مرادی معتقد است: اگر بخواهیم از حاشیه‌نشینی در شهرها بکاهیم باید برای کشاورزی مشاغل جایگزین ایجاد کنیم و به جوامع محلی نیز آگاهی دهیم که دوران کشت برنج و صیفی‌جات به سرآمده است و نباید نسبت به منابع آبی بی‌تفاوت بود.
کد خبر: ۶۴۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 29 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: باید این واقعیت را پذیرفت که تالاب‌های فارس خشک شده‌اند و مشکلات فراوانی برای جوامع محلی تا شهر در پی این خشکی پدید آمده است.

از قدیم گفته‌اند، آب رفته به جوی برنمی‌گردد و این ضرب‌المثل دیرین سرانجام تلخی است که امروز تالاب‌های فارس به آن دچار شده‌اند. از زندگی مردمان بومی این مناطق، حیات وحش و گیاهان بومی تا حاشیه شهرها با مشکلاتی که در اثر این خشکی‌ها ایجاد شده است، مواجه هستند. در پی خشکی تالاب‌ها و از بین رفتن امکان معیشت برای جوامع محلی شمار زیادی از این افراد حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند که پیامدهای نامطلوبی در پی دارد.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست استان فارس با ابراز نگرانی از خشک شدن تالاب‌های استان به خبرنگار فارس می‌گوید: حدود 10 تالاب در فارس وجود دارد که 4 تالاب آن بین‌المللی است.

نبی‌الله مرادی ادامه می‌دهد: متاسفانه تقریبا تمامی این تالاب‌ها خشک شده‌اند و تنها تالاب هیرم در لار که آب شور دارد همچنان به دلیل بارندگی ابتدای سال 97 خشک نشده و اندک رطوبتی نیز در کف مهارلو بر جای مانده است.

وی با اشاره به علل اصلی خشکی تالاب‌های استان بیان می‌کند: بهره‌برداری بی‌رویه و عدم مدیریت صحیح منابع آبی علت اصلی سرنوشت تلخ تالاب‌های فارس است.

مرادی تاکید می‌کند: برای مدیریت یکپارچه منابع آب و محیط زیست بومی تالاب‌ها لازم است تا تمام ذی‌نفعان در کنار هم دیده شوند چرا که منابع آبی ما اندک هستند.

سوغاتی به نام حاشیه‌نشینی

معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس، حاشیه نشینی را از پیامدهای نامطلوب خشکی تالاب‌ها می‌داند و بیان می‌کند: خشک شدن این تالاب‌ها باعث شد از شمار تولیدکنندگان روستایی کاسته و بر تعداد مصرف‌کنندگان در شهر افزوده شود.

مرادی می‌افزاید: روستاییانی که زندگی و تامین معیشت آنها به نوعی در گرو تالاب‌ها بود اکنون ناچار به کوچ به شهر شده‌اند و طبیعتاً به دلیل عدم توان کافی برای خرید و تهیه ملک در مناطق خوب شهر به حاشیه نشینی روی آورده‌اند.

 

وی اضافه می‌کند: این حاشیه نشینی علاوه بر اینکه بر جمعیت شهر افزوده و توزیع خدمات و امکانات شهری نسبت به جمعیت را دچار مشکل کرده است، تبعات اجتماعی نامطلوبی نیز در پی دارد.

آموزش شرط آگاهی

مرادی با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش برای آگاهی و توانمندسازی جوامع محلی اظهار می‌کند: عملکرد اصلی اداره کل محیط زیست فارس و انجمن‌های مردم‌نهادی که در این حوزه کار می‌کنند در سال‌های اخیر با محوریت ارائه آموزش برای ارتقاء سطح آگاهی در این حوزه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که سطح آگاهی افزایش یابد، حفاظت از تالاب‌ها با مدیریت درست منابع آبی به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌شود و همگان حفظ و احیاء تالاب را وظیفه خود می‌دانند.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: اگر در حوزه آبخیز، مدیریت زیست بوم، مدیریت منابع آب، کشاورزی، تخصیص آب شرب و ... کار به درستی انجام شود، خروجی آن حفظ تالاب و وجود آب در آن خواهد بود.

دوران کشت محصولات پرآب سرآمده است

مرادی معتقد است: اگر بخواهیم از حاشیه‌نشینی در شهرها بکاهیم باید برای کشاورزی مشاغل جایگزین ایجاد کنیم و به جوامع محلی نیز آگاهی دهیم که دوران کشت برنج و صیفی‌جات به سرآمده است و نباید نسبت به منابع آبی بی‌تفاوت بود.

وی می‌افزاید: نظر دادن در کارهای اجتماعی دشوار است اما اگر منابع روستایی آباد شوند، و فرصت شغلی مناسب برای روستائیان ایجاد شود، قطعاً شاهد کاهش نرخ حاشیه‌ نشینی خواهیم بود که البته این کار زمان‌بر و نیازمند اقدامات سلسله‌وار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار