استاندار خوزستان از طرح پايلوت استفاده از زهاب نيشكر برای كشاورزی در خوزستان بازدید کرد.
کد خبر: ۶۰۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹ 03 May 2018

 

بازدید استاندار خوزستان از طرح پايلوت استفاده از زهاب نيشكر برای كشاورزی

محمود شميلي عصر امروز ١٣ ارديبهشت ماه در حاشيه بازديد استاندار خوزستان از طرح پايلوت استفاده از زهاب نيشكر برای كشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی با بهره گيری از زهاب نيشكر برای كشاورزی، اين تهديد را به يك فرصت برای استان تبديل كرده است.

وی افزود: شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی يكی از شركت های پيشرو در حوزه صنعت و كشاورزی در كشور است كه در راستای حفظ و بهره وری بهينه از منابع آبی، اقدامات جديدی را آغاز كرده است.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با اشاره به طرح پايلوت استفاده از زهاب نيشكر برای آبياری كشت هايی نظير گندم، جو، پنبه، نخيلات و پرورش ماهی به عنوان يكی از اين فعاليت ها تصريح كرد: استاندار خوزستان نيز امروز با تمام مشغله هايي كه داشتند با حضور در كشت و صنعت ميرزا كوچك خان كه محل اجرای اين طرح است، از نزديك در جريان جزييات فرآيند انجام اين طرح پايلوت قرار گرفت.

شميلي عنوان كرد: زمانی زهاب نيشكر برای محيط زيست يك معضل به شمار می آمد اما خوشبختانه با همتی كه در مجموعه توسعه نيشكر وجود دارد، ما توانستيم اين تهديد زيست محيطی را به يك فرصت برای استان تبديل و از آن محصولات مختلف كشاورزی برای استان توليد كنيم.

مديرعامل توسعه نيشكر و صنايع جانبی گفت: در استان خوزستان بيش از٥٠ درصد توليدات كشاورزی توسط توسعه نيشكر توليد مي شود و ما در پروژه شورورزی يا استفاده مجدد از زهاب، اين قول را به مردم استان خوزستان مي دهيم كه بتوانيم بيش از یک ميليون تن به ميزان توليدات مجموعه توسعه نيشكر و كشاورزی استان اضافه كنيم.

شميلي افزود: ميزان زهاب نيشكر در حدی است كه بتوان پروژه احیای ٣٥ هزار هكتار از کانون های ریزگرد كه مورد حمايت و توجه استاندار خوزستان نيز هست، را به واسطه آن آبياری و احیا کنیم.

وی اظهار کرد: در اين ٣٥ هزار هكتار كه فازبندی شده است، در فاز اول گياهانی زراعی كشت می شوند. اين گياهان شامل دو بخش هستند. بخش اول گياهاني هستند كه از آنها علوفه توليد مي شود و بخش گياهاني را شامل مي شود، كه بذر توليد مي كنند.

شميلي تصريح كرد: در فاز دوم، از زهاب نیشکر برای آبياری كشت گياهانی انجام می شود كه نسبت به شوری، از تحمل بالاتری برخوردار هستند. از جمله گياه ساليكورنيا كه به صورت دوگانه از آن برای توليد علوفه و بذر استفاده می شود و دارای ارزش افزوده فوق العاده ای است.

مديرعامل توسعه نيشكر و صنايع جانبي ادامه داد: در فاز سوم نيز از زهاب نیشکر برای پرورش گياهان مقاوم به شوری برای توليد چوب استفاده می شود كه در اين حوزه سه گياه را به عنوان هدف انتخاب كرده ايم كه معروفترين آنها گياه حرا است.

وی همچنين با تبيين برنامه های ديگری كه در شركت توسعه نيشكر برای استفاده از زهاب تدوين شده است، گفت: شيرين كردن زهاب و توسعه گلخانه ها نيز از ديگر برنامه های توسعه نيشكر و صنايع جانبی است.

شميلي با بیان اینکه زهاب نیشکر يك سرمايه برای خوزستان است، عنوان کرد: در آينده صنايعي ايجاد خواهند شد كه ضمن استحصال نمك از زهاب، سبب ايجاد رونق اشتغال و اقتصاد در خوزستان می شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار