سرپرست فرمانداری آبادان:
سرپرست فرمانداری آبادان گفت: مشکلات امروز آبادان حاصل کم کاری مسئولان و نبود برنامه ریزی درست در سال‌های متوالی گذشته است.
کد خبر: ۶۴۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 25 August 2018

سید زین العابدین موسوی ظهر امروز در جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت هفته دولت در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری آبادان افزود: در تاریخ انقلاب اسلامی ما فراز و نشیب ها، تلخی ها و شیرینی های زیادی وجود داشته که جان فشانی فرزندان اسلام بزرگترین بخش تاریخ ما به شمار می رود؛ شهیدان رجایی و باهنر در آتش کینه منافقان سوختند اما داغ جنگ افروزی و ایجاد تنش را بر دل منافقان نهادند. شهیدان رجایی و باهنر در راستای رسوا کردن دشمنان نظام و خدمت صادقانه به ملت تلاش‌های فراوانی را داشته و در این راه جانشان را نثار انقلاب و نظام کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید پاسخگوی عملکردمان در محضر مردم فهیم آبادان باشیم، اظهار کرد: ما در اینجا جمع شده ایم تا به مردم این خطه خونین و مهد شهدا بگوییم در یک سال گذشته چه کرده ایم؟ آیا آمار ما قابل دفاع است؟ در شهرستان اختیار کار دولتی و حاکمیتی بر عهده ما بوده و ما باید گزارش کارمان را ارائه دهیم؛ تلاش برای اجرای سیاست‌های دولت و جلب رضایتمندی مردم وظیفه ما است لذا باید پاسخگوی هر آنچه انجام داده ایم، باشیم.

وی با قدردانی از تمامی مدیران که طی یک سال گذشته با هر آنچه در توان و اختیار داشتند اقدامات خالصانه انجام دادند، اظهار کرد: در برخی از حوزه ها باید تجدید نظر کنیم؛ دولت با معرفی ما به عنوان نمایندگان خود فرصت خدمت را از کسانی گرفته که ممکن است بهتر از ما کار کنند و آمادگی خدمت بهتر را داشته باشد اما به هر حال ما انتخاب شده ایم و باید در انجام درست و به موقع وظایف خود نهایت تلاش خود را بکار ببریم.

نظارت بر نرخ‌ها به درستی انجام نمی شود و کار تنظیم بازار نیز ضعیف است

سرپرست فرمانداری آبادان تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بازار نامطلوب بوده و نگاه مردم به سوی ما است و وقتی در مواردی کوتاهی انجام می شود به فرمانداری شکایت می کنند لذا به منظور انجام اقدامات قابل قبول مردم، باید با همکاری و همدلی کارها را از پیش ببریم و خلف وعده نکنیم.

موسوی گفت: در موضوع بحران آب که کشور و حتی برخی کشورهای دیگر را نیز فرا گرفته این مسئله در استان خوزستان و به خصوص شهرستان ما وضعیت غیر قابل قبولی دارد؛ به رغم در اختیار داشتن رودهایی که به اینجا سرازیر می شوند ما با مردم چه کردیم، آیا در این باره نمی شد برنامه ریزی بهتر و به هنگام تری داشته باشیم؟ این اتفاق یک روزه حادث نشده، مگر نه آنکه غرس نخیلات با نظارت مسئولان مربوطه انجام می شود پس چرا الان در بدترین وضعیت قرار دارند؟

اگر نخل، آب و برنامه ریزی درستی نباشد حضور مسئولان در آبادان معنایی ندارد

وی افزود: ۹ میلیون اصله درخت نخل در جنگ تحمیلی دچار آسیب شده و یا از بین رفتند و هنوز هم آثار این مشکلات در نخلستان‌های روستاهای اطراف به وضوح پیدا است؛ پس از جنگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل وجود نخل های باقی مانده، نفس می کشند و زندگی می کنند که اگر نخل، آب و برنامه ریزی درستی نباشد دیگر حضور ما مسئولان در آبادان معنایی ندارد؛ اگر نخل نباشد زندگی برای مردمی که از این طریق رزق خود را به دست می آورند سخت می شود.

وی با اشاره به بازدید خود از چندین روستای آبادان از جمله شلهه ثوامر و شلحه امام حسن اظهار کرد: در این بازدیدها نه تنها از ثمر نخل ها خبری نبود که خود نخل ها نیز در حال از بین رفتن بودند و نیاز به آب داشتند؛ وضعیت کنونی کشاورزی آبادان بسیار نگران کننده است و حتی میانه کاری‌های کشاورزان همچون یونجه نیز از بین رفته بود و کشاورزان نمی توانستند به حیوانات خود علوفه بدهند؛ طبق آمار تاکنون ۶۰۰ راس گوسفند در اثر بی آب ناشی از شوری آب تلف شده اند، چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

وی تصریح کرد: اگر کسی به ما مراجعه می کند و اعتراضی داشت اعتراضش به عملکرد من مسئول است نه به شخص دیگری و ما می توانیم این وضعیت را تغییر دهیم و اگر این تغییرات را حاصل نکنیم اشکالی ندارد که مردم به ما برخی نسبت ها را بدهند؛ این نسبت ها به ما مسئولان است نه به دولتی که کار و هزینه می کند.

سرپرست فرمانداری آبادان یادآور شد: ما به عنوان عناصر اصلی کار، مقصر هستیم؛ چرا اکنون به فکر کار کردن افتاده ایم مگر اتفاقی افتاده که الان به فکر افتاده ایم، ما وقت و زمان داشتیم و باید بیشتر از این کار می کردیم. در جریان بازدید از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در روستاهای آبادان به وضوح می توان دید که به رغم کارهای انجام شده هنوز نتوانسته اند آب مورد نیاز را حتی با شوری بالا تامین و به نخلستان‌ها برسانند، آن وقت یک رودخانه بزرگ که می تواند یک کشور را آب رسانی کند آب موجود در آن به دلیل شوری به خلیج فارس می ریزد و برای آن هیچ تدبیری وجود ندارد.

از بین رفتن ۵ میلیون اصله نخل در آبادان

موسوی گفت: در حال حاضر ۵ میلیون اصله نخل به دلیل نبود آب شیرین در حال مردن هستند آن وقت ما منتظر آن هستیم که در بالا دست و پائین دست رودخانه یکسری کار انجام شود تا بتوانیم آب شور را کنترل کنیم؛ بر انجام این کار ایرادی نیست اما در کنار آن آب شیرین کن هم نصب کنید و نگذارید نخل ها بمیرند در حال حاضر این اتفاق افتاده و هر روز وضعیت بدتر می شود.

وی با بیان اینکه به رغم کارهای انجام شده در بحث آب شرب شهری اما هنوز جای کار وجود دارد، افزود: علت اینکه چنین مسائلی رخ می دهد آنست که ما از رفتار جهادی خود فاصله گرفته ایم، ما جهادگر نیستیم و فراموش کرده ایم. اگر بخواهید آبادان را به سال ۵۹ برگردانید باید جهادگر باشید و اگر چنین نشود هیچ کاری از پیش نمی رود؛ خواسته ام آن است که روحیه جهادی را در خود حفظ کنید و برای رضای خدا و مردم از جان و دل وقت بگذارید.

وی اظهار کرد: از مسئولان اگر عهده دار دستگاهی هستند باید خود را برای انجام ۱۵ ساعت کار در طول روز آماده کنند تا شاید کمی از عقب ماندگی ها جبران و رضایت مردم جلب شود؛ تا زمانی که شهر از وضعیت فعلی خارج شود باید از این تاریخ به بعد کارها به همین منوال پیش رود، در طول روز هیچ اداره‌ای حق تشکیل جلسه را ندارد و این کار باید به زمانی پس از وقت اداری موکول شود، با جلسات وقت مردم را نگیرید و آنان را سرگردان نکنید.

وی با تاکید بر اینکه همه ادارات و سازمان‌های شهری باید دارای پنجره واحد باشند و مدیران نامه های خود را از طریق اتوماسیون پاسخ دهند تا دسترسی به پاسخ ها راحت تر باشد، تصریح کرد: هر اداره و یا سازمانی که پنجره واحد نداشته باشد به منزله وجود ایراد و اشکال در کار آن مجموعه است؛ باید موضوع تکریم ارباب رجوع به طور جدی رعایت شود، هیچ تقاضایی خارج از اتوماسیون اداری پذیرفتنی نیست، نباید نامه ای که می آید یک ماه معطل شود، اجازه دهید مردم یک جا طعم شیرین تلاش‌های دولت و نظام را بچشند.

لزوم تعیین تکلیف کالاهای موجود در بندر آبادان

وی خاطر نشان کرد: در زمان بازسازی آنقدر پول وارد شهر شد اما نتوانستیم کار درستی از پیش ببریم و این اشکال بر مدیران وارد است، حالا که نظام جمهوری اسلامی این همه امکانات در اختیار شهر قرار داده باید از آن استفاده بهینه کنیم، الان هم دیر نشده، تکریم مردم فراموش نشود.

سرپرست فرمانداری آبادان گفت: هیچ کالایی در بندر نباید باقی بماند، کالای متروکه در بندر معنایی ندارد مسئولان بندر باید هر چه سریعتر کالاها را تعیین تکلیف کنند.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌های ما با منطقه آزاد اروند موازی کار می کنند، افزود: وقتی می گویند قانون منطقه آزاد ذهن ها متوجه سازمان منطقه آزاد می شود اما اینطور نیست؛ قانون منطقه آزاد باید توسط ادارات و سازمان‌های موجود در محدوده تعیین و محصور شده به انجام برسد تا مردم از قوانین منطقه آزاد منتفع شوند؛ همه باید به صورت یکسان تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: مدیران ما هنوز خود را مجری قانون سرزمینی می دانند و این خلاف است؛ مدیران فکر می کنند قوانین مناطق آزاد تنها مربوط به سازمان منطقه آزاد اروند است در حالی که اینطور نیست بلکه تمامی دستگاه‌هایی که در محدوده منطقه هستند باید بر اساس قوانین مناطق آزاد کار کنند. اگر آئین نامه ها و بخشنامه های مناطق آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر اجرا شود آنگاه مردم متوجه نفع حاصل از منطقه آزاد می شوند. اکنون حساسیت ها در این باره بالاست و مردم هم حق دارند زیرا فکر می کنند امکانات دست منطقه آزاد است و چیزی در دست آنها نیست.

وی تصریح کرد: برداشت ها از قوانین منطقه آزاد بسیار اشتباه است؛ آبادان حقوق دانی می‌خواهد که بتواند شکایت موکلان خود را ارائه دهد و حقوق از دست رفته شان را بگیرد؛ بنده به عنوان یک حقوقدان این کار را پیگیری می کنم، دست در دست یکدیگر برای خروج آبادان از وضعیت فعلی تلاش کنیم و اجازه دهیم آنانی که می توانند بهتر کار کنند وارد عرصه شوند.

ناوگان حمل و نقل شهری وضعیت مناسبی ندارد

سرپرست فرمانداری آبادان در بخش دیگری از سخنان خود ناوگان حمل و نقل عمومی شهر را فشل و غیر قابل استفاده خواند و گفت: چگونه یک ماشین اروندی می تواند در خیابان‌های شهر مانور بدهد و مردم عصبی نشوند وقتی ناوگان حمل و نقل شهری وضعیت نامناسبی دارد؟ در مقابل آنچه در حوزه اجتماعی در شهر رخ می دهد تمامی دستگاه‌ها باید جوابگو باشند چرا که در انجام امور و هزینه کرد کوتاهی شده است. دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای تامین آرامش و رفاه مردم به کار گرفته است و به زعم آنچه برخی ها آن را به چالش می کشند اما کوتاهی از مدیران است و ما باید یک جایی با خودمان تسویه حساب کنیم.

موسوی افزود: از شهردار می خواهم به جای تلاش برای پرداخت حقوق کارکنان خود کمی هم به شهر و مسائل پیرامونی آن توجه کند؛ با نگاهی به ساحل بهمنشیر به نظر می رسد که انگار همین دیروز جنگ بوده و این وضعیت نگران کننده است. ادارات و سازمان‌های شهری باید به نهادهای حمایتی کمک کنند؛ زیبنده آبادان نیست که به رغم داشتن پالایشگاه، صنایع، بندر، منطقه آزاد و غیره این همه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارد.

وی اظهار کرد: از اینکه برخی مدیران در جلسه هماهنگی ستاد بزرگداشت هفته دولت حضور ندارند و به جای خود کارمند و یا معاون خود را فرستاده اند می توان به بی انگیزه بوده آن مدیر پی برد اما از این پس هرگاه جلسه ای در فرمانداری دایر شد مسئول هر اداره و یا دستگاهی باید خود شخصا در جلسه حضور یابد.

وی جمع آوری متکدیان و معتادان از سطح شهر را از دستگاه‌های متولی خواستار شد و تصریح کرد: بحث اشتغال در آبادان خجالت آور است، اگر اشتغال آبادان را به دست فرزندان این شهر بسپاریم به طور حتم ضریب اشتغال بالا و بیکاری کاهش می یابد؛ مدیران بدانند که وقتی می گویند قوانین مناطق آزاد باید در آبادان و خرمشهر جاری شود یعنی آنکه ما تابع قوانین سرزمینی که وزیر می نویسد، نیستیم.

پالایشگاه آبادان نباید به دنبال اخراج نیروهای خود باشد

سرپرست فرمانداری آبادان گفت: پالایشگاه آبادان نباید به دنبال اخراج نیروهای خود باشد. اگر این کار بخواهد دنباله دار شود من خود شخصا مقابل در پالایشگاه به نشانه اعتراض می نشینم؛ زمزمه هایی از اخراج نیروهای بومی توسط پالایشگاه به گوش می رسد که مورد گلایه و اعتراض ما است و مسئولان مربوطه باید در این باره دقت نظر بیشتری داشته باشند. نیرویی که دو یا سه سال یا بیشتر در آن جا کار کرده است دیگر نیروی اورهال محسوب نمی شود و پالایشگاه نمی تواند با این بهانه دست به اخراج نیروهایش بزند.

موسوی افزود: هر کس که در آبادان مسئولیتی دارد باید خانه ای در آبادان داشته باشد و این موضوع در مورد مسئولان شهر اورندکنار و چوئبده نیز صدق می کند؛ اگر مسئولی به هر دلیل مجبور به خروج از شهر شد باید فردی را به عنوان جایگزین معرفی کند. اگر غیر از آنچه گفته شد اتفاق افتاد مردم تذکر دهند، اگر مسئولی در سر جای خود نباشد دیگر نمی توان از آن انتظار درست کارها را داشت، اگر کسی با این شیوه مشکلی دارد بگوید تا مشکلش را به گونه ای دیگر رفع کنیم.

وی اظهار کرد: از سازمان منطقه آزاد اروند می خواهم که برای جاری شدن قوانین مناطق آزاد در شهر آبادان با هدف بهره مندی مردم از مزیت های آن با ما همکاری کند تا محدوده آبادان آزاد شود؛ تعیین تکلیف کالاهای وارده به جای انجام در کنار گمرک خرمشهر یا آبادان را باید به گیت های احداث شده خروجی منتقل کرد تا آبادان احیاء شود؛ گمرک باید هر چه سریعتر به گیت های خروجی منطقه منتقل و در آنجا مستقر شود.

وی تصریح کرد: باید قایق ها و شناورهای ما ارتقاء یابند و در این باره متولی کار باید پاسخگوی کم کاری‌های خود باشد. شاید به نظر برخی ها این حرف‌ها رویایی به نظر برسد اما اینها وظایف برجای مانده ای است که ما موظف هستیم آنها را به انجام برسانیم.

سرپرست فرمانداری آبادان گفت: درصدد هستم تا ۲۰ کارگروه را با بهره گیری از ۱۰۰ مشاور از میان فرزندان آبادان در حوزه های مختلف تشکیل دهم و در مسیر انجام امور هر کارگروه یک سازمان باید با آن همکاری لازم را داشته باشد.

موسوی از مسئولیت پذیری، پاسخگو بودن و شفاف سازی به عنوان شاخص های مد نظر خود در انجام امور نام برد و افزود: قانون باید در منطقه حاکم باشد، با این کار می توان با فقر و فساد مبارزه کرد و مردم طعم شیرین خدمات نظان و دولت را بچشند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار