کد خبر: ۷۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 03 August 2015
به گزارش رهیاب به نقل از باغملک نیوز، یکی از عوامل تهدید کننده محیط زیست که کمتر به آن پرداخته می شود، استفاده نادرست از طبیعت و به ویژه تخریب مناطق بکر و دیدنی در اثر هجوم گردشگران غیرحرفه ای به بهانه گردشگری و توسعه است که متاسفانه هر روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد و اخبار تازه تری از آن به گوش می رسد.
 
به همین دلیل کارشناسان معتقدند طبیعت ایران با وجود اینکه ساکنان محلی زیادی را در خود جای داده، هرگز چنین رنجور نبوده که در سال های اخیر با اهداف توسعه ای ضربه خورده است.

طبیعت گردی صرفا در بستن کوله پشتی ها، راه افتادن در دل طبیعت یا چاد زدن در کنار رودخانه خلاصه نمی شود. گردشگر طبیعت نسبت به جامعه محلی که فضای طبیعت گردی برای او محسوب می گردد، مسئول است.

در همین زمینه شهرستان باغملک که دارای فضاهای گردشگری و زیارتی زیبایی از جمله «مال آقا»، «امام زاده عبدالله»، «رباط» و … است، این روزها که دل هوس دیدن طبیعت می ‌کند و انسان به واسطه دیدن زیبایی ‌های وصف نشدنی مناطق گردشگری در این هوای گرم، شاد و سرمست می شود، با خیل عظیمی از گردشگران در مناطق سیاحتی و زیارتی زیبای خود روبرو است.

اما این حضور پرشور گردشگران در شهرستان باغملک باعث نگرانی هایی در حوزه محیط زیست شده تا جایی که متاسفانه باغملک در برخورد نامناسب با طبیعت اطرافش و تخریب محیط زیست پیرامونش بیش از پیش اشک می ‌ریزد، اشکی که از سر نگرانی و به واسطه خطر نابودی زیبایی های خودش است.

 از همین جهت در مناطق گردشگری باغملک آلودگی های محیطی بر اثر رفت و آمد بیش از حد انسانی و ماشینی و افزایش سطح سر و صدا به طور چشمگیری افزایش یافته و همچنین آلودگی های زیست محیطی بر اثر تجمع مواد زباله ای که نتیجه آن گسترش حشرات موذی و انواع بیماری ها است، در برخی نقاط زیارتی و سیاحتی شهرستان مشاهده می شود.

 همچنین از بین رفتن برخی گونه های گیاهی و استفاده بیش از حد از محیط زیست طبیعی توسط گردشگران و در نهایت مشکلات ناشی از توسعه کنترل نشده گردشگری در باغملک خسارت های اکولوژیکی جبران ناپذیری را به بار آورده که شاید در چندین ساله آینده نمایان شود.

لذا این روزها رهاسازی زباله ها در طبیعت و … توسط گردشگران، به یکی از اصلی ترین نگرانی های بومیان منطقه تبدیل و باعث موضع گیری بجای مردم شهرستان در برابر گردشگری شده تا جایی که فرماندار شهرستان هم خواهان نظارت و کنترل بیشتر مسئولین و اداره محیط زیست در این زمینه شده است.

"لطیف حیایی اهوازی” فرماندار شهرستان باغملک از افزایش چشم گیر گردشگران در مناطق مختلف شهرستان خبر داد و اظهار کرد : با بالا رفتن دمای هوای استان و تاثیر آن، حضور گسترده مردم سایر شهرهای استان را به مناطق مال آقا، ابوالعباس، رباط و امام زاده عبدالله داشته که این باعث خلل در خدمات دهی از سوی دهیاری ها و اهالی روستاها شده است.

حیایی اهوازی با تاکید بر حفظ محیط زیست و رعایت نکات و انتقال مفاهیم بهداشتی مبنی بر جمع آوری مناسب پسماند به گردشگران خواهان نظارت و کنترل بیشتر مسئولین و اداره محیط زیست در این زمینه شد.

 گفتنی است که هر ساله با آغاز فصل تابستان شاهد حرکت ‌هایی در جهت حفظ منابع طبیعی و مراتع شهرستان با توجه به افزایش گردشگران به منطقه هستیم که باید گفت اندک است و امیدواریم مسئولین ذیربط بیش از پیش نسبت به کاهش اثرات منفی گردشگری در شهرستان کوشا باشند چراکه برای نمونه دیدن تصاویر انباشت زباله در مجتمع های گردشگری، کنار رودخانه ها، جنگل و کنار جاده ها بسیار ناراحت کننده است و فاجعه ای است که موجب از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی می شود.

 لذا در پایان باید گفت که ما میراث دار نعمت هایی هستیم که خداوند آن را برای استفاده مناسب و تحویل به آیندگان در اختیارمان قرار داده، پس بهتر است امانت داران خوبی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار