عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص تاثیرگذاری آلودگی صنعتی بر سلامت مردم، گفت: تاثیر ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون بر بیماران تنفسی در کل دنیا ثابت شده است؛ آلودگی صنعتی در عوارضی از جمله بروز و ایجاد سرطان، افزایش بروز سکته قلبی و مغزی و افزایش مشکلات بیماران تنفسی نقش دارد اما بیان اینکه آلودگی در خوزستان چند درصد به این نوع مربوط می‌شود، سخت است.
کد خبر: ۷۰۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 22 January 2019

دکتر عباس فائضی با اشاره به ویژگی‌های هوای پاک، اظهار کرد: تنها زمانی که آلاینده‌های جوی مخصوصا آلاینده‌های صنعتی در هوا با شاخص کمتر از 50 وجود داشته و در منطقه سبز باشد، هوا پاک محسوب می‌شود. امسال به علت بارندگی‌ها، آلودگی هوا مقداری کمتر بود اما مشکلی که وجود دارد این است که مساله آلودگی هوای خوزستان به درستی شناخته نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: زمانی که در مورد آلودگی هوا صحبت می‌شود اذهان به سمت گرد و غبار می‌رود اما این، همه واقعیت موضوع نیست. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی بیشترین آلاینده‌هایی که در روزهای بیشتری از حد مجاز بالاتر می‌رود ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون هستند. منشا این ذرات فعالیت‌های صنعتی و دود ناشی از رفت و آمد خودروها است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: در روزهایی که گرد و غبار بیشتری نیز داشتیم مساله اصلی گرد و غبار نبود زیرا آلودگی صنعتی با ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون تقریبا در 365 روز سال در خوزستان وجود دارد اما این نوع آلودگی هوا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

فائضی بیان کرد: هنوز مساله آلودگی هوای خوزستان به خوبی شناخته نشده است یا به دلایلی نخواسته‌ایم آن را بشناسیم. متاسفانه به نظر می‌رسد مردم در این زمینه اطلاعی ندارند و تصور می‌کنند آلودگی هوا به علت گرد و غبار است و بسیاری از بیماران که می‌خواهند از خوزستان انتقالی بگیرند از ما می‌خواهند به آنها نامه‌ای بدهیم که در آن عنوان شده باشد تنها راه‌حل بیماری آنها خروج از استان خوزستان به علت گرد و غبار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: برخی مسئولین نیز یا در این خصوص اطلاع ندارند یا دوست ندارند اطلاع داشته باشند. بعضی وقت‌ها به دلیل اینکه اصل مشکل را رها کرده‌اند، در مسیرهایی عمل می‌کنند که شاید جنبه علمی نداشته باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: برای مثال در این شرایط آلودگی هوا، در شورای سلامت خوزستان موضوع قطع درختان برای جلوگیری از مشکلات تنفسی مطرح و اجرا می‌شود که این موضوع اشتباه مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی بود.

فائضی گفت: مساله اصلی خوزستان، آلودگی صنعتی شامل تاسیسات دودزا مثل دود ناشی از فلرهای سوختی گاز اضافی در مناطقث نفت‌خیز و آلودگی‌های ناشی از رفت و آمد خودروها مخصوصا آلودگی دیزلی است؛ آلودگی دیزلی یکی از بدترین آلودگی‌های هوا است که عوارض زیادی برای سلامت انسان داشته و مخصوصا مشکلات تنفسی در پی دارد. حتی خودروی دیزل استاندارد نیز این مشکل را دارد.

وی بیان کرد: نخستین اقدام در این زمینه شناسایی مشکل و داشتن انگیزه برای حل آن است. مشکل نخست آلودگی هوای خوزستان آلودگی صنعتی است و برای حل آن باید سرمایه‌گذاری کرد.

فائضی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مساله محیط زیست جزو اولویت برخی دستگاه‌ها نیست.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه ذرات کمتر از 2.5 میکرون ناشی آلایندگی صنعتی هستند، بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در روزاول دی ماه امسال، تعداد زیاری از روزهای سال آلاینده‌ اصلی که از خط مجاز بالاتر می‌رود ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون بوده‌اند.

فائضی گفت: قطر ذرات گرد و غبار حدود 10 میکرون است و مشکل کمتری ایجاد می‌کنند. هر چند ذرات کمتر از 10 میکرون نیز مشکل‌ساز هستند اما روزهای کمتری در سال در هوا هستنند و از طرف دیگر به دلیل قطر بالا نیز از مجاری تنفسی بینی عبور نمی‌کنند و می‌توان پیامدهای این ذرات را با استفاده از ماسک فیلتردار کمتر کرد. همچنین این ذرات عوارض کمتری دارند.

وی بیان کرد: ذرات کمتر از 2.5 میکرون به علت اینکه اندازه کوچکی دارند به راحتی وارد عمق راه‌های هوایی می‌شوند که میزان ورود این ذرات به مجرای تنفسی با استفاده از ماسک فیلتردار کمتر می‌شود اما استفاده از ماسک شرایط خاصی دارد؛ ماسک‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند استاندارد نیستند. همچنین ماسک باید قسمت بینی و دهان فرد را به صورت کامل بپوشاند تا هنگام تنفس، هوا از اطراف ماسک عبور نکند. این در حالی است که اکثر ماسک‌ها تک‌سایز هستند و برای کودکان یا افرادی که محاسن دارند، مناسب نیستند. همچنین استفاده از ماسک در تمام ساعات و روزها عملی نیست.

فائضی تصریح کرد: اطلاعاتی که درمورد آلایندگی‌های هوا گزارش می‌شود میانگین ایستگاه‌ها هستند در حالی که در برخی از مناطق پر رفت و آمد غلظت این آلودگی بالا می‌رود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر بخواهیم آلودگی هوا را کم کنیم باید ببینیم این آلودگی از کجا تولید می‌شود؛ منبع تولید ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون، کارخانه‌ها، فعالیت‌های صنعتی و خودروهای دیزلی و بنزینی هستند.

فائضی بیان کرد: فلرها نیز منبع بزرگ آلاینده خوزستان هستند؛ برخی فلرها خارج از اهواز قرار دارند اما آلودگی به دلیل جریانات هوا به سمت اهواز حرکت می‌کند که انتظار می‌رود وزارت نفت به حل این مشکل کمک کند.

وی با اشاره به آلودگی ناشی از خودروها، گفت: باید رفت و آمدهای غیرضروری به حداقل برسند اما این موضوع تا میزانی جواب می‌دهد. اکنون بسیاری از کشورها جهت استفاده از اتوبوس برقی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ در خوزستان نیز باید جهت استفاده از اتوبوس برقی سرمایه‌گذاری شود.

فائضی گفت: برای حفظ محیط زیست و در اولویت قرار گرفتن سلامت مردم یکی از راه‌ها سرمایه‌گذاری و استفاده از اتوبوس برقی است. برخی اوقات خوزستان جزو آلوده‌ترین مناطق کشور و جهان قرار می‌گیرد بنابراین نباید خوزستان را با جاهای دیگر مقایسه کرد و باید خوزستان جهت استفاده از خودروهای الکتریکی پیشگام باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص تاثیرگذاری آلودگی صنعتی بر سلامت مردم، گفت: تاثیر ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون بر بیماران تنفسی در کل دنیا ثابت شده است؛ آلودگی صنعتی در عوارضی از جمله بروز و ایجاد سرطان، افزایش بروز سکته قلبی و مغزی و افزایش مشکلات بیماران تنفسی نقش دارد. با این وجود، آلودگی صنعتی در افزایش میزان ابتلا و شدت بیماری تنفسی ثابت شده است.

وی بیان کرد: گرد و غبار نیز در افزایش یا بروز این بیماری‌ها تاثیرگذار است اما با توجه به اینکه روزهای کمتری در سال گرد و غبار داریم، عوارض آن نیز بیشتر خارش بینی و چشم هستند زیرا ذرات به دستگاه تنفسی نمی‌رسند و خطر کمتری دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: گرد و غبار در بروز سرطان بسیار کمتر از آلودگی صنعتی تاثیرگذار است. سیستم بدن انسان سال‌ها با گرد و غبار تماس داشته است اما آلودگی‌های صنعتی، آلودگی جدیدی هستند و مطالعات بیشتری بر تاثیر آنها بر سلامت تأکید دارند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: آلودگی هوا ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار