بر کسی پوشیده نیست که وزارت آموزش و پرورش از لحاظ تعداد نیرو در ردیف بزرگترین سازمانهای کشور است و به مثابه 'هر که بامش بیش ، برفش بیشتر 'محدودیتهای منابع مالی افزونتری دارد.
کد خبر: ۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ 17 February 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا در سیاستهای پنجگانه آموزش و پرورش بر ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی این وزارتخانه تاکید شده است.

اگرچه در رویکرد عام ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی شامل همکاران فرهنگی می شود ولی در اصول آموزشی پیشرو ، این تعبیر گستره بیشتری دارد.

آموزش صحیح فرایندی است با ذاتی پویا که در نهایت منجر به تغییر رفتار و نهادینه شدن آن می شود.

برای دست یافتن به این معنا هم آموزشگر و هم آموزش پذیر نقشی هم پا دارند ؛ اگر چه این همپایی به معنای همسانی نیست.

از این منظر می توان گفت دانش آموزان به عنوان گروه های هدف ، بخشی اصلی ، از گستره نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش هستند .

تقویت خلاقیت و ارزشگذاری آن ، ایجاد فضای رقابتی سالم هم در میان آموزشگران و هم دانش آموزان نشاطی ایجاد می کند که ثمره آن پویا و پایا ماندن فرایند آموزش است.

*کلاس موضوعی شیوه ای موثر و متوازن

بر کسی پوشیده نیست که وزارت آموزش و پرورش از لحاظ تعداد نیرو در ردیف بزرگترین سازمانهای کشور است و به مثابه 'هر که بامش بیش ، برفش بیشتر 'محدودیتهای منابع مالی افزونتری دارد. 

در چنین فضایی ایجاد زیر ساختها ، ساده نخواهد بود چنانکه حتی در امر مدرسه سازی اگر نبودند خیران مدرسه ساز ، شاید نوسازی و بهسازی مدارس صرفا با تامین منابع دولتی دچار چالش می شد.

در این شرایط دست اندر کاران خوش سلیقه مدارس می توانند با استفاده از داشته ها و بازیابی ابزارهایی که در انبار مدارس و آرشیو های آزمایشگاهی خاک می خورند ،فضاهای آموزشی جذاب و موثری را خلق کنند.

تشکیل کلاسهای موضوعی درمدارس بندر انزلی که مبتنی بر همین شیوه است ،می تواند نقطه عطفی در شیوه های آموزشی مدارس شهرستان باشد.



« حس خوشحالی ام از یافتن پوسترها و ابزار در انباری ، وصف ناشدنی است مثل حس یافتن چیزی از روزگار دور در صندوق مادر بزرگ» این جمله را دبیر زیست شناسی دبیرستان نمونه دولتی شرف در مصاحبه با ایرنا گفت.

'مریم صیاد دلشادپور' افزود : ایده تشکیل کلاسهای موضوعی که در آن درس خاصی تدریس شود و آزمایشگاه و همه تجهیزات مرتبط باموضوع ، در همان کلاس در دسترس دانش آموز باشد از مدتها پیش در ذهنم بود و آن را با مدیر دبیرستان طرح کردیم .

این دبیر با ذوق از حمایت مدیریت مدرسه گفت که کمک کرد با تعمیر ابزارها و لمینت کشیدن بر روی پوسترها ی قدیمی ، اولین کلاس موضوعی برای درس زیست شناسی فعال شود.

دومین کلاس موضوعی به ابتکار دبیر درس 'دین و زندگی' این دبیرستان شکل گرفت . 

'لیلا پور رزاز' در مصاحبه با ایرنا گفت : گاهی حتی تغییر نوع نشستن دانش آموزان می تواند حال و هوای کلاس را تغییر دهد.

وی در مورد این پرسش که برای درسی تمام تئوری مثل دین و زندگی ،کلاس موضوعی را چگونه تعریف کرده اند، گفت: اگرچه این درس ماهیتی غیر آزمایشگاهی دارد اما باید بپذیریم دانش آموزان امروز ما ، نوجوانانی کنجکاو هستند که مایلند خداشناسی ، اسرار خلقت ، جلوه های شگفت آفرینش ، تلاشهای پیامبران را به واقع حس و درک کنند.

پور رزاز خاطر نشان کرد : وظیفه ما بعنوان معلم ایجاب می کند که تلاش کنیم مفاهیم بنیادی معنوی را که ذهن ، روحیات و اعتقادات دانش آموزان را شکل می دهد به بهترین نحو منتقل کنیم.

وی افزود : برای کلاس موضوعی دین و زندگی کلاس را با پوسترهای مرتبط آراستیم و برای دانش آموزان بسته های فرهنگی گوناگون تهیه کردیم .

این دبیر خلاق افزود : مثلا فیلمهایی که به شیوه ای گویا آیات قرآن کریم را تبیین می کنند حتی همین که بچه ها نیم دایره کناریکدیگر می نشینند و معلم آزادانه بین دانش آموزان حرکت می کند ، تغییر نوع ارتباط ، تاثیر مثبتی بر فراگیری آنها می گذارد.

*تجربه یک حس تازه

'فاطمه سادات مهدی پور' دانش آموز سال دوم دبیرستان می گوید : وقتی خبر تشکیل کلاسهای موضوعی در مدرسه پیچید ، دل همه ما پر از حس خوشایند شد.

وی افزود : اولین چیزی که به ذهنمان رسید این بود که مثل دانشجو ها که کلاسهای مختلف دارند؛ ماهم هر درس مان در کلاسی جدا تشکیل می شود اما وقتی اولین بار وارد کلاس زیست شناسی شدیم ، فضا را بسیار متفاوت دیدیم ؛ پوستر های متنوع ، مارپیچ نردبانی مولکولهای دی ان ای ، حس لمس اسید نوکلئیک ها !

این دانش آموز گفت : واقعا حس کردیم ورای کلمات ، حالا وارد سلول می شویم تا دل هسته و کروموزومها سفر می کنیم وبی آنکه بخواهیم چیزی را بزور حفظ کنیم ، آن را درک می کنیم.

مدیر این دبیرستان در گفت و گو با ایرنا گفت : وقتی می توان با مقداری ذوق و سلیقه راهی جست که بچه ها بهتر درس بخوانند ، کوتاهی گناهی نابخشودنی است.

'پیمانه آزاد پیمان ' افزود : وقتی بچه ها با ذوق و شوقی خلاقانه با کمترین ابزار مولاژ می سازند ، وقتی همکاران با جدیت و علاقه درس و بحث را طرح ریزی می کنند تشویق شدیم پس از کلاسهای زیست شناسی و دین و زندگی ، کلاسهای موضوعی جغرافیا و شیمی را نیز تشکیل دهیم.

'سید حسین دریابکی ' رییس آموزش و پرورش شهرستان بندر انزلی نیز در خصوص ایجاد کلاسهای موضوعی در مدارس انزلی گفت : دبیرستان نمونه دولتی شرف ، با ابتکار کادر مدرسه برای اولین بار چهار کلاس درس موضوعی را تشکیل داده و بازخوردی که تا کنون حاصل شده ، مثبت است.

وی افزود : یقینا هر آنچه کمک کند تا دانش آموزان به جای آنکه گذری و طوطی وار مطالب را حفظ کنند ، در آنها دقیق شوند، شایان توجه است.

در سالهای نه چندان دور ، دانش آموزان انزلی، همواره حایز رتبه های ممتاز کنکور و مسابقات علمی بودند ، چیزی که به مرور کم رنگ شد.

اینک با وجود اسناد بالادستی چون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، تاکیدات وزیر، فراهم شدن فرصت بروز خلاقیت معلمان با بکارگیری روشهای آموزشی تازه نظیر کلاس موضوعی ؛می توان امیدوار بود خونی تازه در رگهای مدارس این شهر به جریان بیفتد .

بی تردید عمده ترین عامل موفقیت دانش آموزان توجه و تقویت ساختارهای آموزشی ، معلمان دلسوز و مسلط به موضوع است که گفته اند : « شاخ و برگت نیک نامی بیخ وبارت سعی و علم/ این هنرها جمله از آموزگار آورده ای»
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار