مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه میانگین سالمندی استان اصفهان قدری بیشتر از میانگین کشور است، گفت: در حال حاضر در استانی قرار داریم که تقریبا ۱۰.۶ درصد جمعیت آن را سالمندان تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 01 October 2018

به گزارش تابناک : مرضیه فرشاد اظهار داشت: ازاین میزان انتظار می‌رود؛ بیش از 540 نفر از جمعیت استان سالمند بالای 60 سال باشند و با توجه به شرایطی که در کل کشور وجود دارد، استان اصفهان با شیب تندتری وارد این جرگه می‌شود.

وی تعداد سالمندان تحت پوشش مستقیم بهزیستی را 27 هزار نفرعنوان کرد و افزود: بهزیستی در مورد سالمندان دو نقش ایفا می‌کند؛ یک نقش در دبیرخانه شورای سالمندان است که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: نقش اصلی این شورا، تعیین سیاست‌های کلی سالمندی و همگام کردن فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در عرصه سالمندی است.

وی با اشاره به اینکه برای ورود به عرصه سالمندی، رفع نیازها و توانمندسازی آنان، به یک آمادگی جدی نیاز است، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی عمومی برای هویت بخشی به سالمندان و فعالیت‌هایی دیگر در حال صورت گرفتن است که امیدوار هستیم زود به نتیجه برسد و جامعه را برای ورود به عرصه سالمندی آماده کند.

فرشاد ادامه داد: سازمان بهزیستی علاوه بر این دبیرخانه، وظایف تخصصی دیگری نسبت به سالمندان دارد.

وی بیان کرد: 32 مرکز مراقبت شبانه‌روزی با 1500 سالمند که به صورت شبانه‌روزی در آنجا زندگی می‌کنند، تحت نظارت بهزیستی استان قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، گفت: 20مرکزدیگر که وظیفه مراقبت از یکهزار سالمند در منزل را به عهده دارد و این افراد تحت نظارت مراقبین ما هستند و علاوه بر این در 5 مرکز روزانه نیز، حدود 250 سالمند به صورت روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی پیرامون تامین هزینه‌های جاری اظهار داشت: بخشی از هزینه‌ها را مردم در قالب خانواده و بخشی را خیرین پرداخت می‌کنند و قسمتی از هزینه‌ها هم در بخش دولتی پرداخت می‌شود. علاوه بر آن خدماتی که سایر مددجویان نیاز دارند مثل خدمات توانبخشی، نیاز به واکر، عصا، ویلچر، سمعک و خدمات آموزشی و حمایت‌های اقتصادی برای سالمندان از کار افتاده در مجموعه وظایف بهزیستی قرار دارد و سعی داریم به سالمندان تحت پوشش خدمات مد نظر ارائه شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همکاری با سمن‌ها را مهم برشمرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی دبیرخانه، همکاری با سمن‌های مردمی و سمن‌هایی است که در حیطه سالمندان فعالیت می‌کنند به کمک ما آمده و در نهادینه کردن فرهنگ سالمندی، نقشی اساسی دارند.

وی با بیان اینکه در بخش مناسب‌سازی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: عدم مناسب‌سازی، حضور سالمند در اجتماع را با مشکل روبرو کرده است لذا اولین قدم بهزیستی به عنوان مهمترین قدم؛ مناسب سازی و ایجاد فضایی برای حضور اجتماعی سالمندان است.

فرشاد گفت: بهزیستی تلاش می‌کند تا با دفاع از سالمندان و فرهنگ‌سازی؛ کودکان، جوانان و خانواده‌ها، حضور و حقوق سالمندان را به رسمیت بشناسند و دفاع از حقوق آنان را، تکالیف و وظایف خود بدانند.

فرشاد با بیان اینکه، یک سالمند نیازش فقط نیازهای توانبخشی نیست؛ افزود: حمایت، سلامت، حقوقی و نیاز به دیده شدن از دیگر نیازهای سالمندان است و هر دستگاهی متناسب با شرایط و اختیاراتی که دارد باید این جمعیت را به عنوان 10 درصد از مخاطبین خود به رسمیت بشناسد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه‌ها این است که در جای خود حقوق شهروندان ارشد جامعه را جدی گرفته و برای رسیدن سالمندان به حقوق حقه خود از حداکثر اختیارات خود استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: سالمندی به عنوان قسمتی از زندگی و مرحله‌ای از تکامل همه انسان‌هاست و همانطور که خانواده برای کوذدک خود ارزش قائل است و وقت می‌گذارد، برای سالمندان هم اینگونه باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار