کد خبر: ۵۵۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶ 28 January 2018

تابناک / بارش شديد برف در پايتخت و شهرهاي شمالي باعث تعطيل شدن مدارس و دانشگاه‌ها و اختلال در آمد و شد قطارها و پروازها شد.


بارش شديد برف در پايتخت و شهرهاي شمالي باعث تعطيل شدن مدارس و دانشگاه‌ها و اختلال در آمد و شد قطارها و پروازها شد. بارش برف استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، البرز، سمنان، كرمانشاه، كردستان، گلستان، قزوين، زنجان، لرستان، چهارمحال و بختياري، همدان، تهران، استان مركزي، گيلان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوي و ارتفاعات محورهاي كندوان، هراز و فيروزكوه را فرا گرفت و سبب غافلگير شدن تمامي دستگاه‌هاي امدادي شد.

به گزارش خبرنگار ما، سامانه بارشي كه اواخر هفته گذشته از غرب كشور وارد ايران شده بود سرانجام عصر روز شنبه هفتم بهمن‌ماه به تهران رسيد و علاوه بر بستن جاده‌ها و خيابان‌ها، مدارس تهران را در روزهاي يك‌شنبه و دوشنبه به تعطيلي كشاند. در حالي كه سامانه بارش كه در اكثر شهرهاي ايران با بارش برف شروع شده بود در تهران ابتدا با بارش باران و سپس بارش برف ادامه پيدا كرد. هر چند صبح روز گذشته مدارس تعطيل اعلام شده بود، اما اين امر با غافلگير شدن مسئولان امر همراه بود به طوريكه هنوز ساعتي از بارش برف نگذشته بود كه خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي تهران و آزادرا‌ه‌هاي منتهي به شهرهاي اطراف با راهبندان سنگيني مواجه شد.

همان لحظات اول خبر رسيد كه خودروهاي زيادي در آزاد‌راه تهران-كرج ميان برف بوران گير افتاده‌اند. همچنين خبرهايي از بسته شدن بزرگراه‌هاي رشت قزوين، جاده هراز و چالوس و جاده‌هاي استان‌هاي غربي كشور مخصوصاً استان كرمانشاه روي تلكس‌هاي خبري آمد. افراد گرفتار شده در ميان برف و بوران درخواست‌هاي خود را از طريق پيامك و تلفن و حتي با ارسال پيامك به برنامه‌هاي سازمان صدا و سيما اعلام مي‌كردند، اما برف سنگين نيروهاي خدماتي و امدادي را غافلگير كرده بود. خودروهاي زيادي هم در بزرگراه‌ها بنزين تمام كرده بودند كه به گفته مسئولان خودروهاي حامل بنزين به كمك آنها شتافتند.

تهران هم غافلگير شد

در حالي كه مرتضي اكبرپور، معاون مديريت بحران مي‌گويد از روز جمعه اخطاريه لازم درباره درگيري 20‌ استان از جمله تهران با برف را به تمامي دستگاه‌ها اعلام كرده بوديم، متأسفانه دستگاه‌های ذي‌ربط مخصوصاً شهرداري تهران در زمان آغاز برف همچون كلاف سر در گم در كار خدمات‌رساني به شهروندان مانده بودند. همان ابتدا نه از شن و نمك‌پاشي خبري بود و نه از نيروهاي خدماتي و بعد از گذشت يك روز هنوز هم از شن‌پاشي و برف‌روبي بعضي كوچه‌ها و خيابان‌ها خبري نبود به طوريكه گلايه‌هاي مردم و مسئولان را از عملكرد ضعيف شهرداري در پي داشت.

قطع شدن برق در سرما

مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو از استقرار 200 اكيپ عملياتي برق تهران براي رفع خاموشي‌هاي پراكنده پايتخت خبر داد. ميثم جعفرزاده گفت: با توجه به اطلاعيه سازمان هواشناسي مبني بر تغييرات جوي و بارش برف و كولاك در 19 استان كشور، آمادگي لازم از چند روز قبل در شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نيرو وجود داشت. به گفته وي در شهر تهران به علت شكستن شاخه‌ درختان و سقوط آنان روي شبكه‌هاي برق شاهد قطعي‌هاي پراكنده‌اي بوده‌ايم كه اين خاموشي‌ها، كمتر از يك درصد پايتخت را تحت الشعاع خود قرار داد. همچنين محمود‌رضا حقي فام، معاون هماهنگي توزيع شركت توانير روز يك‌شنبه به ايرنا از قطعي 88 فيدر برق در سراسر كشور خبر داده‌بود. وي اعلام كرد: 12‌فيدر در شهر تهران، 51 فيدر در استان تهران، 11‌فيدر در استان البرز، 9 فيدر در استان مازندران، سه فيدر در استان گيلان، يك فيدر در استان قم و يك فيدر در استان قزوين در اثر بارش برف قطع شده است. مدير روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق گيلان هم از قطع برق 5هزار خانوار روستايي در شرق استان خبر داد و گفت: اين خاموشی‌ها‌ در روستاهاي شهرستان‌هاي آستانه اشرفيه، لاهيجان و سياهكل است. به گفته حميدرضا حكمت، برف، برق 75 روستا قطع است و برف در ديلمان از توابع سياهكل به 100 تا 130 سانتيمتر رسيده است.

بسته شدن 17 محور برفگير

معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي روز يك‌شنبه در آخرين وضعيت راه‌هاي كشور گفت: بارش برف و كولاك ديروز محور قزوين - زنجان را مسدود كرد و كولاك اين محور با سرعت‌80 كيلومتر بر ساعت تاكنون بي‌سابقه بوده است. همچنين سرعت باد در محور قزوين رشت نيز 60 كيلومتر بر ساعت بود كه باعث بسته شدن اين مسير هم شد.

پروازهاي فرودگاه امام خميني (ره) لغو شد

مدير روابط عمومي فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) از كاهش ديد كمتر از 400 متر در فرودگاه امام خبر داد و گفت: حدود 30 پرواز در اين فرودگاه لغو شده است.
همچنين بر اساس اعلام مسئولان فرودگاه مهرآباد تهران و با توجه به كاهش ديد افقي در اين فرودگاه از ساعت‌23 شامگاه شنبه بيش از 80‌پرواز ورودي و خروجي فرودگاه لغو شده و لغو پروازها تا اطلاع بعدي كماكان به قوت خود باقي است.

امداد رساني به بيش از 27 هزار نفر گرفتار در برف

شاهين فتحي، معاون عمليات امداد و نجات با بيان اينكه از ۱۸ استان درگير برف تاكنون در ۱۱۸ محور، شهر و روستا به ۲۷‌هزار و ۲۰۰ نفر امدادرساني شده است، گفت: ۸هزارو200 نفر نيز در پي اين عمليات‌ها اسكان اضطراري يافته‌اند، ۲۱ نفر نيز به مراكز درماني منتقل شده و خدمات سرپايي نيز به شش نفر ارائه شده است. در عين حال تاكنون ۱۲۵۵ خودرو از زير برف رهاسازي شده‌اند.

ناپديد شدن سه نفر از اهالي گردنه اروانه

براساس گزارش‌ها سه نفر از اهالي گردنه اروانه كه براي جمع‌آوري هيزم وارد منطقه شده بودند، به دليل بارش برف سنگين در منطقه مفقود شدند. نيروهاي هلال احمر استان سمنان كه از شامگاه شنبه به دليل بارش برف سنگين در مناطق مرتفع استان در حال امدادرساني به 79 نفر از اهالي ساكن در گردنه‌هاي استان شامل: رشم، شهميرزاد و توسكستان بودند، از مفقودي سه نفر از اهالي گردنه اروانه سرخه باخبر شدند. اين خبر مفقودي كه صبح روز گذشته از سوي خانواده‌هايشان به هلال احمر استان گزارش و مشخص شد آنها براي جمع‌آوري هيزم وارد منطقه شده بودند.

فوتي در سرما نداشته‌ايم

ستاد اطلاع رساني اورژانس كشور با بيان اينكه تاكنون فوتي مرتبط با برف و سرمازدگي گزارش نشده است، اعلام کرد: اكثر مراجعات به اورژانس مربوط به بيماري‌هاي داخلي در راه ماندگان بوده است.

شكستگي درختان در پایتخت

در حالي كه در پي بارش‌هاي برف در تهران تعداد زيادي از درختان كوچه و خيابان‌هاي تهران شكسته شده است، جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني از شكسته شدن حدود 60 درخت خبر داد و گفت: از شامگاه شنبه بيش از ۱۰۰ تماس درباره حادثه‌هاي مربوط به برف به اين سازمان گرفته شد كه بيشتر اتفاقات مربوط به سقوط 60 درخت و شاخه‌هاي آنها بود كه روي خودروها پارك شده و ديوار منازل واژگون شده بودند.

رها‌سازي 2هزار خودرو در اتوبان‌هاي منتهي به تهران

معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از رها‌سازي حدود 2 هزار خودرو در راه مانده در اتوبان‌هاي منتهي به تهران خبر داد.
شاهين فتحي گفت: بسياري از خودروها از شامگاه شنبه در اتوبان‌هاي تهران- كرج و تهران‌- قم در برف و كولاك گرفتار شدند و تا ظهر روز يك‌شنبه حدود 2‌هزار خودرو رها‌سازي شدند و تا چند ساعت ديگر تمامي خودروهاي گرفتار شده رها مي‌شوند.

عملكرد ضعيف سازمان‌هاي امدادي

اكبرپور، معاون امور آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران گفت: با توجه به اخطار‌ها و اطلاع‌رساني مكرر از روز چهارشنبه به سازمان‌هاي امدادي بارش‌هاي شب گذشته بسياري از دستگاه‌هاي اجرايي را غافلگير كرد و متأسفانه منجر به بروز مشكلات زيادي براي هموطنان شد و متأسفانه اين سازمان‌ها عملكرد خوبي در ۲۴‌ساعت گذشته نداشتند. وي با اشاره به خسارت به محصولات كشاورزان شمال كشور گفت: بار‌ها اخطار داديم قبل از ورود سامانه بارشي اقدام به برداشت محصولات خود كرده تا محصول آسيب نبيند. متأسفانه به اين موضوع توجه نشد و بسياري از محصولات با سرما زدگي از بين رفتند.

از سفرهاي غير ضروري پرهيز شود

‌سازمان مديريت بحران كشور در خصوص تداوم استقرار سامانه بارشي تا پايان هفته و احتمال ريزش بهمن در جاده‌ها اعلام کرد: طبق پيش‌بيني سازمان هواشناسي استقرار سامانه بارشي تا پايان هفته جاري در اكثر نقاط كشور فعال است در بعضي مناطق پيش‌بيني كاهش محسوس دماي هوا تا ۲۰- درجه را داريم. با توجه به اخطاريه شماره 66 هواشناسي مبني بر كاهش شديد دما در نيمه شمالي كشور طي شامگاه يك‌شنبه و صبح روز دوشنبه يخ زدگي در معابر عمومي و جاده‌هاي بين شهري و احتمال ريزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگير جاده‌هاي كوهستاني پيش‌بيني مي‌شود. به همين منظور مردم از تردد غير‌ضروري در سطح استان‌ها و بالاخص كلانشهرها پرهيز كنند.

اتوبان تهران قم و بالعكس همچنان مسدود است

معاون سازمان راهداري روز يك‌شنبه گفت: در نقطه حسن‌آباد خودروهاي متوقف شده آزادسازي نشده‌اند و براي رها‌سازي گاردريل‌ها را برداشته‌ايم، اما برنامه ما هنوز مسدود ماندن اتوبان تهران – قم است.
‌ ‌
نيروهاي مسلح به كمك افراد گرفتار شده در برف مي‌روند

رئيس ستادكل نيروهاي مسلح دستور داد تا نيروهاي مسلح براي كمك به روند امدادرساني در مناطق برف‌گير، با تمام توان وارد ميدان شوند.
سرلشكر محمد باقري در پيامي از اعلام آمادگي نيروهاي مسلح در امر كمك‌رساني به دولت و نيروهاي امدادي در بازگشايي راه‌هاي كشور خبر داد و اعلام كرد به تمام نيروهاي مسلح ابلاغ شده است كه در صورت نياز با نيروهاي امدادي در امر امدادرساني همراهي كنند.
وي افزود: با توجه به بارش برف و باران و گرفتار شدن تعدادي از هموطنان در جاده‌ها و مسيرهاي برف‌گير نيروهاي نظامي و انتظامي در سراسر كشور همچون گذشته آمادگي دارند، براي كمك به دولت، امكانات لجستيكي و توان انساني خود را در اختيار نيروهاي امدادي قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار