نیست.

تسریع در رفع نواقص و افزایش ایمنی‌ها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با تأکید بر تسریع حل مشکلات این محدوده شهر یادآوری می‌کند: تلاش برای کاهش تعداد وقوع حوادث با رفع هرچه سریع‌تر نواقص موجود و افزایش ایمنی اماکن اطراف حرم رضوی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مشکلات این محدود محسوب می‌شود.

آتشپاد جعفری همچنین اضافه می‌کند: مسئولان ارشد استان و شهرستان مشهد باید کمک کرده و همراه با اتحادیه‌ها و مالکین نسبت به رفع نواقص و افزایش ایمنی ساختمان‌ها اقدام کنند.

امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد

وی می‌گوید: باید در تغییر کاربری‌ها و مجوزهایی که از سوی مراجع مرتبط ارائه می‌شود، استانداردهای لازم مورد تأکید قرار بگیرد و از طرفی باید برای خدمت‌رسانی بهتر و مناسب‌تر از ورود خودرو به محدوده بافت پیرامونی حرم مطهر تا حد امکان جلوگیری شود.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ظرفیت ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه را تکمیل می‌داند و می‌گوید: در مسئله اطراف حرم در مواقع خاص مجبور به استقرار ٤٠ دستگاه خودرو به‌صورت سیار بوده‌ایم زیرا حجم این منطقه به‌گونه‌ای است که قابلیت تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد.

توافق آستان قدس، استانداری و شهرداری

آتشپاد جعفری همچنین خبر از توافق با آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات بهتر در بافت حرم رضوی می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: طی جلساتی که با مسئولان آستان قدس رضوی، استانداری و شهرداری مشهد برگزار شده است، مصوب شده که ٤ ایستگاه امداد و نجات در اطراف حرم رضوی ایجاد شود.

وی اضافه می‌کند: قرار شده است در این زمینه آستان قدس رضوی چهار قطعه زمین برای این موضوع اختصاص دهد تا آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر در این مکان‌ها مستقر شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در پایان تأکید می‌کند: هم‌اکنون منتظریم تا مسئولان ارشد استان و شهرداری و آستان قدس رضوی این مصوبه را اجرایی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار