استاندارخوزستان عنوان کرد:
استاندار خوزستان از مالچ‌پاشی 14 هزار و 700 هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ 22 January 2018

کاهش 30 تا 80 درصدی نزولات جوی در خوزستان / تلاش برای کنترل کانون‌های فعال‌تر گرد و غبار

غلامرضا شریعتی در گفت و گوی ویژه با رادیو جوان اظهار کرد: تا پایان امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار استان مالچ پاشی می شود و علاوه بر این از روش های دیگری مانند احداث کانال و آب رسانی به تالاب های خشک و نهال کاری برای مقابله با ریزگردها استفاده شده است.غلامرضا شریعتی در گفت و گوی ویژه با رادیو جوان اظهار کرد: تا پایان امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار استان مالچ پاشی می شود و علاوه بر این از روش های دیگری مانند احداث کانال و آب رسانی به تالاب های خشک و نهال کاری برای مقابله با ریزگردها استفاده شده است.


به گزارش "تابناک"؛ وی درباره اقدامات مقابله با ریزگردها با بیان اینکه امسال خشکسالی در خوزستان به نحوی بوده که در نقاط مختلف از ۳۰ تا ۸۰ درصد کاهش نزولات جوی داشتیم، اظهارکرد: سال گذشته هم خشکسالی نسبتا شدیدی گذراندیم و به طور متوسط ۵۰ درصد میزان بارش هامون کمتر از متوسط سال های قبل بود به همین علت در چند سال پیاپی خشکسالی را می گذرانیم و وضعیت آورد رودخانه های استان نیز کاهش پیدا کرده چون در استان های دیگر مثل چهارمحال بختیاری و کهکیلویه بویر احمد نیز به همین نسبت خشکسالی بوده و بارش مناسسبی نداشته اند به همین علت ما در زمینه های مختلف با مشکل مواجه شدیم. انشالله با هماهنگی سعی کنیم از این بحران عبور و منابع آبی موجود را مدیریت کنیم.


وی افزود: بیش از ۱۲ سال است که خوزستان با معضل ریزگردها دسته و پنجه نرم می کند و شدت و ضعف آن در سال های مختلف متفاوت بوده است. در این راستا دولت به دستور رئیس جمهور به طور جدی وارد عمل شد قبلا اقداماتی در این راستا انجام می شد اما به نظر می رسد بیشتر حالت تسکینی داشته است اما اقدامات فعال برای کنترل و مدیریت این پدیده از سال گذشته کلید خورد.در سال گذشته حدود هفت هزار هکتار نهال کاری داشتیم و ۷۰ درصد آنها اکنون سبز شده و رشد کرده است و مابقی که سبز نشده در حال نگهداری هستیم.


استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین ما کانال آبی را به طور ۴۷ کیلومتر و عرض ۵۰ متر و عمق یک و نیم متر در این مدت کوتاه احداث کردیم. کار بسیار سنگینی بود که همکاران ما در جهاد نصر و جهادکشاورزی انجام شد؛ این کانال در هفته جاری تکمیل می شود که موانع طبیعی زیادی داشته است و با دقت مدیریت و احداث شد تا بتواند چندین کار برای استان انجام دهد، یکی اینکه در تالاب های فصلی که قبلا آب جاری بوده و به دلیل خشکسالی و انتقال آب خشک شده و به کانون ریزگرد تبدیل شده آب رها شود و به قوت قبلی برگردد و در نهایت کانون های ریزگرد مهار شود.


شریعتی بیان کرد: طبق برنامه دولت بنا داریم امسال این سطح را به ۴۲ هزار هکتار برسانیم؛ اکنون کارشناسان منابع طبیعی،محیط زیست و هواشناسی استان مرتب باهم در جلسات و بازدیدهای مکرر همکاری دارند تا بتوانند کانونهایی که فعال تر هستند را کنترل و عمده کار را روی این کانون ها بگذارند؛ ما سعی می کنیم تا پایان سال ۴۲ هزار هکتار را پوشش گیاهی، رهاسازی آب، مالچ پاشی و سایر روش های دیگر برای مقابله و مهار ریزگردها انجام دهیم.


استاندار خوزستان با بیان اینکه مالچ پاشی را متوقف نکرده ایم گفت: امسال در ۱۲ هزار هکتار  از کانون های گرد و غبار عملیات مالچ چاشی انجام شده و سال گذشته نیز پنج هزار هکتار انجام شده است. همچنین دو هزار و ۷۰۰ هکتار دیگر با  شرکت نفت قرارداد داریم؛ یعنی در مجموع امسال در خوزستان ۱۴ هزارو ۷۰۰ هکتار از کانون های گرد و غبار مالچ پاشی می شود.


شریعتی متذکرشد: مالچ پاشی برای تثبیت شن های روان انجام می شود، استان الان مشکل شن های روان ندارد بلکه مشکل اصلی ما ریزگرد است.و این دو پدیده باهم فرق دارد.


وی یادآورشد: تمام اقدامات مقابله با ریزگردها تحت نظر اساتید مرکز تحقیقات وزارت جهادکشاوزی و منابع طبیعی،اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز،کارشناسان سازمان آب و برق و محیط زیست در یک شورای فنی تصمیم گیری می کنند.و ماحصل این شورا اجرا می شود.


وی با اشاره به اینکه برای مهار ریزگردها از روش های متفاوت علمی استفاده می شود تصریح کرد: امسال ما ۱۹ هزار هکتار از ۳۰ هزار هکتار از کانون ها را کشت نهال انجام دهیم و مقداری را به حالت عادی بر می گردانیم و بخشی دیگر را رهاسازی آب و بخشی مالچ پاشی انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار