مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: برنج‌کاران زنجانی به هیچ‌ وجه از حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی برخوردار نمی‌شوند.
کد خبر: ۷۰۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 21 January 2019

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: برنج‌کاران زنجانی به هیچ‌ وجه از حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی برخوردار نمی‌شوند.

حسین عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر سیاست‌های وزارت متبوع در خصوص ممنوعیت کشت برنج در استان‌هایی به جز گیلان و مازندران، اظهار کرد: پارسال 2700 هکتار از اراضی زراعی استان زنجان تحت کشت برنج قرار داشت ولی سازمان با اقدامات ترویجی و معرفی محصولات جایگزین، موفق شد که طی سال زراعی امسال حدود 500 هکتار از کشت این محصول را کاهش دهد.

این مسئول با اشاره به این‌که در حال حاضر، در 200 هکتار از اراضی زراعی شهرستان زنجان، کشت یونجه و کلزا با برنج جایگزین شده است، ادامه داد: از دو سال پیش که کشت برنج در همه استان‌ها به جز استان‌های شمالی ممنوع شد، جهادکشاورزی استان زنجان نیز همه حمایت‌های خود از برنج‌کاران، از جمله ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش و تامین نهاده را قطع کرد.

وی با بیان این‌که ترویج کشاورزان برای کشت محصول جایگزین با برنج از جمله اقدامات مستمر و بسیار مهم حوزه زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود، افزود: سالانه حدود 11 هزار تن برنج تولید می‌شود و این در حالی است که عمده اراضی زراعی برنج‌کاران زنجانی فقط برای کاشت این محصول قابلیت دارد و متاسفانه برنج‌کاران نمی‌توانند به فکر کشت جایگزین باشند. از این‌رو، برنج‌کاری را با روش سنتی ادامه می‌دهند.

این مسئول افزود: «صدری»، «علی‌کاظمی»، «هاشمی» و برخی ارقام محلی، عمده ارقام برنج کشت شده در استان زنجان به شمار می‌رود. طی سال زراعی آتی نیز هیچ حمایتی از برنج‌کاران این استان درباره تامین نهاده و معرفی آن‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش انجام نخواهد شد.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، مقرر است از سال آینده تمهیداتی اندیشیده شود تا با محوریت فرمانداری طارم و با همکاری آب‌ منطقه‌ای و جهادکشاورزی، کارگروهی تشکیل شود و بحث ممنوعیت کشاورزی کشت برنج در حاشیه قزل‌اوزن در استان زنجان را پیگیری کند؛ چراکه کشاورزان استان زنجان در شهرستان‌های طارم، زنجان و ماه‌نشان برای کشت محصول برنج از آب‌های زیرزمینی برداشتی ندارند و آب مورد نیاز خود را از رودخانه قزل‌اوزن تامین می‌کنند.

برچسب ها: کشت برنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار