اواخر ‌سال ٩٢، CBC نیوز گزارش داد که پلیس کانادا در ٢٢ ژانویه ٢٠١٤، سرباز سنگی را در بازرسی از خانه یک جوان کانادایی به اسم «سایمون متک» در استان کبک این کشور پیدا کرده، اما به دلایل امنیتی خبر کشف را با تاخیر اعلام کرده است. مرد ٣٢ ساله البته گفته بود که از دزدی‌بودن این اثر خبر نداشته و آن را به قیمت ١٤٠٠ دلار از دوستش خریده است؛ «هنرمند گرسنه و مفلوکی که برای حمایت از فرزندش به پول احتیاج داشته.» متک، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هم گفته بود که سرباز هخامنشی را سال‌ها در کتابخانه‌اش نگهداری می‌کرده است.
کد خبر: ۶۳۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از شهروند: سرباز هخامنشی را ٨٢‌سال پیش از موطنش دور کردند. او بر تکه سنگ سختی در پلکان تخت جمشید تراشیده شده بود؛ با موها و ریش مجعد، حلقه‌ای بر گوش و نیزه‌ای در دست. سرباز را که در ردیف گارد جاویدان ایستاده بود، دزدیدند و دست آخر به موزه هنرهای زیبای مونترال سپردند، اما سرنوشت برای او باز هم تکرار شد؛ هفت‌سال پیش دوباره این سرباز سنگی را دزدیدند تا بعدها پایش به حراجی‌هایی دورتر از سرزمینش باز شود و اینطور قیمت بخورد: «یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار»

اما ورق برگشت و نگذاشتند سرباز هخامنشی در حراجی نیویورک به فروش برسد و دست نااهلان بیفتد. ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) قاضی دادگاه عالی نیویورک حکم داد که این نقش برجسته که قدمتش به ۵۰۰‌سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، به ایران برگردد.
نیویورک تایمز اینطور گزارش داده که این نقش برجسته ۲۵۰۰ساله باستانی در ماه اکتبر و درحالی‌که در یک نمایشگاه هنری در نیویورک به فروش گذاشته شده بود، از سوی دفتر دادستان منطقه منهتن نیویورک مصادره شد. بازرسان این پرونده گفته‌اند که این نقش‌ سنگی که ۱.۲‌میلیون دلار ارزش دارد و در اختیار دو فرد ساکن لندن بوده است، سال ۱۹۳۶ (١٣٥٥) از تهران به سرقت رفته‌ و دوباره سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای مونترال که چند دهه پیش به آن اعطا شده بود، دزدیده شده است.
اواخر ‌سال ٩٢، CBC نیوز گزارش داد که پلیس کانادا سه‌سال بعد از وقوع این دزدی در موزه هنرهای زیبای مونترال، درست در ٢٢ ژانویه ٢٠١٤، سرباز سنگی را در بازرسی از خانه یک جوان کانادایی به اسم «سایمون متک» در استان کبک این کشور پیدا کرده، اما به دلایل امنیتی خبر کشف را با تاخیر اعلام کرده است. مرد ٣٢ ساله البته گفته بود که از دزدی‌بودن این اثر خبر نداشته و آن را به قیمت ١٤٠٠ دلار از دوستش خریده است؛ «هنرمند گرسنه و مفلوکی که برای حمایت از فرزندش به پول احتیاج داشته.» متک، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هم گفته بود که سرباز هخامنشی را سال‌ها در کتابخانه‌اش نگهداری می‌کرده است.
بعد از انتشار خبر پیدا شدن سرباز مسروقه، کارشناس سازمان میراث فرهنگی کشور گفته بود: «تصویر منتشرشده در سایت‌های خبری مربوط به نقش‌برجسته مشابه سر سرباز هخامنشی است که چند ‌سال پیش، در یک حراجی در انگلیس به فروش رفت.» نقش برجسته سنگی یک‌سال پیش هم از یک نمایشگاه هنری اروپا در نیویورک سردرآورده بود. این سرباز ٢٥٠٠ ساله از تخت جمشید، به لندن و کانادا سفر کرده و بعد از رفتن به اتاق یک جوان کانادایی، دست آخر در یک حراج آثار هنری پیدا شد. دو روز پیش اما دادستان منهتن در دادگاه با استناد به این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند اثری مسروقه را به فروش برساند، حکم به استرداد آن داد.
سرباز هخامنشی در این مدت سفر دور و درازی داشت، سفری به قدر ٨٢‌سال و البته بعد از تحمل حمله اسکندر مقدونی به تخت‌جمشید. این نقش برجسته ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متری، یکی از سربازان حکاکی‌شده در ساختمان اصلی محوطه باستانی تخت‌جمشید است که عمر آن به نخستین امپراتوری ایران می‌رسد و امروز بازمانده‌های آن در استان فارس، یکی از آثار تاریخی جهانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار