گردشگران نوروزی محوطه باستانی و موزه هفت‌تپه، فضایی متفاوت را از این موزه در نخستین روزهای بهار ۹۷ را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 30 March 2018

 

موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ متفاوت شده است

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه درباره تغییرات موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ گفت: با همکاری گروه‌های کارشناسی در پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه محتوا و فرم موزه هفت‌تپه پس از چهار دهه که از تاسیس آن می‌گذرد، مورد بازنگری قرار گرفت و اجرای استانداردهای روز موزه‌ای در آن به جریان افتاد.

عاطفه رشنویی با تأکید بر این که ساماندهی موزه هفت‌تپه شامل یک برنامه درازمدت و چند برنامه کوتاه‌مدت می‌شود خبر داد: تحولی که گردشگران نوروزی موزه هفت‌تپه شاهد آن هستند، یکی از مراحل و اهداف کوتاه‌مدت پروژه ساماندهی است که تا ابتدای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود. در این مرحله، نوسازی ویترین‌ها با ملاحظات حفاظتی، طراحی و اجرای ترکیب‌بندی جدید در نمایش آثار، طراحی محتوای جدید بر اساس یک خط داستانی، نوسازی ساختار نورپردازی، اصلاح رنگ محیط، ارایه اطلاعات تاریخی به صورت تایم‌لاین برای گردشگران، عرضه صورت‌های گرافیکی و توضیحات آن‌ها از نقش مهرهای باستانی با اقتباس از هنر ویترای، نوسازی تهویه محیطی و ... بخشی از تحولات موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ بوده است.

به گفته رشنویی، ساماندهی موزه هفت‌تپه پس از نوروز ادامه دارد و فاز بعدی آن با یک رویداد شگفت که رونمایی از آثار تازه‌کاوش‌شده و نادیده محوطه باستانی هفت‌تپه در روز جهانی موزه‌ در ۲۸ اردیبهشت است همراه خواهد بود.

موزه هفت‌تپه همزمان با كاوش‌های این محوطه باستانی و با هدف نگهداری، حفاظت و همچنين نمايش آثار به‌دست‌آمده از محوطه باستانی هفت‌تپه در سال ۱۳۵۲ خورشيدي به همت دكتر عزت‌الله نگهبان ساخته شد. با شروع جنگ تحميلی در سال ۱۳۵۹، اين موزه تعطيل و بسياري از اشيای آن به ساير مراكز ميراث فرهنگي انتقال یافت. در سال ۱۳۷۷ موزه هفت‌تپه به عنوان مركز مطالعات میراث جهانی چغازنبيل بازگشایی و ساماندهی شد. اکنون موزه هفت‌تپه بخشی از پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه است که در محل ساختمان این موزه مستقر است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار