مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: فاز جدید مرمت خانه‌ی تاریخی صدرجهرمی، پایان دی تمام می‌شود.
کد خبر: ۵۴۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 07 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مصیب امیری گفت: خانه‌ی تاریخی صدرجهرمی، از خانه‌های تاریخی واقع در شیراز است که بنایی ارزشمند به‌شمار می‌رود.

او اضافه کرد: اقدامات مرمتی خانه‌ی صدرجهرمی، در بخش‌هایی از اضلاع شرقی، غربی و جنوبی این بنا انجام شده و شامل تعمیرات کف و بدنه، بازسازی آزاره‌های سنگی، مرمت و بازسازی تاق نماهای دیوارجان پناه پشت بام، تعمیرات آجرکاری و سنگ آزاره و آیینه کاری اتاق شاه‌نشین بوده است.

امیری گفت: 700 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این بنا اختصاص یافت و از اردیبهشت امسال کار مرمت آغاز شد و تا پایان دی کار به پایان خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: خانه‌ی صدرجهرمی از نظر فرم و تزئینات معماری طبق الگوی خانه‌های قدیمی دوره قاجار دارای یک حیاط مرکزی و در سه طرف دارای ساختمان مسکونی است.

امیری اضافه کرد: در ضلع شرقی این بنا، مطبخ‌خانه تعبیه شده و در ضلع جنوبی که ورودی بنا در آن واقع شده، شاه‌نشین ستون‌دار سنگی و تالار آیینه نیز قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در تکمیل توضیحات خود گفت: فضای داخلی شاه‌نشین دارای نقوش گچبری برجسته‌ای به تقلید از نقش برجسته‌های تخت‌جمشید است.

برابر گزارش میراث فرهنگی فارس، خانه‌ی صدرجهرمی سال 77 با شماره 2277 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار