امروزه و بر اساس آخرین مطالعات محققین اثبات شده که برخی از عوامل تهدید در ابنیه تاریخی به صورت نامرئی و در دراز مدت بنیان و ساختار این بناها را مورد هدف قرار میدهند.
کد خبر: ۵۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 07 July 2015

به گزارش تابناک یزد به نقل از نارین نیوز، چند شب پیش ورود چند دستگاه اتومبیل به مجموعه تاریخی شاه عباسی میبد، اعتراض برخی دوستداران میراث کهن را برانگیخت.

هر چند رییس اداره میراث فرهنگی میبد در واکنش به این موضوع، از اخطار کتبی به مدیر رستوران این مجموعه خبر داد و گفت: با عوامل این کار برخورد قانونی صورت می گیرد؛ اما گویا حکایت بی توجهی به بناهای تاریخی و محافظت از آنها در برابر آلودگی های صوتی و ارتعاشات مخرب تمامی ندارد.

تردیدی نیست که تردّد خودروها در مناطق تاریخی و درپی آن، لرزش های ناشی از حرکت وسائط نقلیه سنگین زنگ خطری برای ساختمانهای تاریخی است و آلودگی هوا و ایجاد شدن گازهای CO و CO2 سبب می‌شود که باران اسیدی بر نماهای آجری این ساختمان ها تأثیر بگذارد و بناهای تاریخی به مرور آسیب ببینند.

شاه عباسی میبد (2)

در برخی کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی، به بناهای تاریخی احترام زیادی گذاشته حضور و عبور وسایل نقلیه به‌طور کامل از نزدیکی بناهای ارزشمند ممنوع می باشد.

در کشور ما نیز سال گذشته عبور خودروها در میدان نقش جهان اصفهان ممنوع شد.

این گزارش در حالی است که۲۲ بهمن سال گذشته نیز به منظور نورافشانی، انفجارات متعددی که ارتعاشات صوتی زیادی به همراه داشت، بر فراز کهندژ نارین قلعه میبد انجام شد و اعتراض برخی حاضران در محل را به همراه داشت.

برکسی پوشیده نیست که طی چند سال اخیر کوشش های مختلفی جهت حفاظت و نگهداری و مرمت ساختمانهای تاریخی میبد انجام شده است، اما مسئولان امر باید حساسیت بیشتری در رابطه با صیانت از مواریث کهن و ابنیه تاریخی داشته باشند و در خصوص این مورد نیز از ورود هر نوع وسایل نقلیه اعم از سبک و سنگین به اماکن تاریخی و ارزشمند شهرستان جلوگیری کنند.

گفتنی است، کاروان سرای شاه عباسی میبد از جمله کاروانسراهای بین راهی عصر صفویه به شمار می آید و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این بنای فاخر که در حال حاضر از بخشی از آن بعنوان رستوران استفاده می شود، در تاریخ ۱۳۵۷/۰۵/۳۰ به شماره ۱۶۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شاه عباسی میبد (1)

شاه عباسی میبد (3)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار