مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به این که به ازای هر خوزستانی 54 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد گفت: میزان استفاده از کتابخانه‌های عمومی در روستاها بسیار بیشتر از شهرها است.
کد خبر: ۶۴۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 30 August 2018

منصور کوهی‌رستمی در نشست خبری نمایشگاه هفته دولت در اهواز اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد نوپا است که از سال 83 از فرهنگ و ارشاد اسلامی تفکیک شد. در مجموعه کتابخانه‌های عمومی یک بدنه جوان و تحصیل کرده در کتابخانه‌های عمومی مشغول به کار هستند.

وی افزود: در بحث نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی با مجموعه‌ای بالغ بر 500 نیرو که در پوشش و در تمامی استان در حال ارایه خدمات فرهنگی هستند تبدیل به بزرگترین دستگاه فرهنگی استان شدند. از نظر پوشش جغرافیایی نیز در تمامی مناطق و شهرستان‌های استان کتابخانه عوممی فعال داریم. در استان با پراکندگی زیادی از این نظر مواجه هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: در 39 روستا در استان کتابخانه فعال داریم و این کتابخانه‌ها حدود 70 هزار نفر را پوشش می‌دهند. نکته قابل توجه این است که میزان استفاده از کتابخانه‌های عمومی در روستاها بسیار بیشتر از شهرها است.

کوهی‌رستمی افزود: در استان 219 کتابخانه نهادی و مشارکتی داریم. 94 هزار و 886 متر مربع فضا در اختیار داریم. یعنی به ازای هر فرد دو متر مربع فضا در اختیار داریم. در مجموع 2 میلیون و 957 هزار نسخه کتاب در این کتاخانه‌ها در اختیار داریم. یعنی به ازای هر خوزستانی 54 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ یکی از شاخص‌هایی که میزان توسعه کتابخانه‌ها را بر اساس آن می‌سنجند این است که در آن جامعه چند درصد مردم عضو کتابخانه‌های عمومی هستند. در خوزستان 145 هزار نفر یعنی سه درصد مردم عضو این کتابخانه‌ها هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: با حمایت‌های انجام شده از نظر اعتبارات در طول 2 سال گذشته رشد داشته‌ایم و در حوزه اعتبارات عمرانی در این سال به رغم مشکلات مالی سه میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبارات داشتیم که صرف ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها شد و بیش از سه میلیارد تومان نیز از اعتبارات عمرانی ملی دریافت کردیم.

کوهی‌رستمی خاطرنشان کرد: سال گذشته 12 پروژه در حال ساخت داشتیم و در هفته دولت قول دادیم این 12 کتابخانه امسال آماده شوند که این اتفاق افتاد و امروز کتابخانه عمومی ایذه افتتاح شد. ساختمان بقیه کتابخانه‌ها نیز تکمیل شده است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند. تمام این 12 کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار و روستایی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: گفته می‌شد بهسازی برخی از کتابخانه‌های عمومی استان به خوبی انجام نشده است. در همین زمینه مصوب شد که در طول سه سال 90 کتابخانه عمومی استان به صورت کامل بهسازی شوند. 30 کتابخانه برای بهسازی در سال 97 مشخص شده است و درحال حاضر در حال تامین اعتبارات لازم هستیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار