پیشنهاداتی برای توسعه در یک منطقه محروم؛
باغملک با فاصله 150 کیلومتری از مرکز استان به وسیله جاده اهواز -ایذه-چهارمحال بختیاری مرتبط است. این جاده ترانزیتی پرترافیک سالانه باعث تصادف و حوادث دلخراشی میشود که منجر به خسارتهای فراوان جانی و مالی به شهروندان می شود
کد خبر: ۵۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 03 July 2015
توسعه" development" در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته تر شدن،قدرتمندتر شدن و حتی بزرگتر شدن .اصطلاح توسعه در جهان پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد ومورد تکامل قرار گرفت. هدف از این اصطلاح توسعه در آن زمان کشف چگونگی بهبود شرایط کشورهای جهان  سوم همچون کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بود که چگونه پیشرفت کنند و توسعه یابند. برخی توسعه را کوششی برای تعادل تحقیق نیافته  یا راهکاری در جهت فشارها و مشکلاتی دانسته اند که پیوسته بین بخش های مختلف زندگی اجتماعی،اقتصادی انسانها وجود دارد. برخی نیز در تعریف توسعه ،گام را فراتر نهاده و به توسعه همه جانبه توجه میکنند توسعه را باید بر حسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقر ،رفع بیکاری و نابرابری تعریف کنند. مصطفی ازکیا در بحث از توسعه ،آن را به معنای کاهش فقر و بیکاری و نابرابری و صنعتی شدن مردم تعریف میکنند(جامعه شناسی توسعه وتوسعه نیافتگی،1381).

به هر جهت امروز تلقی مفهوم توسعه ،فرایندی همه جانبه است که تنها اختصاص به بخش توسعه اقتصاد ندارد بلکه توسعه،فرایندی همه جانبه معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم جامعه است و ار این روست که به توسعه همه جانبه،معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم جامعه است توسعه پایدار گفته میشود که شامل همه ابعاد  مختلف توسعه اقتصادی،فرهنگی،و اجتماعی ،سیاسی امنیتی است.

شهرستان باغملک به مرکزیت شهر باغملک و بخش های تابعه آن بخش صیدون،میداوود،قلعه تل و جمعیتی بالع بر 150 هزار نفر در بخش خاوری استان خوزستان قرار دارد .این شهرستان که از شمال به شهرستان ایذه و جنوب و غرب به شهرستان های رامهرمزو هفتکل وکوههای آسماری واز شرق به کوهها منگشت و کوه سیاه به مثابه نگینی در دل  سلسله جبال زاگرس میدرخشد.این شهرستان  با آب و هوایی نسبتا معتدل و کوهستانی در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران وزایرانی از گوشه و اطراف استان خوزستان و سایر استانهای همجوار از جمله بوشهر،کهگیلویه و بویراحمد،چهارمحال بختیاری و....می باشد.

شهرستان باغملک با داشتن مکانهای زیارتی از جمله امامزاده عبداله(ع)و حضرت سلیمان و تفریحگاههای زیبایی چون مال آقا،منگار و کوههای اطراف ومناطق ییلاقی چون غارون و گندمکار و جنگل های بلوط و باغ های زیبای محلی سو مستعد برای کشاورزی از جمله گندم و جو و برنج و سایر محصولات نظیر زیتون و زعفران در صورت کشت و همچنین بخش دامپروری وصنایع وابسته و همچنین صنایع معدنی کشف نشده از جمله استعداد و پتانسیل های بالفعل و بالقوه این شهرستان است. اما آنچه امروزه باعث محرومیت و عدم توسعه شهرستان باغملک شده استنداشتن((راه وجاده ایمن و استاندارد))است.این شهرستان با فاصله 150 کیلومتری از مرکز استان به وسیله جاده اهواز -ایذه-چهارمحال بختیاری مرتبط است.

این جاده ترانزیتی پرترافیک هنوز دو طرفه دارای عرض کم میباشد که سالانه باعث تصادف و حوادث دلخراشی میشود که منجر به خسارتهای فراوان جانی ومالی به شهروندان این شهرستان وشهرستان های اطراف ازجمله ایذه و هفتکل و سایر هموطنان عزیزمان می شود.

از طرفی شهرستان باغملک بدلیل بافت کوهستانی و کوهپایه ای بودن از جاده های درون شهرستانی که مرکز شهرستان را به بخش های تابعه از جمله بخش صیدون و میداوود و روستاهای اطراف وصل میکند نیزمحروم است.

 1- جاده باغملک به بخش صیدون و امامزاده عبدلله و مسیر تنگ چویل و کهگیلویه که زایران زیادی از خوزستان به دو امامزاده سید محمید و میر سالار (ع)در تردد و رفت و امد هستند و همچنین ارتباطات مردمی این منطقه به دلیل قرابت های سببی و نسبی که دارند  نیز بسیار ناهموار و ناایمن است.

2-جاده باغملک به رامهرمزوبخش میداوود و روستاهای تابعه آن (سرله،پتک،دالان،و چهاردره وپوتو)و همچنین جاده میداود به بخش ممبی از توابع شهرستان بهمئی نیز ناایمن  و غیر استاندارد است و حتی ازآسفالت مناسب برخودار نیستند.

به نظر می رسد آنچه این شهرستان مستعد و با داشتن استعداد های انسانی و طبیعی را همچنان محروم نگه داشته است« نبود جاده و راه مناسب »اعم از جاده های اصلی و فرعی می باشد همچنان که می دانیم راه ها و جاده ها به مثابه شریانهای حیاتی و زمینه ساز توسعه پایدار هر منطقه ای می باشند و بدون جاده و راه امکان هر گونه توسعه اقتصادی،اجتماعی،علمی،آموزشی و بهداشتی میسر نمی باشد.

در پایان از مسوولان استان خوزستان از جمله استاندار و مدیر کل راه و شهر سازی استان و همچنین مدیران شهرستانی از جمله فرماندار و بخشداران و مدیر اداره راه و شهرسازی انتظار می رود که برای توسعه و آبادانی این شهرستان مستعد و غنی از نیروی انسانی و منابع طبیعی دیگر هر چه سریعتر نسبت به حل مشکلات راه ها و جاده های آن اقدام عملی نمایند .زیرا توسعه و پیشرفت مردم و منطقه در گرو داشتن و راه ها و جاده های ارتباطی ایمن و استاندار است. حضور پزشکانمتخصص برای سلامت و بهداشت مردم ،حضور سرمایه گذاران،حضورگردشگران و زائران وحضور اساتید برجسته دانشگاه و حضور سایر نیرو های متخصص برای توسعه و آبادانی شهرستان باغملک نیازمند راه و جاده مناسب است .در یک کلام میتوان گفت :توسعه راه، توسعه ی ماست.

* محمد مدرسی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
احسنت جناب مدرسی عزیز
رضا ممبینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
مشکلات اصلی باغملک نداشتن جاده مناسب است...خدا کند هر چه سریعتر مسولان پیگیری کنند
کوروش کيانفرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
سپاسگذاريم از پيشنهاد و نظر جناب دکتر مدرسى... شهرستان باغملک جز معدود شهرستانهاى گردشگرى استان خوزستان است و توسعه و آبادانى اين شهرستان موجب رونق اقتصادى به کل استان را داراست... لذا از مسىولان استان خواهشمنديم نگاه ويژه اى به توسعه راههاى باغملک داشته باشند...
زنگنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
از اینکه به مشکل اصلی باغملک که جاده هایش هست پرداختید متشکریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار