دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست ایذه مطرح کرد
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه با بیان اینکه تالاب‌های خشکیده این شهرستان می‌تواند کانون جدید ریزگردهای داخلی باشد گفت: لازم است بودجه ريز گردها برای حل مشکلات تالاب‌ها به ایذه تخصیص داده شود.
کد خبر: ۵۵۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 25 January 2018

هژیر کیانی با اشاره به مشکل خشک شدن تالاب‌های ملی این شهرستان اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد در 10 سال گذشته هر چه از وسعت تالاب‌های ایذه کاسته شده است بر فراوانی و شدت ریز گردهای با منشا داخلی دشت‌های این شهرستان افزوده شده است؛ کاهش وسعتی که به‌دلیل مدیریت غلط مدیریت آب استان نسبت به منابع و ذخایر آب زیر زمینی شهرستان ایذه و نیز رها شدن به حال خود در تالاب‌های این شهر رخ داد قابل مشاهده است.

وی افزود: برای اثبات این مدیریت تسکینی و نه آینده‌نگر، همین اندازه کافی است که به‌جای تامین آب شرب از رودخانه کارون یا مخازن چند میلیارد متر مکعبی سدهای نزدیک به ایذه مثل کارون ۳ و سد شهید عباسپور که مسافت آن به بیش از ۳۰ کیلومتر نمی‌رسد، همواره ذخایر استراتژیک آب‌های زیر زمینی ایذه در دستور کار مدیریت آب فروش و نه آینده‌نگر، آب استان و آبفا و آبفار شهرستان بوده و هنوز نیز این‌رویه خطرناک ادامه دارد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست شهرستان ایذه تصریح کرد: استراتژیک و خطرناک بودن این مساله از این جهت است که ما در دهه نخست دوره خشکسالی ۳۰ ساله قرار داریم ‌و تداوم این برداشت‌های غلط به‌دلیل سوء مدیریت‌های سالیان دراز تا کنون بر این منابع سبب خواهد شد تا شهرستان ایذه در دهه آینده تمامی ذخایر آب‌های زیر زمینی خود را مصرف و اندوخته گران‌بهای خود را به‌دلیل عدم وجود نگاه مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار از دست دهد.

کیانی ادامه داد: این موارد در حال است که حدود سه برابر مصرف آب شرب شهرستان ایذه به شکل سالیانه از سطح دریاچه‌های کارون ۳ و شهید عباسپور تبخیر شده و از دسترس خارج می‌شود.

وی بیان کرد: تهدیدات جدی تداوم حیات وابسته به آب در دشت‌های ایذه و حتی قلعه‌تل، بروز پدیده شوم و خسارت‌بار ریزگردهای با منشاء داخلی در دشت‌های ایذه را شاهد هستیم که با توجه به کاهش شدید آب تالاب‌های چند هزار هکتاری دشت ایذه، عدم مدیریت صحیح بر این تالاب‌ها و تداوم حفاری‌های غیر کارشناسی برای تخلیه بقایای آب‌های زیر زمینی توسط شرکت‌های آبفا و آبفار مشکلات عدیده و خطرات جدی شهروندان ایذه‌ای و ساکنان این شهرستان به وجود آورده است.

 

کیانی ادامه داد: تالاب‌های ایذه در نوع خود منحصر به فرد هستند؛ از این جهت که حیات زیست‌مندان تالاب‌های ایذه به دلیل هم‌جواری کاملا نزدیک با ساکنان شهرها و روستاهای اطراف یک اکوسیستم مشترک را در دشت بسته ایذه تشکیل داده است.

این فعال محیط زیست افزود: هرگونه تغییر در حیات اکوسیستم‌های تالابی دشت‌ ایذه می‌تواند به بروز مشکلات جدی و حتی فجایعی در شهر و روستاهای اطراف بیانجامد، نکته‌ای که هرگز مورد توجه مدیران مسؤولیت‌گریز قرار نگرفته است؛ از رهاسازی زباله‌ها و فاضلاب‌های خطرناک بیمارستانیی گرفته تا رهاسازی زباله‌ها و فاضلاب‌های شهر ایذه که هیچ دستگاهی نیز تا این لحظه مسؤولیت این فجایع محیط زیستی را برعهده نمی‌گیرد.
کیانی اظهار کرد: هر چند واگذاری بی‌سابقه تالاب بندون به اداره مسکن و شهرسازی و عدم توانایی این اداره برای مدیریت و حفاظت این تالاب حیاتی دشت ایذه را نباید از نظر دور داشت.

وی عنوان کرد: اداراتی چون منابع طبیعی برای مسؤولیت‌گریزی مدیریت و حفاظت این تالاب در سال‌های پیشین اقدام به تسهیل‌گری برای واگذاری این اکوسیستم حیاتی به اداره مسکن و شهرسازی نکردند و البته بی تفاوتی اداره محیط زیست شهرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان را برای عدم پیگیری در جهت باز پس‌گیری این تالاب که طی یک اقدام تامل برانگیز و اشتباه فاحش شورای اداری وقت شهرستان واگذار شده است را نباید از نظر دور داشت.

کیانی تصریح کرد: بازگردانیدن مدیریت و حفاظت تالاب بندون و تامین حقابه‌های هر دو تالاب بندون و میانگران در مبحث دفاع غیر عامل می‌بایستی به شدت مورد توجه مسؤولان شهرستان، استان و نماینده مردم در مجلس قرار گیرد؛ به ویژه اینکه تامین آب شرب ایذه از رود کارون و پلمپ کردن چاه‌های موجود و عدم صدور مجوز برای حفاری‌های جدید را می‌توان یکی از اقدامات جدی زیستی و امنیتی در حوزه دفاع غیر عامل برشمرد.

وی در این رابطه افزود: پیش‌بینی‌های ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد در سال‌های سخت رو‌به‌رو باید مدیریت دلسوزانه و آینده‌نگر را در دستور کار قرار داده و از مدیریت‌ها و طرح‌های بیهوده پرهیز کرد.


کیانی بیان کرد: در هر شکل چه بخواهیم چه نخواهیم دشت‌های ایذه با وسعتی حدود 10 هزار هکتار کانون‌ها یا چشمه‌های جدید ریزگرد هستند و باید برای ساماندهی این وضعیت در بودجه ریزگردها کانون‌های ایذه را مد نظر قرار داد.


وی در پایان با تاکید بر لحاظ کردن بودجه خشک شدن تالاب‌های ایذه و تبدیل به منشایی برای ریزگردهای منطقه گفت: کانون‌هایی که این‌بار محصول خشکسالی و تغییر اقلیم نیست بلکه برآیند مدیریت ناکارآمد بر شهرستان در طول سالیان دور تا کنون بوده و شاید هنوز بتوان جلوی وقوع و ایجاد پیامدهای خطرناک این کانون‌های جدید است و البته جلوی سوء مدیریت‌ها را گرفت.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار