مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ورودی آب از رودخانه جراحی به تالاب شادگان به صفر رسیده گفت: هم اکنون فقط مقداری زهکش نیشکر و پساب واحدهای پرورش ماهی وارد تالاب شادگان می شود.
کد خبر: ۶۱۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 16 June 2018

احمدرضا لاهیجان زاده در کارگروه مخاطرات محیط زیست در اداره کل مدیریت بحران خوزستان توضیح داد: براساس تصاویر هوایی که 2 روز پیش از تالاب شادگان تصویر برداری شده، وضعیت تالاب شادگان خوب نیست و نیمه جنوبی آن در حال خشک شدن است.

وی ادامه داد: از طریق زهکش نیشکر نزدیک به 20 مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان می شد که هم اکنون با توجه به اینکه صیادان برخی دریچه ها را مسدود کرده اند این میزان آب با ای سی 6 هزار و 500 میکروموس به جای ورود به تالاب به دریا وارد می شود.

لاهیجان زاده با اشاره به انجام کار در سه جبهه برای احیای تالاب شادگان توضیح داد: پروژه تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کارون به تالاب شادگان بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است که با سرعت در حال انجام است؛ ایستگاه پمپاژ نیز تا آخر شهریور تحویل داده می شود و ادامه اتصال کانال زهکش نیشکر به تالاب شادگان تا آخر هفته اجرایی می شود؛ علاوه بر این موارد شرکت توزیع برق خورستان انتقال برق به ایستگاه پمپاژ را باید سریعتر انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه با انجام این اقدامات برای تالاب شادگان حدود 20 هزار هکتار از کانون های گردو غبار خوزستان زیر آب می‌رود ادامه داد: اگر کارهای برنامه ریزی شده برای تالاب شادگان همزمان با هم جلو بروند از آبان امسال پنج مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان می رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه حدود 80 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده و تاثیر بارندگی فروردین و اردیبهشت در آن مشهود است توضیح داد: با اقداماتی که در این تالاب انجام شده هم اکنون وضعیت خوبی دارد به طوری که جوجه آوری پرندگان را شاهد بوده ایم و می توان گفت پس از 15 سال گونه‌هایی کمیاب از پرندگان در این تالاب مشاهده شده است.وی با بیان اینکه امسال 320 پروانه صید برای صیادان تالاب هور العظیم صادر شده گفت: صیادان منطقه در سه سال گذشته حتی یک مجوز صید نداشتند.

لاهیجان زاده در ادامه بیان کرد:مخازن آبی خوزستان هم اکنون 11.2 میلیارد مترمکعب نسبت به پارسال کمتر ذخیره آبی دارند و میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در هفته گذشته به 102 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و ای سی رودخانه کارون در 2 روز گذشته به 16 هزار میکروموس و در برخی نقاط به 20 هزار میکروموس رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت خرید خرید دستگاه های سنجش آلودگی هوا بیان کرد: اعتبار خرید این دستگاه ها تامین شد اما با توجه به وضعیت تحریم ها شرکت های مورد نظر عقب نشینی کردند و کشورهای اروپایی دیگر دستگاه سنجش آلودگی هوا به ایران ارایه نمی دهند و هم اکنون تنها یک شرکت برای خرید این دستگاه آماده همکاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: قرارداد مطالعات تعیین حق‌آبه تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، بامدژ، میانگران، بندون و شیمار با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شده است. سازمان آب و برق نیز باید طبق برنامه ششم نسبت به تامین حق‌آبه و چگونگی تامین حق‌آبه اقدام کند.

 نهال‌های کاشته شده در کانون های گرد و غبار آب می‌خواهند

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: نهال هایی که در کانون های گرد و غبار کاشته شده اند نیاز به نگهداری و تامین آب دارند اما هم اکنون آب را قطع کرده اند.

احمد رییس‌ زاده با اشاره به گرمای هوا و کاهش میزان دبی آب رودخانه کارون بیان کرد: نگران تامین نشدن آب نهال ها و هدر رفتن زحماتمان هستیم چرا که آن نهال‌کاری آبروی دولت و خوزستان است.

وی افزود: بدون آب نمی توان نهالکاری کار کرد و کارهایی که در خصوص مقابله با گرد وغبار در حال انجام است کار بدون مطالعه و مقطعی است به طوری که مطالعات نسبت به اجرا در این زمینه عقب است یعنی نخست وارد فاز اجرایی شده ایم و بعد قرار است مطالعه می‌کنیم.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه برای حفاظت و نگهداری از عرصه های نهالکاری یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار لازم است توضیح داد: برای 17 پروژه پیش‌بینی شده چهار هزار و 530 میلیارد ریال اعتبار لازم است و این اعتبار برای اینکه کانون های گرد و غبار جنوب شرق اهواز کنترل شود ضرورت دارد.

وی با بیان این که پارسال منابع طبیعی خوزستان 3.5 میلیون نهال تولید کرد و امسال نیز قرار است 6 ملیون نهال تولید کند گفت: از سال 96 تاکنون 15 هزار هکتار نهال‌کاری در جنوب شرق اهواز، 2 هزار و 50 هکتار مالچ‌پاشی و 10 هزار و 500 هکتار مدیریت چرا و هفت هزار هکتار آب ‌اندازی هور منصوریه انجام شده است.وی بیان کرد: کانال ‌های 47 کیلومتری برای انتقال آب به کانون های گرد و غبار و نهال ‌کاری شده احداث شده اما در برخی بخش‌ها معارض وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: گرد و غبار ، تالاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار