اختصاصی تابناک/
تابناک: پس از بازگشت آب به زاینده رود و هم چنین جاری شدن آب در تالاب گاوخونی پس از 10 سال، این بار کشاورزان اصفهانی و جمعی از حامیان محیط زیست در جهت بازگرداندن حق آبه اصلی زاینده رود و قائل شدن سهمی برای کشاورزان برابر استانداری اصفهان دست به اعتراض می زنند.
کد خبر: ۵۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷ 04 July 2015

به گزارش تابناک اصفهان، پس از بازگشت آب به زاینده رود و هم چنین جاری شدن آب در تالاب گاوخونی پس از 10 سال، این بار کشاورزان اشرق و غرب اصفهان و جمعی از حامیان محیط زیست در اعتراض به برداشت های جدیدی که استان بالادست از رودخانه زاینده رود داشته دست به اعتراض زدند.

این تجمع اعتراضی که قرار بود ساعت 9 صبح روز شنبه با حضور جمعی از خانواده های شهدا، کشاورزان و حامیان محیط زیست در برابر استانداری اصفهان صورت گیرد، از دقایقی پیش از خیابان منوچهری به سمت استانداری آغاز شد.

امینی، رئیس نظام خبرگان کشاورزان دقایقی پیش در گفت و گو با تابناک، ضمن تأیید خبر این تجمع اعتراضی اظهار کرد: جمعی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان با توجه به برداشت های جدیدی که توسط استان بالادست از زاینده رود صورت گرفته، دست به اعتراض زدند تا بتوانند از مشکلات کنونی و مشکلاتی که در آینده نه چندان دور با آن مواجه می شوند، جلوگیری کنند.

پیش از این نیز، رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در گفت و گو با یکی از رسانه ها تأکید کرده بود که مطالبات کشاورزان از وزیر نیرو تحقق پیدا نکرده و تنها 40 درصد زمین های حق آبه داران شرق اصفهان زیر کشت پاییزه رفته است و کشاورزان استان از مسئولان کشور، شورای عالی آب و استاندار خواهان حفظ آب برای کشت پاییزه در سال جاری هستند.

با توجه به این مسئله و هم چنین خروج 100 هزار هکتار از زمین‌های اصفهان از دور تولید محصول به دلیل خشکسالی، این کشاورزان قصد برگزاری این تجمع اعتراضی را دارند.

در بخشی از پیام های این افراد تأکید شده: با توجه به در حال اجرا بودن طرح بن و بروجن در کنار طرح افتتاح شده چهارمحال و بختیاری و فولاد مبارکه ما به دنبال برگرداندن رودخانه زاینده رود هستیم. در چند سال اخیر 105 هزار هکتار در بالادست چم آسمان و سد زاینده رود توسعه کشت داده اند و مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب هم اجرایی نشده است.

گفته می شود، عده ای از معترضان، با توجه به طرح برداشت آب 40 میلیون متر مکعبی چهارمحال و بختیاری که به تازگی افتتاح شده و هم چنین برداشت های سالیانه فولاد مبارکه، این تجمع اعتراضی را به پا کردند تا وضع نامناسب کشاورزان صفهان را به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش خبرنگار تابناک در این تجمع اعتراضی که کشاورزان با پلاکادرهایی در خصوص وضعیت رودخانه زاینده رود در مقابل استانداری اصفهان جمع شده بودند، خواستار رسیدگی به حق آبه کشاورزان از سوی رئیس جمهور بودند.

این تجمع از حدود یک ساعت پیش با حضور 200 نفر از کشاورزان شرق اصفهان که اکثر آنها نیز از زنان بودند، آغاز شد.

قرار بود در این تجمع سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان نیز در جمع معترضان حضور یابد که تاکنون این امر محقق نشده است.

کشاورزانی از منطقه برآن، خمینی شهر و فلاورجان که شامل کشاورزان غرب و شرق می شدند، در این تجمع اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود در حوضه زاینده رود نشان دادند.

در پلاکادرهایی که کشاورزان اصفهانی در دست داشتند اینگونه آمده بود" برابر مصوبات شورای عالی آب تونل و سد بهشت آباد ظرف دو ماه قرار بود راه اندازی شود که این اتفاق نیفتاده است"، "آقای رئیس جمهور شما رئیس شورای عالی آب هستید، پس زاینده رود ما کو؟" " استان های بالادست مازاد برداشت های قبلی را افزایش داده اند که از رئیس جمهور می خواهیم این روند را متوقف کند".





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
دوستان اصفهانی سلام
شما مهمان ما مردم سامان
یک روز بیایید تا با هم آب خروجی از سد وآبی که ازسامان تحویل استان اصفهان میشود مقایسه کنید
مطمئن باشید پی به واقعیتها خواهید برد
چهارمحالدر 10ماه بیش از خروجی سد تحویل میدهد ودر دوماه کمتر از ده درصد برداشت دارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار