رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به ارزیابی عملکرد 64 دستگاه اجرایی در سال 96، گفت: اگر ارزیابی عملکرد راه خود را برود و انتصابات و ابقاها نیز راه خود را بروند این ارزیابی هرمیزان که واقعی باشد نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. اگر ارزیابی عملکرد در راستا اصلاح نظام اداری است نتایج آن باید در ارتقا و انتصابات در طول سال مد نظر دستگاه‌ها قرار گیرند.
کد خبر: ۶۴۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 25 August 2018

امید حاجتی در جشنواره شهید رجایی که امروز شنبه (سوم شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها، دستگاه‌ها از نظر عملکرد ارزیابی می‌شوند که این ارزیابی‌ها عمدتا در دو بعد عمومی و اختصاصی انجام می‌شود. جشنواره ملی شهید رجایی نیز به زودی برگزار خواهد شد.

وی افزود: ارزیابی‌های عمومی در راستای تحقق 10 محور برنامه اصلاح نظام اداری هستند و شاخص‌های اختصاصی نیز بر اساس مأموریت و تکالیفی که بر عهده دستگاه‌های مختلف است، پیش‌بینی شده‌اند تا دستگاه‌ها بر این اساس ارزیابی شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: این جشنواره تحرک و پویایی مناسبی در دستگاه‌ها ایجاد کرده است تا تلاش کنند خود را در زمینه شاخص‌های در نظر گرفته شده بهبود دهند. امیدواریم این ارزیابی‌ها هرچه بیشتر به سمت واقعی شدن پیش بروند تا ارزیابی‌ها در راستای وظایف و تکالیف دستگاه‌ها و یک ارزیابی واقعی باشند.

حاجتی افزود: برگزاری جشنواره شهید رجایی از سال 75 آغاز شده است. این جشنواره هرساله در هفته دولت برگزار می‌شود. از سال 75 تا سال 97 نیز 14 جشنواره ملی در کشور برگزار شده است. در خوزستان نیز از سال 92 به بعد به صورت منظم جشنواره شهید رجایی در سطح استانی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در ارزیابی سال 96 از میان 75 دستگاه مشمول ارزیابی، 64 دستگاه ارزیابی شدند. یعنی حدود 85 درصد دستگاه‌ها تحت پوشش ارزیابی‌های ما قرار گرفتند. دستگاه‌هایی که تحت پوشش نبودند نیز به دلیل عدم همکاری آن‌ها ارزیابی نشدند. در این ارزیابی‌ها میانگین رتبه کسب شده توسط دستگاه‌ها 64 و میانگین رتبه کسب شده در شاخص‌های عمومی 675 از یک هزار و در شاخص‌های اقتصادی نیز 612 از یک هزار بوده است. در شاخص‌های عمومی بالاترین رتبه کسب شده 978 بود و در شاخص‌های تخصصی نیز تعداد زیادی از دستگاه‌ها توانستند یک هزار امتیاز را به طور کامل کسب کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: پس ابلاغ بخشنامه ارزابی عملکرد دستگاه‌ها در 6 دی‌ماه پس از بررسی‌های انجام شده در نهایت در مردادماه، دستگاه‌های برتر انتخاب شدند. همچنین فرماندار برتر معرفی شد. در ارزیابی‌های ما شاخص‌هایی نظیر محور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارزیابی عملکرد در پروژه‌های عمرانی استان، اجرای برنامه‌های توسعه استان و اشتغال و سرمایه‌گذاری از شاخص‌هایی بودند که در استان خوزستان به طور ویژه به آن‌ها توجه داشتیم.

حاجتی تصریح کرد: در این بررسی‌ها همچنین دستگاه‌ها با توجه به ماهیت و مأموریت آن‌ها در پنج گروه "علمی، فرهنگی"، "آموزشی، عمومی، اجتماعی و قضایی"، "شرکت‌ها بانک‌ها وبیمه‌ها"، "‌زیربینایی و تولیدی" و حمایتی، سلامت و بهداشت دسته‌بندی شدند. در نهایت مشخص شد در گروه علمی، فرهنگی، آموزشی، میانگین کل رتبه کسب شده از دیگر گروه‌ها پایین‌تر بود که نشان‌دهنده این مسأله است که باید در این زمینه تلاش خود را افزایش داده و به صورت جدی‌تر در این حوزه عمل کنیم.

وی افزود: در بررسی‌های انجام شده همچنین سه دستگاه اجرایی اداره‌کل تعزیرات، شرکت شهر جدید رامین و اداره‌کل نوسازی مدارس به عنوان دستگاه‌هایی که در مقایسه با سال قبل بیشترین رشد را در میان دستگاه‌های استان خوزستان داشته‌اند، معرفی شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود به نظر می‌رسد در بعد شاخص‌های عمومی هنوز خلاءهای زیادی وجود دارد تا بتوانیم اریابی‌ها را به طور کامل انجام دهیم. اگر بخواهیم ارزیابی‌ها به نحو مناسبی انجام شوند باید به شاخص‌های بیشتری توجه کنیم.

حاجتی خاطرنشان کرد: ما برای نزدیک کردن دستگاه‌ها به یکدیگر آنها را گروه بندی کردیم اما هیچ دو دستگاهی در شاخص‌های اختصاصی با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. این کار باید در بعد ملی انجام شود و دستگاه‌ها با دستگاه مشابه در استان‌های دیگر نیز مقایسه شوند.

وی افزود: در بعد شاخص‌های اختصاصی استان نیز باید امتیازات استانی را در ارزیابی‌ها افزایش دهیم. همچنین به نظر می‌رسد باید از نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در انتصابات استفاده شود. اگر ارزیابی عملکرد راه خود را برود و انتصابات و ابقاها نیز راه خود را بروند این ارزیابی هر میزان نیز که واقعی باشد نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. اگر اعتقاد داریم ارزیابی عملکرد در راستای اصلاح نظام اداری است، نتایج باید در ارتقا و انتصابات در طول سال مد نظر دستگاه‌ها قرار گیرند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار