حمایت از کالای ایرانی و ممنوعیت استفاده از کالا‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی از مصوبات هیئت دولت است، اما با این وجود برخی نهاد و سازمان‌های دولتی و فرهنگی با پشت گوش انداختن این دستور اقدام به استفاده از میوه‌های خارجی در جلسات خود می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 27 June 2018
حمایت از کالای ایرانی و ممنوعیت استفاده از کالا‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی از مصوبات هیئت دولت است، اما با این وجود برخی نهاد و سازمان‌های دولتی و فرهنگی با پشت گوش انداختن این دستور اقدام به استفاده از میوه‌های خارجی در جلسات خود می‌کنند.

به گزارش تسنیم، ابتدای امسال بود که مقام معظم رهبری ضمن اعلام شعار سال بر استفاده از کالای ایرانی و حمایت از کالا‌های تولید داخل تأکید کردند.

هیئت وزیران هم در جلسه مورخ ۵ فروردین ۹۷، خرید کالا‌های خارجی که مشابه داخلی دارند را برای همه دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کرد؛ که شامل همه دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی دولتی و غیردولتی و همه طرف‌های معامله آن‌ها اعم از پیمانکاران و فروشندگان داخلی و خارجی می‌شود.

از طرف دیگر استاندار همدان در نخستین جلسه سال ۹۷ شورای برنامه‌ریزی استان همدان که با حضور مدیران همه دستگاه‌ها برگزار شد با مشاهده استفاده از میوه وارداتی برای پذیرایی از حاضران در جلسه، این موضوع را تذکر داد و اعلام کرد از این پس باید از میوه‌هایی در اداره‌ها استفاده شود که تولید داخل است.

این تأکیدات در حالی است که با وجود گذشت سه ماه از سال و ۲ ماه از تذکر استاندار به مدیران باز هم استفاده از میوه‌های لوکس خارجی مانند "موز" در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی و حتی نهاد‌های فرهنگی همدان رایج است.

استفاده از میوه خارجی در جلسات اداری در حالی است که این میوه در بازار همدان کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان و حتی بیشتر به فروش رسیده و در مقایسه با برخی میوه‌های نوبرانه از قیمت بیشتری برخوردار است.

از طرف دیگر وزن بالای این میوه موجب می‌شود تا از نظر اقتصادی، صرفه کمتری داشته و هزینه بیشتری برای خریدار به دنبال داشته باشد.

استفاده از موز در پذیرایی ادارات در حالی است که میوه‌های تولید داخل با قیمت پایین‌تر از میوه‌های خارجی در بازار به مقدار فراوان وجود دارد.

قیمت موز با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان با بیان اینکه قیمت انواع میوه در سطح بازار نسبت به هفته گذشته کاهش یافته، گفت: میوه‌های تولید داخل مانند شلیل، هلو، زردآلو و خیار با قیمت مناسب به مقدار فراوان در بازار همدان وجود دارد.

رضا البرزی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: میوه‌هایی، چون "موز" و "انبه" هم وارداتی بوده و از آمریکای جنوبی و فیلیپین وارد کشور می‌شود و قیمت آن وابسته به نرخ دلار است.

وی با بیان اینکه موز در سیستان و بلوچستان هم کاشت می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر تولید آن محدود بوده و تنها کفاف مصرف همان استان را می‌دهد و موز‌های موجود در بازار استان همدان کاملاً وارداتی است.

استفاده از میوه خارجی در جلسات اداری ممنوع است

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار همدان هم با بیان اینکه ابتدای سال دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کالا‌های خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، به اداره‌ها ابلاغ شده، گفت: همه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت موظف به رعایت این مهم هستند.

رضا قیاسی با اشاره به روش‌های بررسی مقدار عملکرد دستگاه‌های دولتی به این دستور بیان کرد: به کمک ذی‌حسابی و دیوان محاسبات می‌توان این موضوع را پیگیری کرد، زیرا به ذی‌حساب‌ها اعلام شده که هنگام تنظیم سند از تأیید برگه خرید‌هایی که مربوط به خرید کالای خارجی مشابه داخلی است، خودداری کنند.

وی افزود: در مراحل بعدی دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی در بدنه حاکمیت وظیفه پیگیری و نظارت بر اجرای این مصوبه هیئت دولت را بر عهده‌دارند و اداره کل بازرسی استانداری همدان به نوبه خود اقداماتی را انجام می‌دهد.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار همدان اعلام کرد: این ممنوعیت شامل همه اقلام مورد نیاز اداره‌ها شامل لوازم‌التحریر، تجهیزات اداری که مشابه ایرانی دارند، ملزومات اداری مانند میز و صندلی، خودرو، کولر، یخچال، مصالح ساختمانی و حتی پذیرایی جلسات می‌شود.

قیاسی با بیان اینکه استفاده از میوه خارجی مانند موز در جلسات، همایش‌ها و برنامه‌های اداری ممنوع است، تصریح کرد: مدیران اداره‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها باید این موضوع را رعایت کنند.

به گزارش تسنیم، هرچند مشابه ایرانی موز به مقدار فراوان در داخل کشور وجود ندارد، اما انواع میوه‌های رنگارنگ و با کیفیت بالا که دسترنج کشاورزان و کارگران ایرانی است به اندازه موردنیاز در بازار عرضه می‌شود.

با این حال معلوم نیست که چرا برخی اداره‌ها و حتی نهاد‌های فرهنگی و انقلابی با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب و حتی صدور بخشنامه اداری، اصرار بر تکرار اشتباهات گذشته و استفاده از میوه‌هایی دارند که نبودشان نه‌تن‌ها در جلسات که در چرخه زندگی هم خللی ایجاد نمی‌کند.

از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه و لزوم صرفه‌جویی بهتر است در پذیرایی از افرادی که بنا بر وظیفه کاری در جلسات اداری حاضر می‌شوند، چه مدیر، چه خبرنگار و چه شرکت‌کنندگان در همایش‌ها و برنامه‌های گسترده، نهایت سادگی را به خرج داده و به جای بشقاب‌های رنگارنگ، تنها یک نوع خوراکی برای تغییر ذائقه استفاده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار