نماینده آبادان در مجلس :
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت :F‏FAT زمينه ساز تحريم های جديد خواهد بود و پيوستن به FATF در تضاد با منافع ملی است
کد خبر: ۶۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 01 June 2018

عامر کعبی در خصوص پیوستن ایران به FATF ، اظهار کرد: همکاری ایران با FATF موجب بهبودی در روابط بانکی نشده است و ارائه اطلاعات مبادلات بانکی در قالب FATF زمینه‌ساز تحریم‌های جدید خواهد بود.

وی افزود: در مورد تروریسم و مصادیق آن اختلافات جدی با FATF داریم و حتی اگر حق شرطی هم داشته باشیم هیچ سودی برای ما نخواهد داشت چرا که این نهادها به عنوان ابزار فشار از سوی برخی کشورهای خارجی نظیر آمریکا، به دنبال تحمیل تعهداتی هستند که در تضاد با منافع ملی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس بیان کرد: FATF پیش شرط و یا ضرورت برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد. توافق ایران با FATF منافع ملی کشور و صیانت از حوزه های پولی و امنیتی را با مشکل مواجه می‌کند و باید در این خصوص چهارچوب‌ها و الزامات دولت در هرگونه توافق بین المللی در مجلس شورای اسلامی مصوب شود.

وی افزود: قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در کشور وجود دارد و اکنون مسئله دسترسی کشورهای خارجی به جزئیات اطلاعات پولی مالیات‌ها، کاهش شبهه‌ها در مورد تأمین مالی تروریسم و تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در دست بررسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق معاهده برجام، بانک‌های خارجی می‌توانند با ایران همکاری کنند ولی اگر بعدها مشخص شد که ایران از این معادلات برای کمک به نهادهای تحریمی استفاده کرد بانک ها جریمه می شوند. استمرار توافق با FATF آسیب های جدی به مسائل امنیتی و اقتصادی خواهد داشت و تضمینی از سوی گروه FATF برای تامین منافع ملی کشور در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به علل اصلی تحریم های بانکی و پولی، گفت: با توجه به مشکلات مالی و بانکی در اروپا و تجربه جریمه‌های سنگین برای برخی بانک‌های اروپایی و خطر بازگشت پذیری و افزایش تحریم‌ها فضایی ایجاد شده تا بانک‌های بین المللی ریسک تعامل مالی با ایران را نپذیرند و این موضوع ارتباط چندانی با FATF ندارد و باید علل اصلی آن بررسی شود.

وی از مخالفت در پیوستن ایران به FATF خبر داد و افزود: به زودی گزارش کارشناسی خود را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهیم کرد. در این خصوص منافع ملی کشور مطرح است و اعتقاد داریم که پیوستن به FATF زمینه ساز تحریم های جدید خواهد بود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار