شهرستان فراشبند که به پایتخت چهارطاقی‌های ایران معروف است، گنبدهای نمکی بی‌نظیری دارد که از نظر گردشگری به ویژه گردشگری درمانی با اهمیت است اما این ظرفیت دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۶۲۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 04 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:زمانی که صحبت از جاذبه‌های گردشگری استان فارس می‌شود ذهن‌ها بی‌اختیار به سمت آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نظیر جنگل و آبشار می‌رود اما در دل شهرستان‌های جنوبی استان فارس جاذبه‌ای وجود دارد که هرچند دیده نمی‌شود اما ویژگی‌های منحصر به فردی از لحاظ درمانی و درآمدزایی دارند، سخن از گنبدهای نمکی است.

"گنبدهای نمکی فراشبند" ظرفیتی که دیده نمی‌شود

شهرستان فراشبند که به پایتخت چهارطاقی‌های ایران معروف است، گنبدهای نمکی بکر و دست نخورده‌ای دارد که ظرفیت بی‌نظیری از نظر گردشگری به‌ویژه گردشگری درمانی دارد اما تاکنون این ظرفیت نه‌ تنها دیده نشده بلکه به‌ بهانه عمران و راه‌سازی بخشی از این گنبدهای نمکی از بین رفته است.

خبرگزاری تسنیم آذرماه 95 گزارشی از این ظرفیت در شهرستان فراشبند منتشر کرد اما پس از گذشت تقریبا 2 سال هنوز اقدامی برای ساماندهی یا استفاده از این ظرفیت نشده است. 

روح الله مزارعی، سرپرست فرمانداری فراشبند با بیان اینکه هیچ اقدامی برای بهره‌برداری از این ظرفیت انجام نشده است، شرط بهره‌برداری را ورود سرمایه‌گذار می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که سرمایه‌گذاری ورود نکند نمی‌توان در این زمینه اقدامی انجام داد.

به گفته وی بخش دولتی در شرایط کنونی تنها می‌تواند تسهیل‌گر باشد نه مجری به همین دلیل برای کسانی که بخواهند در این زمینه ورود کنند با توجه به قرارگیری یکی از گنبدها در منطقه خوراب این شهرستان، تسهیلات اشتغال روستایی با سود 4 درصد در نظر گرفته شده است.

براساس گفته‌های مزارعی 2 گنبد دیگر این شهرستان در نزدیکی کارخانه کربنات سدیم قرار دارد که ماده اولیه آن نمک و آب نمک است که این کارخانه در نظر دارد که از این گنبدهای نمکی استفاده کند اما تاکنون موفق نشده مجوز را از منابع طبیعی دریافت کند.

 فرماندار سابق فراشبند از ثبتی بودن 3 گنبد این شهرستان سخن گفته اما مزارعی نسبت به این موضوع اعلام بی‌اطلاعی می‌کند اما تاکید دارد که کارخانه کربنات سدیم هنوز از گنبدها استفاده نکرده است.

پایتخت چهارطاقی‌های ایران بدون اداره میراث فرهنگی

وجود چشمه‌های آب گرم در شهرستان فراشبند ظرفیت دیگری در بخش گردشگری است که این موضوع نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته است. سرپرست فرمانداری فراشبند می‌گوید: یک چشمه آب گرم در منطقه خوراب و یک چشمه آب گرم در بخش نوجین قرار دارد که تنها در بخش نوجین سرمایه‌گذاری ورود کرده اما هنوز موفق نشده برخی از مشکلات مربوط به زمین را حل کند.

وی از توسعه فعالیت در زمینه گردشگری عشایری به عنوان نقطه قوت در این صنعت در فراشبند یاد می‌کند که هم سرمایه‌گذار ورود کرده و هم روند توسعه‌ای دارد. فراشبند به واسطه داشتن چهارطاقی‌هایی از زمان ساسانیان به پایتخت چهارطاقی‌های ایران معروف است و به گفته مزارعی تاکنون اعتباراتی از محل 3 درصد نفت و گاز برای مرمت آنها در نظر گرفته شده است.

براساس مصاحبه‌هایی که  با فرماندار سابق این شهرستان انجام شده  تقریبا سالیانه 50 میلیون تومان برای مرمت این بناها اختصاص یافته است. سرپرست فرمانداری فراشبند از قابلیت واگذاری چهارطاقی در مسیر جاده پالایشگاه خبر می‌دهد تا بهره‌برداری بیشتر و بهتری از این ظرفیت شود.

وی ضعف میراث فرهنگی در شهرستان را دلیل عقب‌گرد در این حوزه می‌داند و می‌گوید: میراث فرهنگی این شهرستان به صورت نمایندگی و مدتی است بدون سرپرست اداره می‌شود.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در 5 تیرماه امسال از تبدیل 8 نمایندگی‌ میراث فرهنگی در شهرستان‌های فارس به اداره خبر داده است. وی در دیدار با امام جمعه شیراز نیز اذعان کرده که از 29 شهرستان استان 4 شهرستان دارای اداره هستند و مابقی به صورت نمایندگی اداره می‌شوند.

8 دفتر نمایندگی در شهرستان‌های فارس شامل ممسنی، فسا، خرم بید، جهرم، سپیدان، داراب، آباده و شیراز به اداره ارتقا می‌یابند اما نام پایتخت چهارطاقی‌ها از قلم افتاده و باید باز هم به صورت نمایندگی اداره شود.

توجه به صنعت گردشگری به ویژه گنبدهای نمکی شهرستان فراشبند می‌تواند نقش مهمی در گردشگری استان فارس داشته باشد به ویژه اینکه به گفته اغلب کارشناسان زمین‌شناسی اهمیت این گنبدها در توریسم درمانی و درآمدزایی به اندازه‌ای است که حتی برخی از کشورها مانند آلمان، ایتالیا، مجارستان، لهستان و اتریش با وجود اینکه فاقد گنبدهای نمکی هستند با وارد کردن مقادیر فراوان نمک اقدام به ساخت اتاقک‌ها و غارهای مصنوعی نمکی کرده و از این طریق با رونق صنعت گردشگری و توریسم درمانی منابع فراوانی به دست می‌آورند.

در صورتی که استان فارس در شهرهایی نظیر فراشبند و لار دارای گنبدهای نمکی هستند که علاوه بر خاصیت درمانی به واسطه شکل و رنگ نیز می‌تواند جاذب گردشگر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار