یک پژوهشگر مسائل زیست‌محیطی:
یک پژوهشگر مسائل زیست محیطی گفت: صنعت نیشکر به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست‌محیطی چالشی بزرگ برای خوزستان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۵۶۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 15 February 2018

سارا اردو اظهار کرد: هرگاه از دیدگاه اقتصادی نام استان خوزستان را می‌شنویم بی‌اختیار به یاد نفت و صنایع نفتی این استان می‌افتیم، اما خوزستان عنوان قطب اقتصادی و اشتغال‌زایی خود را تنها از صنایع نفتی کسب نکرده، در خوزستان 7 شرکت توسعه نیشکر وجود دارد.

وی افزود: صنعت نیشکر به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست‌محیطی چالشی بزرگ برای این استان و مردمان آن ایجاد کرده است، یک روز با دودهای مزارع و سبز نامیدن این صنعت، روزی دیگر با کاهش کیفیت آب و روز دیگر با معضل زیست‌محیطی که در استان ایجاد کرده که باگذشت زمان تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی این طرح گسترش و عمق بیشتری می‌یابد و گاهی ابعاد بین‌المللی به خود می‌گیرد.

توجه به محیط‌زیست خوزستان ضروری است

این پژوهشگر محیط‌زیست بیان کرد: با توجه به افزایش بیماری سرطان در استان، اهمیت بحران آب، تأثیر کمیت بر کیفیت آب، در معرض خطر بودن منابع آبی به‌خصوص تالاب‌های استان و موارد دیگر، توجه به محیط‌زیست استان خوزستان ضروری است.

وی ادامه داد: حدود دو دهه است که مردم خوزستان با تبعات و پیامدهای زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از آلودگی هوا و نابودی منابع آبی دست‌به‌گریبان هستند و به‌جای رفع این چالش‌ها، طرح توسعه نیشکر بار سنگینی بر روی پیامدهای آلودگی محیط‌زیست استان ایجاد کرده است.

صنعت نیشکر یکی از بزرگ‌ترین مخرب‌های محیط‌زیست خوزستان است

اردو گفت: صنعت نیشکر یکی از بزرگ‌ترین مخرب‌های محیط‌زیست خوزستان، بدون توجه به استانداردهای زیست‌محیطی و قوانین محیط‌زیست، درحال‌توسعه در این استان است و خوزستان را به نابودی کشانده است.

وی افزود: در این زمان که بحران آبی کشور منابع آب شیرین را تهدید می‌کند، تالاب‌هایی که منبع تغذیه و بیشترین گستره آن آب شیرین بوده، در اثر زه آب‌های شور و ترکیبی از کودهای شیمیایی و سموم کشت و توسعه نیشکر اکوسیستم طبیعی خود را از دست دادند و رو به نابودی هستند.

این فعال محیط‌زیستی ادامه داد: اقدام علمی و اجرایی برای این بحران در برنامه‌های توسعه دیده نمی‌شود، تالاب مصنوعی معروف به تالاب نیشکر نشان‌دهنده مسئولیت گریزی و بی‌تفاوتی مدیران این صنعت نسبت به محیط‌زیست باارزش این استان است که همچنان تداوم دارد و چنانچه هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مسائل و اصلاح شیوه‌های بهره‌برداری از این منابع حیاتی استان اقدام نکنند فاجعه گسترش سطح‌های نمکی درراه خواهد بود.

وی می‌گوید: ایجاد تالاب پسابی نیشکر بی‌صدا در حال تخریب استان خوزستان است که حق نداریم طرح‌های توسعه را بدون در نظر گرفتن نسل‌های آینده و محیط‌زیست اجرایی کنیم و محیط‌زیست استان و کیفت زندگی مردم استان را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه کنیم و معیشت پایدار نسل‌های حاضر و آینده را به خطر بیندازیم.

باید توجه بر حفظ کیفیت محیط‌زیست و حفظ کیفیت زندگی مردم مدنظر باشد

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: بیابان‌هایی که با پوشش گیاهی سال‌ها خود را با شرایط خوزستان سازگار کرده است در حال حاضر در معرض نابودی ناشی از رهاسازی بی‌برنامه و ضد محیط‌زیستی پساب این شرکت‌ها قرار دارد، متأسفانه این‌ها تنها تهدیدات صنایع نیشکر خوزستان نیست، آلودگی هوا و خاکسترهای ناشی از سوزاندن مزارع در هنگام برداشت هم تهدید جدی دیگر برای سلامت مردم این استان است.

وی گفت: اگر خسارات وارده ناشی از عدم استانداردهای محیط‌زیستی این صنایع را در استان در نظر بگیریم این صنایع نه‌تنها سود اقتصادی ندارند بلکه باعث ضربه اقتصادی به استان و حتی کشور شده‌اند، از هزینه‌های خسارت‌های زیست‌محیطی گرفته تا هزینه‌های درمان جهت سلامت مردم و مهاجرت‌های اجباری که در توسعه معیار و شاخص‌ها باید توجه بر حفظ کیفیت محیط‌زیست و حفظ کیفیت زندگی مردم مدنظر باشد و به‌عنوان بالاترین سرمایه ملی این دو اصل را در رأس برنامه‌ها قرار دهیم.

سازمان حفاظت محیط‌زیست با عملکرد مدیریتی ضعیف زمینه نابودی محیط‌زیست را فراهم می‌کند

اردو می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلوگیری و حل چالش‌ها با توجه به قانون‌گذاری‌ها و عملکرد مدیریتی ضعیف زمینه نابودی محیط‌زیست را فراهم کرده و این نابودی به شیوه‌های مختلف در حال عملی شدن است، البته سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌تنهایی مقصر نیست و برای اقدامات لازم برابر شرکت‌های نیشکر نیاز به بازوهای اجرایی قانونی است که باز به ضعف قوانین اجرایی ما بازمی‌گردد.

وی افزود: مخاطرات زندگی مردم و چالش‌های زیست‌محیطی استان خوزستان همه به ضعف مدیران و مسئولان این استان برمی‌گردد و تاوان این عدم کیفیت‌ها را مردم و محیط‌زیست استان باید بدهند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار