چند روز گذشته تقریباً پست‌های کلیدی شهرداری قم به مدیران اصفهانی سپرده‌شده است. یک نکته قابل‌تأمل اینکه این انتصابات با هماهنگی شورای اسلامی شهر قم بوده است. از سوی دیگر به دنبال استفاده روزافزون از مدیران غیربومی در بدنه اداری شهرداری قم و نادیده گرفتن ظرفیت و پتانسیل نیروهای بومی، مجموعه‌ای از بحث‌های انتقادی در فضای اجتماعی شکل‌گرفته است.
کد خبر: ۶۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 30 July 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره روز پنج شنبه 8 مرداد ماه مطلبی با عنوان مدیریت غیربومی و آسیب‌های احتمالی، را به قلم جواد قاسمی ورجانی منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: 

«مدیران کلیدی شهرداری را از اصفهان می‌آورم» این عین عبارتی است که «سقائیان نژاد» شهردار قم در جلسه مدیران و معاونان شهرداری با استاندار جدید قم اعلام کرده است. 

البته طی چند روز گذشته تقریباً پست‌های کلیدی شهرداری قم به مدیران اصفهانی سپرده‌شده است. سقائیان نژاد در دیدار صادقی به یک نکته قابل‌تأمل نیز اشاره‌کرده مبنی بر اینکه این انتصابات با هماهنگی شورای اسلامی شهر قم بوده است. از سوی دیگر به دنبال استفاده روزافزون از مدیران غیربومی (اصفهانی) در بدنه اداری شهرداری قم و نادیده گرفتن ظرفیت و پتانسیل نیروهای بومی، مجموعه‌ای از بحث‌های انتقادی در فضای اجتماعی شکل‌گرفته است. 

موضوعی که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت، بحث بر شایستگی یا عدم شایستگی مدیران غیربومی نیست، صحبت از آسیب‌های است که مدیران غیربومی متوجه شهر قم خواهند کرد. عدم شناخت ظرفیت‌ها درزمینه های مختلف و زمان‌بر بودن آشنایی این‌گونه افراد از منطقه بارزترین آسیب به این شهر است. اگر واقعاً اعتقادداریم که عقب‌ماندگی‌های انباشته قم نیازمند کار پرشتاب است، این انتصابات باعث کند شدن حرکت توسعه‌ای شهر قم است. 

نکته دیگری که در این انتصاب‌ها مدنظر قرار نگرفته این است که انتخاب افراد بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت حوزه مأموریت محاسن فراوانی دارد. وقتی مدیری ببیند تأثیر تصمیماتش نه‌تنها در بحث اداری بلکه در حوزه اجتماعی به خانواده و گذشته و آینده او برمی‌گردد، ظرافت بیشتری به خرج می‌دهد. 

از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی شهرداری قم، اساس کار باید بر اجرای پروژه‌های مشارکتی باشد و قطعاً افراد غیربومی نمی‌توانند ارتباط لازم را در جلب حمایت و مشارکت‌های مردمی جلب کنند. اینکه یک مدیر فرد تحصیل‌کرده با رتبه بالای علمی است، نمی‌تواند تنها ملاک برای موفقیت او باشد. هم‌اکنون مدیریت صحیح بر مبنای اطلاعات صورت می‌گیرد و اگر مدیری شناخت کافی از منابع و امکانات نداشته باشد، در انجام‌وظیفه خود موفق نخواهد بود. منظور از منابع و امکانات، فقط امکانات مادی نیست. بالاخره حمایت‌های اجتماعی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در مدیریت است. 

آشنایی بافرهنگ، آداب‌ورسوم مردم نیز بعد مهمی از مقوله مدیریت است و لازم است مدیران با داشتن شناخت و اطلاعات کافی از مردم و امکانات موجود مورد ارزیابی قرار گیرند. این فاکتور بسیار مهم نیز در به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پست‌های کلیدی شهرداری مغفول واقع‌شده است. 

از سوی دیگر شناخت فرهنگ اداری و برقراری ارتباط کارا با مجموعه سازمان نیازمند یک‌زمان زیاد است که مدیران غیربومی به دلیل عدم شناخت و نداشتن اطلاعات و آگاهی در مقوله منابع، امکانات و فرهنگ حاکم بر بدنه سازمان نیازمند زمانی برای آزمون‌وخطا هستند که این زمان تماماً به ضرر منافع مردم است. 

این موارد تنها بخشی از آسیب‌هایی است که به‌کارگیری مدیران غیربومی به‌خصوص در نهادی همانند شهرداری که به‌صورت مستقیم با مردم سروکار دارند، بود؛ اما روی سخنم با اعضای شورای اسلامی شهر قم است. استفاده از ظرفیت مدیران بومی باعث تربیت مدیران و کسب تجربه نیروهای جوان شهرمان خواهد شد که در آینده قطعاً درروند توسعه قم مؤثر خواهند بود. 

متأسفانه طی چند سال گذشته قم همواره میدان آزمون‌وخطا و محل کسب تجربه برای مدیران سایر شهرها بوده و دود این اقدام تماماً به چشم مردم قم رفته و خواهد رفت. برخی غیربومی بودن بدنه شورا را علت عدم حساسیت در به‌کارگیری مدیران غیربومی در شهرداری می‌دانند. البته این موضوع قابل‌بحث و بررسی است، ولی آنچه مهم است حساسیت بیشتر اعضای شورا در به‌کارگیری بیش‌ازحد نیروهای غیربومی در شهرداری قم است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
فقیهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
واقعا قم قحط الرجال
مدیران شهرداری از اصفهان
مدیر کل ارشاد از سیستان
!!!!!!
یک خبرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
آفرین آقای قاسمی ورجانی واقعا قلم شیوایی دارند و فرد توانمندی هستند من نکته بینی این دوست نکته سنج رو به جامعه مطبوعاتی قم تبریک میگم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
قم نردبان ترقی مدیران کشور شده
شهروند قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
اینجا قم است محل حضور مدیران غیر بومی و این داستان ادامه دارد
خبرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
تجربه گذشته نشان می دهد با انتصاب مدیران غیربومی در شهرداری سرعت تصمیم گیری کند واغلب تیرها به خطا می رود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
جناب شهردار محترم شکر خدا با هر سلیقه ای که بخواهید در کلان شهر قم نیروهای با کیفیت وجود دارد تا مجبور نباشیم به همکاران و دوستان شما از اصفهان زحمت بدهیم.
فرزانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
سال 89 معاون پشتیبانی استاندار قم اعلام کرده بود حدود 72 درصد مدیران استان قم بومی و بقیه آنها غیربومی هستند اما به گمانم الان این رقم ها جابجا شدن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
قبول کنیم قم بیش از حد سیاست زده است و دعواهای جناحی و حزبی اجازه کار به مدیران بومی نمیده
در کارهای مدیریتی احزاب و گروه ها از مدیران بومی حمایت نمی کنند و دنبال کارشکنی هستند
محمد علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
آسیب هایی که ممکن است از طریق مدیریت غیر بومی به مدیریت شهری قم وارد شود به درستی در این نوشتار مورد اشاره قرار گرفته است. بهتر است اعضای شورای اسلامی شهر قم به موارد اشاره شده در این نوشتار بیشتر توجه داشته باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
اعضای شورای شهر قم کجایی هستند؟
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
همه افراد در جای خود مسئولند و باید در جهت تحقق برنامه ها محکم و پر تلاش حرکت کنند . فرقی ندارد مدیر باشند یا معاون . پس نگاهتان به بالا باشد ، از خدا بترسید و در هر پستی هستید از کارتان کم نگذارید. وعده دیدار همه ما روز حساب است.
مدیر
|
-
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
مدیر غیر بومی باعث عدم رشد و شکوفایی مدیران جوان بومی می شود و حتی گاهی اوقات باعث هدر رفت حس تعلق ، عرق داشتن نسبت به شهر و... حفظ ارزشهای فرهنگی و .... شهر می شود.
مدیران غیربومی بعد از پایان مأموریت در شهر مقصد با تمام کمی و کاستی ها ، قوت و ضعف مدیریتی خداحافظی می کنن و دیگر قابل تعقیب نمی باشد.
تحمیل فرهنگ مدیریتی یکی دیگر از مشکلات غیربومی می باشد که از مهمترین آنها هم می باشد. عدم اطلاع و استفاده از تمام نیروی انسانی و .... که با گذشت زمان بهره کاری شخص و یا اشخاص افت کرده و باعث عدم رشد مدیران جوان بومی می شود.
و در آخر هم در اصلاح آمیانه بعد از خداحافظی این طور بیان می شود:
( در صورت موفق بودن مدیریت = فلان شهر را ما درست کردیم و در صورت عدم موفقیت مدیریت = ما خواستیم درست کنیم نمی خواستن و یا نذاشتن و یا آمادگی نداشته اند.)
به هر حال امید است که روزی تمام مدیران و مسئولین شهربومی و مدیرانی موفق باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار