رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول هشدار داد:
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول نسبت به خطر ریزش ۷۳ خانه تاریخی در بافت کهن این شهرستان هشدار داد.
کد خبر: ۶۶۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 14 October 2018

حجت اله آریایی نیا اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از ۷۳ خانه تاریخی در خطر ریزش موجود در بافت کهن دزفول که براثر کم توجهی و عدم اختصاص اعتبار در معرض نابودی هستند، جزو خانه های ثبت ملی و یا در شرف ثبت ملی بوده که این امر بر اهمیت این بحران افزوده است.

وی، خانه های تاریخی عدسی، دارابی، میرزایی، قلمبر، زرگر، نیلساز، طلوعی، گلچین، عبدی و قصاب را از جمله خانه های در خطر ریزش برشمرد و افزود: متاسفانه اعتباری برای مرمت و بهسازی این ۷۳ خانه که با گذر زمان و عدم مرمت لازم دچار عدم پایداری ساختمان، ترک، فرسودگی سیستم فاضلاب و خطر رانش هستند؛ تاکنون اختصاص داده نشده در حالی که مرمت و استفاده بهینه از هر کدام از این منازل می تواند در رونق اقتصاد گردشگری دزفول تاثیر زیادی داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه هر کدام از این خانه های تاریخی برای مرمت نیازمند اعتبار بالغ بر سه میلیارد ریال هستند، گفت: به خاطر گستردگی حوزه کاری و کمبود اعتبارات قطعا تخصیص چنین اعتباراتی دور از ذهن است اما در این برهه حساس جذب اعتبارات اندک برای مرمت اضطراری نیز می تواند به صورت مقطعی کارساز واقع شود که امیدوار هستیم با پیگیری و مساعدت متولیان این مهم محقق شود.

آریایی یادآور شد: کلیات جامع این ۷۳ خانه شامل برآورد هزینه، موقعیت جغرافیایی، پلان و نقشه توسط کارشناسان میراث فرهنگی جمع آوری شده و روز گذشته طی جلسه ای در اختیار مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان قرار داده شد و مقرر شد طی روزهای آینده معاونت اداره کل میراث فرهنگی با حضور در دزفول از سطح و میزان آسیب ها و مشکلات ساختاری این منازل بازدید به عمل آورد تا در صورت مهیا بودن شرایط اعتباراتی در راستای مرمت اضطراری تعدادی از این منازل تصویب شود.

وی با اشاره به آغاز فصل بارندگی گفت: شرایط تعدادی از این خانه های در معرض خطر به گونه ای است که امکان دارد با بارندگی های آتی تخریب شوند؛ بنابراین از شهرداری، فرمانداری، نماینده دزفول و خیران شهرستان در راستای یاری رساندن به میراث ارزشمند این شهر طلب استمداد می کنیم چرا که بافت تاریخی دزفول نماد قرن ها هویت و تمدن این دیار و متعلق به تمامی ارگانها و مردم است.

آریایی نیا یادآور شد: دزفول، دیار خانه های قدیمی و یکی از پایتخت های معماری و شکوه هنر ایرانی - اسلامی است. معماری در دزفول آدم را با دنیایی از ظرافت ها و زیبایی ها آشنا می کند که شاید همانند آن در کمتر جایی از این مرز و بوم وجود داشته باشد؛ بنابراین لازم است تا سازمان میراث فرهنگی کشور و استان بیش از گذشته به لزوم احیا و حفظ آثار و بناهای تاریخی این شهرستان اهتمام ورزند.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در پایان، افزایش تعامل باشهرداری دزفول در راستای پیشبرد پروژه های میراثی را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یک صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد.

علاوه بر ساباط ها، حمام ها، گذرها و مساجد و سایر اماکن تاریخی موجود در بافت، خانه های تاریخی که به نام صاحبان بنا ازدوره های گذشته در این بافت به جای مانده هر کدام به تنهایی دارای ارزش فرهنگی، مذهبی و تاریخی هستند.

وجود بیش از ۱۸۰ خانه تاریخی ارزشمند و زیبا دربافت تاریخی دزفول سبب شده تا این بافت نسبت به سایر آثار و مجموعه های تاریخی این شهرستان متمایز باشد به طوری که دزفول با برخورداری از این خانه های تاریخی می تواند به عنوان یک شهر توریستی با ردپایی از گذشته های زیبای معماری این مرز و بوم به جهانیان معرفی شود.

این خانه های تاریخی به عنوان ظرفیتی منحصربه فرد در قالب بافت تاریخی دزفول قرار گرفته اند به گونه ای که با وجود تمام تغییراتی که در چهره شهرهای امروزی پدید آمده اما بافت قدیم و کهن این شهرستان همچنان حکایت زیبایی از معماری ایرانی - اسلامی را روایت می کند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار