رییس دانشکده های فنی و حرفه ای استان خوزستان:
90درصد دانشجوهای فنی و حرفه ای بومی هستند به ویژه افراد مستعد مناطق محروم خوزستان هستند. به همین علت هرچقد بیشتر سرمایه گذاری در آموزشکده های فنی صورت گیرد، سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی استان شده است.
کد خبر: ۵۷۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 08 March 2018

90درصد دانشجوهای فنی و حرفه ای بومی  به ویژه افراد مستعد مناطق محروم خوزستان هستند

سید بهزاد علوی رییس دانشکده های فنی و حرفه ای استان خوزستان و رییس منطقه پنج دانشکده های فنی و حرفه ای کشور در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از دانشگاه فنی و حرفه ای  در خصوص عملکرد این دانشگاه و دانشگاه های تابعه در سال 96 در حوزه آموزشی، اظهار کرد: آموزشکده های فنی در استان خوزستان و در  کل کشور مراکز زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور هستند. تعداد 220هزار دانشجو فنی در آموزشکده ها در 175 دانشگاه کشور غریب بر 99 رشته فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند .
 
وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان 5 آموزشکده فنی وجود دارد، اضافه کرد: امسال با افزایش ظرفیت پذیرش  آموزشکده ها 6هزارو 300 دانشجوی پسر و دختر در 33 رشته فنی در این آموزشکده ها تحصیل می کنند. آموزشکده کشاورزی در کوت عبدالله، آموزشکده دختران در پردیس، آموزشکده شهید چمران در منطقه گلستان و آموزشکده شهدا در چهارراه آبادان و آموزشکده پسران در دزفول آموزشکده های فنی استان محسوب می شوند.
 
رییس دانشکده های فنی و حرفه ای استان خوزستان تصریح کرد: 3هزار و 500دانشجوی خوابگاهی در سطح آموزشکده های  استان وجود داد. از دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان  دانشگاه نسل سوم یاد می کنیم و این وجه متمایز دانشکده فنی و حرفه ای با سایر دانشگاه ها  می باشد. دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه تقاضا محور و ماموریت گرا است به این معنا که سایر دانشگاه ها دانشگاه هایی عرضه محور هستند و کمتر نگاه به نیاز بازار دارند، رشته های آن ها بر مبنای مباحث دانشی طراحی و اجرا می شود. اما داشگاه فنی و حرفه ای نگاهی نسبت به نیاز بازار کار، موضوع اشتغال ، نیازهای منطقه ای استان و کشور دارد لذا هدف آموزشکده های فنی تربیت نیروی تکنسین ماهر برای 3بخش صنعت، خدمات و کشاورزی است.
 
 
 علوی  ویژگی های دیگر آموزشکده های فنی را بومی پذیری عنوان کرد و گفت: 90درصد دانشجوهای فنی و حرفه ای بومی هستند به ویژه افراد مستعد مناطق محروم خوزستان هستند. به همین علت هرچقد بیشتر سرمایه گذاری در آموزشکده های فنی صورت گیرد، سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی استان شده است.
 
وی افزود: استان خوزستان یک سوم صنعت کشور را در خود جای دارد، 85درصد تولید نفت را دارد، لذا بالاترین خدمتی که می توان برای توسعه استان انجام داد در زمینه توسعه نیروی انسانی است. یکی از دغدغه های جدی مسئولین موضوع اشتغال جوانان است،مهمترین مقوله آن توسعه آموزشکده های فنی و حرفه ای، تقویت کمی و کیفی این مراکز می باشد .
 
علوی در این خصوص گفت: در یک رقابت تنگاتنگ نیروی کار خوزستان با استان های دیگر ، نیروی کار خوزستان باید از آنچنان توانمندی برخوردار شود  تا نه تنها فرصت های شغلی خوزستان را برای خود کسب کند بلکه در سایر استان ها به عنوان مزیت برتر توانایی احراز پست های فنی راهم داشته باشد.
 
رییس منطقه پنج دانشکده های فنی و حرفه ای کشور به اقدامات صورت گرفته طی 4سال گذشته اشاره کرد و گفت:تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای نیاز بازار استان خوزستان است. کارگاه جوش  سالی 150 دانشجو می پذیرد.
 
وی به کارآفرینی در آموزشکده های فن و حرفه ای اشاره کرد و بیان داشت:دانشجوهای فنی و حرفه ای با فرا گرفتن آموزش های مهارتی خود این اعتماد به نفس را پیدا خواهند کرد تا به دنبال کارآفرینی و کارهای گروهی باشند تا با اتکا به توانمندی خود وارد بازار کار شوند. 
 
 علوی عنوان کرد: آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه اهواز  با 13 رشته متنوع و هزار و800 دانشجوی دختر در خوزستان وجود دارد.
 
 رییس دانشکده های فنی و حرفه ای استان خوزستان ، رشته هایی که درحال حاضر به خوبی جذب بازار کار می شوند را ساخت تولید، قطعه سازی ، طراحی صنعتی داننست و گفت: باید به این نکته توجه کنیم که 38 درصد دانش آموان دبیرستان ها جذب هنرستان های فنی و حرفه ای می شوند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال برای اولین بار آزمون ورودی آموزشکده های فنی و حرفه ای از طرف سازمان سنجش برداشته شده است. خرداد ماه امسال ثبت نام آموزشکده های فنی صورت خواهد گرفت و داوطلبان بر مبنای نمره معدل بدون آزمون ورودی ثبت نام خواهد بود و بر این اساس جذب آموزشکده های فنی خواهند شد.
 
علوی به لزوم توسعه نیروی انسانی اشاره کرد و بیان داشت: اگر توسعه نیروی انسانی هماهنگ با سرمایه گذاری های عظیم ملی اتفاق نیافتد خوزستان کانون اشتغال برای استان های دیگر خواهد شد. بنابراین ما در زمینه تربیت تکنسین نفت مجوز  12 رشته مورد نیاز نفت را از شورای آموزش عالی خواهیم گرفت تا بتوانیم در زمینه کاردانی نفت سال آینده فعالیت داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار