در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد؛
جلسه ستاد تنظیم بازار استان با حضور اعضا این ستاد در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در شرایطی برگزار شد که دولت تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت مرغ، میوه و تره بار و گوشت قرمز به کار بسته، ضوابط و قوانین را در نظر گرفته تا اتحادیه ها و صنوف بر اساس قیمت های مصوب و یارانه اختصاص یافته به عرضه محصولات بپردازند، همچنین تلاش برای حذف واسطه ها و دلالان بازار را در دستور کار خود قرار داده و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان " اولویت اول و آخر استان، بحث تنظیم بازار" است.
کد خبر: ۶۴۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 24 August 2018

جلسه ستاد تنظیم بازار استان با حضور اعضا این ستاد در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در شرایطی برگزار شد که دولت تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت مرغ، میوه و تره بار و گوشت قرمز به کار بسته، ضوابط و قوانین را در نظر گرفته تا اتحادیه ها و صنوف بر اساس قیمت های مصوب و یارانه اختصاص یافته به عرضه محصولات بپردازند، همچنین تلاش برای حذف واسطه ها و دلالان بازار را در دستور کار خود قرار داده و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان " اولویت اول و آخر استان،  بحث تنظیم بازار" است.
 
به گزارش"تابناک"؛ علیرغم توزیع نهاده های دامی با یارانه دولتی در سطح کشور اما افزایش قیمت نهاده های دامی در خروجی بندرامام خمینی(ره) و شرکت های توزیع باعث افزایش قیمت مرغ در سطح استان شد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان هم نسبت به این افزایش قیمت بی رویه و بی دلیل مرغ واکنش نشان داد و خطاب به نماینده جهاد کشاورزی گفت: دلایل افزایش قیمت مرغ را بررسی کنید، چند قیمت مختلف در بازار داریم، کدام یک باید ملاک عمل قرار بگیرد ؟ چرا باید این گونه باشد؟ اصلا سیاست جهاد کشاورزی در این خصوص چیست؟
 
سید علی بحرینی مقدم افزود: سازمان جهاد کشاورزی با کمک اتحادیه، قیمت نهاده ها را در خروجی بندر و محل های توزیع راستی آزمایی و تعیین تکلیف کند،اگر هر مرغدار نهاده را با قیمت بیش از 2 هزار و 200 تومان خریداری کند موظف است به جهاد کشاورزی اعلام کند. اگر مشکل عرضه مرغ در بازار است اعلام شود ، مصرف کننده نباید مرغ کیلویی 12 هزار تومان خریداری کند.
 
برخورد صریح قانونی با گران فروشان
 
بحرینی مقدم اضافه کرد: بارها اعلام کردیم اگر جهاد کشاورزی نیاز به تسهیلات ارزان قیمت و کمک های فنی اعتباری دارد، درخواست خود را برای دریافت این کمک ها ارائه دهد و تا دیر نشده با انعقاد تفاهم نامه با بانک کشاورزی برای دریافت این کمک ها اقدام کنید تا بتوان مرغداران را حمایت کرد و از افزایش قیمت در بازار جلوگیری شود.
 
وی تاکید کرد: نهاده های دامی را در اختیار چند شرکت مختلف بگذارید و آن ها را موظف کنید به قیمت مصوب عرضه کنند تا یارانه کالاهای اساسی روی سفره مردم دیده شود یا نهاده را خود جهاد کشاورزی عرضه کند یا اگر نمی شود که به این شکل عمل کرد، برخوردهای قانونی صریح با گرانفروشان داشته باشید، اصلا این توجیهات قابل قبول نیست. نباید منتظر شکایات مردم و مرغداران و متولیان عرضه کالاهای تولیدی مثل مرغ بنشینید.  مصرف کننده نهایی نباید متضرر شود، سود منطقی که دولت حمایت می کند را باید روی اقلام و کالاها داشته باشند، وقتی کالا موجود است به چه دلیل شرکت ها عنوان می کنند پول را الان واریز کنید کالا را یک ماه دیگر دریافت کنید؟ این  موارد باید به شدت برخورد شود.
 
معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان این که نهاده ها با قیمت مصوب باید به دست اتحادیه برسد، تصریح کرد: اتحادیه حق ندارد خارج از چارچوب عمل کند، هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست؛ نهاده گران کرده باید قیمت را پایین بیاورد،  نهاده را با قیمت مصوب و نُرم کشوری در اختیار مرغداران قرار دهد، قیمت های کاذب ناشی از نهاده ها باید حذف شود، اگر خلاف این ثابت شود اعضای ستاد تنظیم بازار پس از بررسی باید گزارش دهند تا با متخلف برخورد قانونی و صریح شود.
 
وی با بیان این که اولویت اول و آخر استان،  بحث تنظیم بازار است افزود: هر مشغله ای هست باید کنار گذاشته شود و تا جلسه آینده بازار استان باید کنترل و گزارش بررسی نهاده ها، واسطه ها و متوسط قیمت میانگین کشوری ارائه شود، این کنترل و نظارت ها باید قابل لمس باشد.
 
 وی با اشاره به ثبت سفارش ۲۵۰ میلیارد دلار در وزارت صنعت معدن و تجارت ظرف مدت 4 ماه، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی با کمک اتحادیه ظرف مدت ۴۸ساعت نسبت به مشخص بودن قیمت نهاده ( کنجاله و سویا) با قیمت ۲ هزار و۲۰۰تعیین تکلیف کند، این که یارانه اختصاص داده شود و در ادامه رها شود این قابل قبول نیست، این ناتوانی  مدیران است که نتوانند این یارانه را به دست مصرف کننده برسانند، منتظر قیمت گذاری های تهران نباشیم، نظارت ها باید تا سر سفره مردم ادامه داشته باشد، مطمئن باشید کالا به اندازه کافی با قیمت مصوب به مرغداران می رسد، پس منتظر شکایات مرغداران و‌خریداران نهاده ها نباشید، نظارت کنید ببینید آیا چارچوب کار رعایت می شود یا خیر و اگر نمی شود برخورد کنید.
 
وی با بیان این که دشمن هوشمندانه روی تمامی کالاها و نیاز مردم تحقیق می کند و دقیق رصد می کند، گفت: هیچ کس نمی تواند به این استان کمک کند به جز خودمان و هماهنگی ها و نظارت هایی که باید انجام شود، آن وقت مدیران ما علیرغم همه ظرفیت های به کار گرفته شده، کاری از پیش نمی برند! شرایط عادی نیست، ما در یک جنگ اقتصادی نابرابر قرار داریم ، مردم تحت فشار هستند، مسئولیت ساده ای نیست، نباید منتظر تهران برای تعیین نرخ ها بنشینیم ، کارگروهی متشکل از سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتحادیه مرغداران، سازمان صنعت معدن و تجارت تشکیل شود و این موضوعات بررسی شود، قیمت بلیت هواپیما  نمونه ای از گرانفروشی بود اما با بازرسی ها، نظارت و جریمه ها و برخوردهای شدید قانونی قیمت متعادل شد، باید حضور بازرسان برای نظارت ها احساس شود.
 
 شهردار اهواز: ما متولی زمین نیستیم
 
بحرینی مقدم در ادامه این جلسه به موضوع قیمت گوشت و تامین آن در استان پرداخت و در واکنش به عدم تامین دام کافی از سوی مباشر، افزایش قیمت گوشت تا ۷۵ هزار تومان را بازار رها شده عنوان کرد و گفت: عدم نظارت و بازرسی و عدم برخوردهای قانونی و کم کاری باعث بی نظمی در قیمت ها می شود.
 
وی خطاب به مباشر تامین دام زنده گفت: یک سال است که صحبت از اعلام آمادگی ها می شود اما ماحصل این آمادگی می شود ۸۰ راس دام؟
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان خطاب به شهردار اهواز هم گفت: تاسیسات و امکاناتی که متعلق به بخش خصوصی یا شهرداری یا هر سازمانی است عملا متعلق به مردم است و اگر در راستای منافع مردم از آن تاسیسات استفاده نشود، بهتر است آن تاسیسات نباشد، الان در شرایط خاصی هستیم  و این که خبرها از قیمت 70 هزار تومانی گوشت به گوش می رسد این یعنی بازاری که در شهر و استان ما رها شده است.
 
بحرینی مقدم عشایر را یکی از ظرفیت های خوب و تکیه گاه بازار عنوان کرد و گفت: اگر امکانات و تاسیسات در استانی دیگر فراهم باشد قطعا عشایر دام خود را به آنجا می برند و با قیمت مناسب تر به فروش می رسانند، الان هم امکانات زیادی نمی خواهند، یک کاروانسرا که عشایر بتوانند دام خود را به آنجا بیاورند و به فروش برساند، نیاز امروز ماست. این اقدام، تاثیر زیادی در کاهش قیمت گوشت دارد، الحاقیه ای به قرارداد موجود بزنید و یا تکلیفی اعمال کنید تا بتوانند از این تاسیسات استفاده کنند.
 
در این میان شهردار اهواز در خصوص واگذاری تاسیسات به عشایر گفت: موضوع تاسیسات و آغل کشتارگاه را از همان زمانی که درخواست از شهرداری شد، موافقت مبنی بر استفاده هم اعلام شد،  بخشی از سایت اداری هم برای استراحت در اختیار عشایر گذاشته می شود اما اگر درگیر دریافت زمین هستید، باید بگویم خودمان درگیر زمین هستیم  و زمینی برای واگذاری نداریم.
 
منصور کتانباف ادامه داد: آغل به تعداد نیاز برای دام عشایر وجود دارد و اگر کمبودی باشد هم تامین می کنیم اما اگر زمینی باید ارائه دهیم ما متولی زمین نیستیم.
 
کتانباف افزود: بهره بردار برای شهرداری، یک هزینه است اما به دلیل تنظیم بازار و کمکی که شهرداری می تواند به جامعه داشته باشد، این تاسیسات در اختیار بهره بردار قرار می گیرد.
 
در میدان میوه و تره بار از ابتدا تا خرده فروشی مشکل داریم
 
  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در ادامه به بحث پرچالش میدان میوه و تره بار اهواز پرداخت و در این باره خطاب به شهردار اهواز گفت: میدان میوه و تره بار اهواز میدان استانداردی نیست. با توجه به تجاربی که در عرصه مدیریت داشتید؛ می دانید که یکی از ابزارهای مهم تنظیم بازار، شهرداری است. لذا ساختاری مشخص و چار چوبی ترسیم کنید که می‌تواند در متعادل کردن قیمت ها و بازار تاثیر بگذارد.
 
بحرینی مقدم افزود: کالاهای اساسی و مواد غذایی در بازار تهران بدون واسطه در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما در اهواز از ابتدا  تا خرده فروشی مشکل داریم، سازمان میادین شهرداری می تواند کمک کند تا مردم را از این شرایط برهانیم. طبق بررسی‌ها یکی از عارضه های جدی میدان میوه و تره بار، بحث واسطه هاست، اقداماتی هم انجام شده اما کامل نیست انتظار این است که به سازمان متبوع خود ابلاغ کنید نسبت به ساماندهی این دست فروشی ها اقدام کنند تا واسطه‌ ای در میدان نباشد. در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شده که ورود و خروج در این میدان کنترل شود، فاکتورها باید مُهر داشته باشد، خط کشی هایی در میدان برای تردد خودروها نیاز است و مواردی از این قبیل... کنترل‌ها مورد تایید است اما به دلیل این که سازمان صنعت معدن و تجارت نمی‌تواند مسئولیت کنترل میدان را بر عهده بگیرد، نیاز است شهرداری در مدیریت سازمان میوه و تره بار اقداماتی انجام دهد، دستورات اکید روی این موضوعات هم به صورت ویژه صادر شده است و باید طی مدت معین در اصلاح  این ساختار اقدام شود.
 
این مقام ارشد اقتصادی استان در بخش دیگر سخنان خود به بحث ایجاد بازارهای زودبازده پرداخت و با تاکید بر حذف واسطه ها در بازار گفت: چون فروشگاه های زنجیره ای در استان کامل نیست لذا ناچاریم از بازار روز استفاده کنیم، مشکلات زیادی در مناطق آسیب‌پذیر داریم و مردم در تنگنا هستند نیاز است کالاهای اساسی مثل مرغ منجمد، گوشت منجمد و برنج یارانه‌ای را مستقیم به مردم عرضه کنیم به همین دلیل نیاز به بازارهای روز و زود بازده است که اداره کل راه و شهرسازی تعداد ۸نقطه را بررسی کرده که انتظار داریم بازارچه‌ها در اسرع وقت ساخته شود، همچنین کاربری بازارچه‌های موجود هم عوض شود تا در تنظیم بازار نقش ایفا کنند، ضمن این که باید نیروی کافی و آموزش دیده هم به این بازارها تزریق شود .
 
 شهردار اهواز هم در پاسخ به مباحث مطرح شده گفت: سعی کردیم با برگزاری جلساتی در اتحادیه به حل مشکلات و برطرف کردن نواقصی همچون خط کشی ها و کاستی هایی که در میدان میوه و تره بار وجود دارد بپردازیم.
 
کتانباف ادامه داد: در میدان مرکزی یک نرخ مصوب است که نباید خارج از آن نرخی اعلام شود و بر اساس نرخ مصوب باید کنترل شود، برای اینکه بستر میدان مهیا شود تلاش خود را بیشتر کرده ایم تا مشکلات را حل کنیم و به امید خدا در کوتاه مدت حل خواهیم کرد.
 
 وی با بیان این که استاندار هم دستور حل مشکلات فاضلاب میدان میوه و تره بار را داده؛ گفت: اقدامات عمرانی، پارکینگ میدان، نظافت و مواردی از این قبیل باید هر چه سریعتر انجام شود در حال تلاش برای حل آنها هستیم.
 
شهردار اهواز به 18 بازار موجود در اهواز اشاره کرد و با بیان این که بازارهای خوبی هستند، اظهار کرد: اگر قیمت گذاری ها هم در اختیار شهرداری باشد (با مصوبه شورای تامین) کنترل می‌کنیم و علیرغم همه محدودیت ها (مشکلات در پرداخت حقوق پرسنل و پرداخت هزینه های آب و برق و تلفن ) آمادگی همکاری داریم.
 
کسی حق ندارد نهاده دامی را بیش از ۲۲۰۰ خریداری کند!
 
در این میان محمد مشکورزاده معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:  تولید گوشت مرغ در سال گذشته ۲و نیم میلیون تن بوده که در سال جاری هم تغییر آنچنانی نداشت اما شوکی که خرداد و اردیبهشت از طریق اعتصاب کامیون داران وارد شد، در تصمیم‌گیری مرغداران برای جوجه ریزی تاثیر نامطلوب گذاشت.
 
 مشکور زاده با  بیان این که استان در بحث تسهیلات سرمایه در گردش دخالتی ندارد و اقدامات بر اساس سیاست وزارتخانه در کلان است، اظهار کرد:  در بخش های مربوط به استان ها، در استانی مثل خوزستان کمبودهایی وجود دارد، علی‌رغم اینکه با وجود ۹۱ هزار تن تولید، هفتمین تولید کننده کشور هستیم اما نسبت به نیاز استان کمبود داریم اعتقاد ما بر این است که نیاز به تزریق تسهیلات در این بخش داریم.
 
 وی افزایش قیمت جهانی کنجاله سویا را باعث افزایش نرخ فوق العاده مرغ عنوان کرد و گفت: سال گذشته قیمت کنجاله سویا و ذرت  ۱۴۲۰ تومان بود  که تیرماه امسال به دو هزار و ۳۴۰ تومان رسید،  ذرت هم ۷۸۸ تومان بود که در سال جاری ابتدا۱۰۹۲ تومان و در مرداد ماه به ۱۱۴۰ تومان رسید.
 
مشکور زاده در خصوص قیمت تمام شده مرغ گفت: قیمت امروز مرغ نسبت به قیمت تمام شده مرغ زنده غیرمنطقی است باید حدود 9 هزار و 500 تومان شود نه اینکه به مرز ۱۲۰۰۰ تومان برسد! وزارتخانه هم به این موضوع معترض است این نیاز به تعامل اتحادیه مرغداران، مرغداران و زنجیره‌های تولید دارد، قیمت منطقی مرغ با توجه به قیمت دان وارد شده ۶۵۰۰ تمام شده، ما که دان آزاد نداریم، اصلا دان آزاد معنایی ندارد،  همه کسانی که وارد کننده دان یا اقلام خوراکی دام و طیور هستند کلاً با ارز دولتی نهاده های دام و طیور را وارد کرده اند و الان هم باید با توجه به همان نرخ، قیمت گذاری کنند.
 
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با شاره به مصوبه اعلام و ابلاغ شده مبنی بر عرضه کنجاله سویا با قیمت حداکثری ۲ هزار و ۲۰۰ تومان  و ذرت حداکثر ۱۱۰۰ تومان گفت: پیشنهاد این است اتحادیه مرغداران که نسبت به افزایش بی دلیل نهاده ها گلایه مند هستند اگر شکایتی دارند باید مطرح کنند تا بررسی و پرونده سازی کنیم، کسی حق ندارد نهاده را در بندر بیش از ۲۲۰۰ و در کارخانجات روغن کشی هم با قیمت۲۳۰۰بفروشد.
 
مشکور زاده ادامه داد: بنابراین دلیلی بر گرانفروشی نیست و کسانی با قیمت ۲۶۰۰ اقدام به فروش نهاده می کنند دلال هستند و مرغداران هم بعضا از دلالان خرید می‌کنند اما شکایتی را مکتوب مطرح نمی‌کنند فقط در جلسات استانی اظهار می‌کنند که گران خریدند.
 
 وی با بیان این که وزیر جهاد کشاورزی دستور صریح  مبنی بر کنترل نهادها از مبدا تا مصرف کننده نهایی صورت بگیرد، با اشاره به ۱۹۲ مرغدار که ۳ میلیون و ۳۲۰هزار جوجه‌ریزی داشتند، تصریح کرد: اگر هر مرغدار، نهاده را با قیمت بیش از ۲۲۰۰تومان خریداری کرده، موظف است به جهاد کشاورزی اعلام کند ،خود مرغداران ورود نمی‌کنند از طرفی هم انتظار دارند که مشکل حل شود. درست است قیمت برای فروش مرغ، شیرین شده اما این افزایش هم یک حدی دارد که متاسفانه از آستانه این قیمت گذشته است.
 
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: خوزستان در بحث قیمت مرغ زنده پنجمین استان  و در بحث مرغ کشتار روز، رتبه هشتم را از نظرگرانی قیمت در سطح کشور دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار