شهردار اهواز:
شهردار اهواز گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد زباله اهواز دفن می‌شود و در چشم انداز شهرداری در زمینه پسماند، باید این میزان به حداکثر25 درصد برسد.
کد خبر: ۵۹۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 29 April 2018

منصور کتانباف در کارگاه آموزشی مدیریت یکپارچه و بهینه پسماند در تبیین وضعیت موجود ساماندهی پسماند در شهر، اظهار کرد: اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زباله اهواز دفن می شود و نهایتاً 30 درصد به چرخه بازیافت باز می‌گردد.

وی افزود: در اهواز حدود 20 هزار نفر زباله گرد داریم که پسماندهای خشک را جمع‌آوری و به حدود 135 مرکز می‌فروشند. از آنجایی که اینها غیر رسمی و ساماندهی نشده‌اند، خود اسباب آلودگی محیط زیست شهری را فراهم می کنند.

کتانباف عنوان کرد: چشم انداز شهرداری اهواز در این دوره، علاوه بر ساماندهی و نظارت بر کار این مشاغل، جداسازی 30 درصد زباله خشک، تولید 45 درصد کمپوست و در نهایت دفن حداکثر 25 درصد است.

وی با آسیب شناسی اقدامات موجود در سطح کشور در زمینه پسماند بیان کرد: زمانی در تهران، از چند کیلومتری سایت دفن زباله به دلیل بوی بد، امکان تردد نبود در حالیکه اکنون در پیرامون آن سایت، زندگی روزمره بدون ایجاد مشکل از جانب این سایت وجود دارد.

شهردار اهواز گفت:‌ مشکل عمومی در حوزه پسماند در سطح کشور این است که صرفاً یک تکنولوژی بدون داشتن نگاه علمی و صرفاً براساس نگاه مدیریتی خریداری می شود، در واقع ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی نمی شود. باید کارشناسی کرد چه امکانی در برخی کشورهای پیشرفته پیش آمده که سیستم زباله سوزی را حذف کرده اند.

وی افزود: باید تا می توان ظرفیت، سعه صدر و ارزش افزوده ایجاد کرد که بخش خصوصی پای کار بیاید و زیرساخت های لازم را ایجاد کند.

کتانباف در تبیین مشکلات موجود در حوزه ی فرهنگ پسماند، گفت: یکی از مشکلات ما کم توجهی به آموزه های دینی و ملی است. رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل در تشریح سبک زندگی ایرانی-اسلامی چندین سرفصل را اعلام کردند که یکی از آنها لزوم توجه مردم به موضوع پسماند است. اگر در کشورهای توسعه یافته، موفقیت‌های متعددی در این زمینه ایجاد شده ناشی از همین اصلاح سبک زندگی است. اگر سبک زندگی ما به سمت آموزه های دینی-ملی حرکت کند، بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

وی ادامه داد: اگر سبک زندگی خود را اصلاح کنیم، خود را موظف به رعایت فرهنگ شهروندی می دانیم و خود را متعهد به تفکیک زباله ها از مبدا می‌دانیم و با توجه به اینکه فقط در این زمینه 110 میلیارد تومان هزینه می کنیم در صورت تفکیک زباله از مبدأ حداقل 33 میلیارد تومان در هزینه‌های پسماند صرفه جویی می‌کنیم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار