شالیزار های روستاهای غرب شهرستان انزلی در نخستین ماه تابستان با مشکل کم آبی مواجه شده اند و شالیکاران نگران از بین رفتن دسترنج شان هستند .
کد خبر: ۵۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 04 July 2015
حدود 50 روز است که در پرباران ترین شهر کشور باران نیامده و آب تالاب و سطح آبهای زیر زمینی کاهش یافته و رودخانه های بسیاری خشک یا کم آب شده اند .

معاون جهاد کشاورزی انزلی روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : حدود 17 درصد از شالیزارهای شهرستان در روستاهای شیله سر ، سیاووزان ، کچلک ، علی آباد ، کپورچال ، رودپشت و چای بیجار با بحران کم آبی مواجهند .

چنگیز شبرنگ اظهار کرد : آب تعدادی از این روستاها چند نوبت از سد سفیدرود تامین می شد که لازم است با توجه به کمبود شدید آب در روستاها مسئولان سازمان آب به کمک کشاورزان این مناطق شتافته و با دادن نوبتهای آبیاری اراضی شالیکاری این روستاها را از بحران نجات دهند .

وی همچنین از میرابها خواست تا در زمان جاری شدن آب همکاری کنند و روستاییان نیز در حفظ و نگهداری از تجهیزات چاههای عمیق و ایستگاههای پمپاژ کوشا باشند تا در این روزهای بحرانی مشکل حادتر نشود .

وی با اشاره به خوشه دهی 20 درصد شالیزارهای شهرستان افزود : طی شش سال اخیر برای مقابله با بحران کم آبی 23 حلقه چاه عمیق ، چهار ایستگاه پمپاژ برای استفاده از آب تالاب در راستای تامین آب زراعی ایجاد شده است .

شبرنگ خاطرنشان کرد : همچنین در سه ماهه گذشته تجهیزات مربوط به پنج حلقه چاه عمیق و سه مورد ایستگاه پمپاژ توسط جهاد کشاورزی مورد تعمیر و نگهداری قرار گرفت . 

معاون جهاد کشاورزی انزلی با بیان این که امسال 450 میلیون ریال برای تعمیر و نگهداری ایستگاه پمپاژ و چاههای عمیق شهرستان تصویب شده ولی تاکنون هیچ مبلغی اختصاص داده نشده تاکید کرد : مسئولان استان با توجه به شرایط حساس باید اعتباراتی را به شهرستانها اختصاص دهند .

شهرستان ساحلی انزلی حدود هفت هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که پنج هزار و 20 هکتار آن همه ساله به زیر کشت انواع ارقام برنج از جمله ، هاشمی ، علی کاظمی و خزر می رود و حدود 23 هزار تن برنج برداشت می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار