در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه سبوس‌گیری نان در قم از ۲۱ درصد به ۱۲ درصد رسیده است، گفت: نان سنگک هم اکنون با سبوس‌گیری استاندارد به دست مردم می‌رسد.
کد خبر: ۵۵۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 29 January 2018

به گزارش تابناک قم، سبوس تأثیرات فراوان بر روی سلامت بدن دارد و از آنجایی که نان قوت غالب ایرانی‌ها است افزایش سبوس می‌تواند متضمن بخشی از سلامت در خانواده‌ها باشد.

خواص سبوس و بخصوص سبوس گندم با توجه به مطالب فراوانی که در رسانه‌ها و توسط پزشکان و متخصصان تغذیه گفته شده بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس آنچه که مورد تأکید متخصصان تغذیه قرار گرفته است سبوس تأثیرات بسیار زیادی بر روی رفع بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند یبوست دارد و حتی در زمینه کنترل چربی خون، اضافه وزن و کنترل کلسترول هم تأثیرگذار است.

بر اساس آنچه که گفته شده و با توجه به اینکه قوت غالب در میان مردم ما نان است، می‌توان این ماده مغذی را از طریق کاهش سبوس‌گیری آرد در کارخانه وارد سبد مصرفی خانوار کرد. اگرچه هم اکنون درباره میزان سبوس نان و حتی ارزش غذایی آن اما و اگرهای فراوانی وجود دارد اما در نهایت مردم با وجود باورهای مختلفی که در زمینه نان وجود دارد این محصول را خریداری کرده و مصرف می‌کنند و قطعاً هر گونه تصمیم‌گیری در مورد این کالا بر روی سلامت و سبد تغذیه مردم تأثیرگذار است.

اقدامی مثبت برای تأمین سلامت مردم

در این راستا مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح فواید سبوس گندم از تمهیدات صورت گرفته در زمینه کاهش سبوس‌گیری آرد در این استان خبر می‌دهد. اقدامی که قطعاً می‌تواند بر روی سلامت مردم قم تأثیرگذار باشد.

بهزاد رادمنش که به گفته خودش حدود ۱۴ ماه است که مدیرکل غله بودن در قم را تجربه می‌کند در این گفتگو از دغدغه‌هایش برای نان سخن می‌گوید. اینکه از همان ابتدای تصدی در این مقام افزایش سبوس آرد نانوایی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

وی در این زمینه به نان سنگک اشاره می‌کند اینکه سبوس‌گیری آرد این نان در کارخانه‌های ابتدا ۲۱ درصد بوده که به نظر وی نان سنگک را عملاً فاقد ارزش غذایی کرده بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در ادامه از تلاش‌های صورت گرفته سخن می‌گوید اینکه موضوع افزایش سبوس نان در شورای سیاست‌گذاری آرد و نان قم مطرح و مورد اتفاق نظر قرار گرفته است.

 

وی همچنین از تلاش‌ها برای جلب نظر مدیران کارخانه‌های آرد هم سخن می‌گوید، به گفته وی هم اکنون پنج کارخانه آرد در قم وجود دارد که همگی آنها پذیرفته و موظف شده‌اند که سبوس‌گیری آرد را کاهش دهند تا بتوان بخشی از سبوس را از طریق نان وارد سبد مصرف خانوار کرد.

به گفته رادمنش میزان سبوس‌گیری آرد در ۱۴ ماه قبل ۲۱ درصد بود که به تدریج با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته به ۱۵ درصد رسیده و هم اکنون و به عبارتی از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری به ۱۲ درصد رسیده است و این بدان معناست که نان سنگک در قم هم اکنون با سبوس‌گیری استاندارد به دست مردم می‌رسد. مردمی که قطعاً تغذیه سالم جزو حقوق اولیه آنهاست و البته مسئولین هم در این زمینه باید تلاش داشته باشند.

بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش با مصرف سبوس قابل پیشگیری است

وی با اشاره به اینکه قطعاً افزایش سبوس در نان موجب می‌شود که نان رنگ تیره‌تری به خود بگیرد بر لزوم فرهنگ‌سازی در هم تأکیدمی‌کند. به گفته وی مردم که سالهاست به مصرف نان سفید و درخشان عادت دارند قطعاً هم اکنون با دیدن نانی که رنگ کدری دارد بلافاصله بحث کیفیت را پیش می‌کشند و این در حالی است که زنگ تیره در نان بر خلاف تصوراتی که وجود دارد نشان دهنده کیفیت و سلامت بیشتر این ماده غذایی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم هم در ادامه از فواید فراوان سبوس در نان می‌گوید به آهن و فسفر و منگنز و ویتامین‌های گروه ب اشاره می‌کند و سخن از سلامتی دستگاه گوارش با وجود سبوس می‌گوید که اینکه بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش با مصرف سبوس قابل پیشگیری است.

وی از مصرف میزان گندم در استان قم هم سخن به میان می‌آورد. به گفته رادمنش قم سالیانه چیزی حدود ۲۵ هزار تن گندم تولیدمی‌کند و این در حالی است که میزان مصرف این استان در سال ۱۲۰ هزار تن است و این امر می‌طلبد که گندم از سایراستان‌ها وارد شود وی البته بر این نکته هم اشاره دارد که به‌اندازه حداقل ۶ الی ۹ ماه گندم ذخیره در استان قم موجود است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در سخنانش تأکید می‌کند که گندم وارداتی به استان قم از مرغوبترین نوع گندم‌هاست و بر این امر هم اصرار دارد که حتی یک دانه گندم آلوده نه تنها وارد استان نمی‌شود بلکه در سیلوها هم مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از آلودگی گندم‌ها به خوبی صورت می‌گیرد.

از آنجایی که نان سنگک قم سالیان طولانی است که رتبه یک کشور را دارد رادمنش این امر را دلیلی برای ادعاهای خود مطرح می‌کند و می‌گوید چنانچه گندم در استان قم مرغوب نبود قطعاً نان سنگک این استان نمی‌توانست رتبه اول را در کشور داشته باشد و افزایش سبوس این نان را هم از لحاظ کیفی در کشور معتبر می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار