آیا سخنان رییس جمهور نشان از پایان ماراتن هسته ای دارد؟
مهدی مکارمی
کد خبر: ۶۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ 13 July 2015
از ابتدای مذاکرات هسته ای بویژه در دو سال گذشته، نقش رسانه ها را در روند مذاکرات نمی توان نادیده گرفت.

شب گذشته رییس جمهور کشورمان سخنانی را بیان کرد که بخوبی نقش دیپلماسی رسانه ای در لحظات حساس را به تصویر می کشد.

سخنان رییس جمهور برای دیپلماتها پیامی متفاوت از ظاهر سخنان او دارد.

 ابراز خوشحالی ایشان از عمل به وعده ای که به مردم داده بود حتی اگر درهمین گام های پایانی هم مذاکرات به نتیجه نرسد در واقع این پیام را به طرف های مذاکره و دیپلماتها آنهم در این لحظه های مهم می دهد که تصور نکنید ایران آماده شکست مذاکرات نیست بلکه دولت در این مرحله و لو بدون کسب نتیجه نهایی به وعده ای که به مردم داده عمل و همه تلاش خود را کرده است. این سخنان این تاثیر را در این ساعت های مهم مذاکرات دارد که طرف های مذاکره، مقاومت ها و ایستادگی ایران بر سر خطوط قرمز خود را یک ژست سیاسی یا تست کردن حریف نبینند. 

در واقع ممکن است طرف های مذاکره ایران اشتباه محاسباتی کنند که به نتیجه رسیدن مذاکرات برای دولت روحانی حکم مرگ و زندگی را دارد ولی روحانی با سخنان دیشب این را به دنیا اعلام کرد که بین دولت او و مردمش چنان اعتمادی وجود دارد که اگر نتیجه نهایی حاصل نشود مردم قدر تلاش های دلسوزانه دولت را خواهند دانست. از طرفی و لو با به نتیجه نرسیدن مذاکرات هم داربست های تحریم ها فرو پاشیده شده است.

ازاین رو نباید ساده انگارانه تصور کرد سخنان روحانی یا تعارف سیاسی بوده و یا از روی احساسات و انتظار برای اعلام جشن توافق هسته ای.خیر. روحانی یک دیپلمات است و اینک خوب می داند در مقام رییس جمهور چه بگوید که در وین بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد.

اعلام آمادگی دولت برای حمایت از جشن های خودجوش هسته ای بیش از آنکه نشان دهنده نزدیک شدن به توافق باشد نشانه ی عزم دولت برای پایان ماراتن هسته ای است یعنی دولت چنان عزمی دراین دوسال داشته که اینک اگر زیاده خواهی و بی صداقتی طرف مقابل نباشد دولت ثابت نموده همه آنچه برای روی دادن یک توافق باعزت لازم بوده را انجام داده است.

حالا با دیپلماسی رسانه ای خوب دولت و وزیرامورخارجه و حالا رییس جمهور همگان می دانند توپ توافق در زمین یک نفر است؛ باراک اوباما.

 اوباما اینک باید تصمیم سخت را بگیرد تصمیمی که مذاکرات را معطل کرده و خوف و رجای این روزهای وین بخاطر آن است. تصمیمی که دیپلماسی رسانه بر آن بی تاثیر نخواهد بود. اوباما قطعا آماده شکست این مذاکرات نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار